Lijnen rondom Zwolle
Re: Lijnen rondom Zwolle
Tot zover ik weet treedt galopperen met bundelgeleiders van twee stuks niet altijd even snel op. Het is deels afhankelijk van de configuratie van de geleiders: horizontaal of verticaal. Maar bij welk van de twee het sneller gebeurt weet ik niet. (Fluid mechanics is wiskundig gezien een draak van een discipline en het is zo moeilijk dat ik dat soort vakken zelfs probeer te ontwijken op de uni. )
Bij het opwaarderen van de verbinding is de eerste zes kilometer toch meteen vanaf het begin af aan al met V-ophanging bevestigd geweest? Ruwweg een jaar terug ben ik een keer onder de verbinding doorgereden vanaf Hoogeveen tot Hessenweg (niet makkelijk vanwege een keihard bevroren zandpad in combinatie met een postbodebusje ), en toen was die stuatie al net als vandaag de dag. Ik meen dat het te maken had met een experiment om het magneetveld zo klein mogelijk te krijgen, net zoals met dat in Kloosterveen (bij Assen) ook heeft gedaan. Maar pin me er niet op vast. Over deze verbinding en het opwaarderen ervan is buitengewoon weinig informatie te vinden, behalve wat halfbakken teksten in oude KCP's en visierapporten.
Bij het opwaarderen van de verbinding is de eerste zes kilometer toch meteen vanaf het begin af aan al met V-ophanging bevestigd geweest? Ruwweg een jaar terug ben ik een keer onder de verbinding doorgereden vanaf Hoogeveen tot Hessenweg (niet makkelijk vanwege een keihard bevroren zandpad in combinatie met een postbodebusje ), en toen was die stuatie al net als vandaag de dag. Ik meen dat het te maken had met een experiment om het magneetveld zo klein mogelijk te krijgen, net zoals met dat in Kloosterveen (bij Assen) ook heeft gedaan. Maar pin me er niet op vast. Over deze verbinding en het opwaarderen ervan is buitengewoon weinig informatie te vinden, behalve wat halfbakken teksten in oude KCP's en visierapporten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Lijnen rondom Zwolle
De foto is van juli 2010, en het is de eerste hoekmast vanaf Hessenweg. Misschien dat het vrij snel daarna is veranderd vanwege toch onderzoekingen aan het magneetveld.
Re: Lijnen rondom Zwolle
Deze kopie van een foto van de verdwenen IJsselkruising bij Hattem kwam ik nog tegen. De mast lijkt heel donker geschilderd. Of hetzelfde type is als bij de kruising in Zutphen durf ik niet te zeggen.
Re: Lijnen rondom Zwolle
Die verdwenen IJsselcrossing is sowiso een Gelderse tonmast. Dus hij is ongeveer hetzelfde als de crossing bij Zutphen.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Lijnen rondom Zwolle
Leuke foto! Ben bang dat er van de IJsselkruising bij Harculo inderdaad weinig foto's zijn. Zo te zien is deze crossing toch net iets anders dan die bij Zutphen. Het verschil zit hem in voornamelijk in het topstuk.
Re: Lijnen rondom Zwolle
Die bij Zutphen heeft een puntige topstuk. Deze lijkt meer op de crossing bij Wageningen & Zevenaar.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Lijnen rondom Zwolle
Ja, daar lijkt hij sterk op.
Nog een foto uit een EPON-brochure van de jaren tachtig. Onderaan zie je de laatste hoekmast voor de hoge kruisingsmasten.
Nog een foto uit een EPON-brochure van de jaren tachtig. Onderaan zie je de laatste hoekmast voor de hoge kruisingsmasten.
Re: Lijnen rondom Zwolle
Wat toch jammer dat er zoveel is verdwenen in de omgeving van Zwolle. Ook de laatste jaren zelfs. Ik heb jaren in Zwolle op school gezeten (in Wipstrik, waar forumlid Ot ook woont ) en dat was voor de reconstructie van de driehoek Hessenweg-Weteringkade-Harculo. En dan hebben we nog geluk dat er behalve vlakbij Hessenweg verder geen verkabeling is gekomen.
Die crossing heeft zijn sporen nog nagelaten in de plek van de bosjes rond het schakelveld van Harculo en ook in de vorm van een portaalmast pal voor station Hattem, maar voor wie dat niet weet herinnert er niets meer aan. Tot zover ik weet zijn zelfs de betonnen stiepjes verwijderd. Wat er dan weer bij is gekomen is de grote woonwijk ten noordwesten van de centrale. Je wilt niet weten hoe gruwelijk ik in die wijk verdwaald ben geraakt toen ik een maand geleden met mijn eigenwijze kop zónder kaart en op de borden wel eventjes vlot naar de centrale dacht te kunnen rijden...
Die crossing heeft zijn sporen nog nagelaten in de plek van de bosjes rond het schakelveld van Harculo en ook in de vorm van een portaalmast pal voor station Hattem, maar voor wie dat niet weet herinnert er niets meer aan. Tot zover ik weet zijn zelfs de betonnen stiepjes verwijderd. Wat er dan weer bij is gekomen is de grote woonwijk ten noordwesten van de centrale. Je wilt niet weten hoe gruwelijk ik in die wijk verdwaald ben geraakt toen ik een maand geleden met mijn eigenwijze kop zónder kaart en op de borden wel eventjes vlot naar de centrale dacht te kunnen rijden...
Re: Lijnen rondom Zwolle
Wat een interessant topic, ik kwam tussen 2002-2008 heel vaak in de regio Herfte en sinds 2012 weer. Als klein jongetje viel mij op dat die masten hetzelfde waren als die in Steenwijk! En ik was dan 'boos' omdat de hamerkop het 'overnam'.. Later kwam ik erachter dat die andere hamerkop weer veranderde in de Donaumast en toen was ik weer blij.
Zodoende heb ik de dikke kabels van de 220kv verbinding nog gekend, maar dat was zo'n beetje naast de hamerkoppen die nu verder vervangen zijn bij de N35.
Was even een kwartiertje genieten in dit topic.
Zodoende heb ik de dikke kabels van de 220kv verbinding nog gekend, maar dat was zo'n beetje naast de hamerkoppen die nu verder vervangen zijn bij de N35.
Was even een kwartiertje genieten in dit topic.
Re: Lijnen rondom Zwolle
Ik ben vandaag op pad geweest met de trein in Overijssel. Ik ben ook langs Harculo gekomen en een aantal foto gemaakt.
Het eerste wat je ziet vanuit de trein is dit. Je ziet de 380kv lijn Hengelo - Zwolle de bocht maken naar Hessenweg. Je ziet ook de 2 lijnen naar Weteringkade & de lijnen naar Raalte & Deventer.
Je ziet hier de hoekmasten van de 380kv lijn Hengelo - Zwolle & de 110kv hoekmasten.
De 1ste portaal van de portaalstraat naar Harculo.
De overgang van de Almelo mast naar de Harculo - Hessenweg mast.
De draagmast van Harculo - Hessenweg.
De hoge draagmast die over de 110kv lijn Harculo - Hessenweg gaat. Hier kun je zeker wat mee Peter.
De laatste foto van de masten daar. Met de 380kv masten, de 110kv hamerkopmasten & de 110kv 3-evenmast naar Hessenweg.
Cheers Ruben
Het eerste wat je ziet vanuit de trein is dit. Je ziet de 380kv lijn Hengelo - Zwolle de bocht maken naar Hessenweg. Je ziet ook de 2 lijnen naar Weteringkade & de lijnen naar Raalte & Deventer.
Je ziet hier de hoekmasten van de 380kv lijn Hengelo - Zwolle & de 110kv hoekmasten.
De 1ste portaal van de portaalstraat naar Harculo.
De overgang van de Almelo mast naar de Harculo - Hessenweg mast.
De draagmast van Harculo - Hessenweg.
De hoge draagmast die over de 110kv lijn Harculo - Hessenweg gaat. Hier kun je zeker wat mee Peter.
De laatste foto van de masten daar. Met de 380kv masten, de 110kv hamerkopmasten & de 110kv 3-evenmast naar Hessenweg.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.