Lijnen rondom Zwolle

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Peter » 09 feb 2013 21:01

Mooie fotoserie Ruben! Bij Harculo zijn veel interessante dingen te zien. Die kleine hamerkopjes aan het einde van de portaalstraat zien er leuk uit. De foto van de verhoogde 380kV draagmast bij Harculo heb je mooi genomen van opzij. Ik schat dat deze mast een S+21 is en ongeveer 70 meter hoog is, een flink verhoogde draagmast dus! Deze mast lijkt sterk op de verhoogde mast bij Kreekrak.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Tom » 09 feb 2013 21:14

Argh, net een wolk voor de zon op het moment dat je erlangs rijdt! Maar verder kun je vanuit de trein daar wel goed de masten bekijken. Die foto van de S+21 is mooi getimed. Ik vind dat wel een mooie kruisingsmast zo breed onderin.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Hans » 10 feb 2013 12:25

Ook in de schaduw blijft het een interessante plek met die eh.. lijnconvergentie.

Hamerkoppen (twee ontwerpen), donaumasten voor 380 kV en 110 kV, slanke dennen met voorheen 220 kV en natuurlijk die portaalstraat. De boer zal wel niet zo blij zijn met al die hoge poten op het land, maar voor de mastengekken is het een plek uit duizenden.
Ik kan me geen enkele andere plek in het land bedenken waar we ook zoveel verbindingen (bijna) zien samenkomen zonder dat er zich een trafostation op het centrale middelpunt bevindt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Tom » 10 feb 2013 19:53

Ja, dat is een opmerkelijk punt Hans. In een hypothetisch toekomstbeeld heb ik wel eens nagedacht over een 380 kV/110kV station Sekdoorn (de gelijknamige polder), waarbij er naast de huidige lijnen vanuit Deventer ook een 380 kV lijn aan zou komen. De centrale Harculo was daarbij al lang buiten dienst gesteld, inclusief de lijnen en het station er naar toe.

Gebruikersavatar
snoro113
70 kV
Berichten: 95
Lid geworden op: 28 aug 2012 23:44
Dichtstbijzijnde trafo: Harselaar 150 kV

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door snoro113 » 18 jul 2013 22:19

Mooie foto's en leuke historie

Erikvd16
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jul 2012 11:45
Dichtstbijzijnde trafo: Onna 110 kV

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Erikvd16 » 02 nov 2013 19:54

Ik kom de laatste tijd bijna dagelijks langs Hessenpoort en heb toch eens een vraag van hoe de masten richting Zwartsluis waren aangesloten nadat de verbinding in 1972 werd aangepast, totdat de 380 kV verbinding naar Ens gereed kwam. Heeft Hessenpoort-Hasselt hetzelfde masttype gehad als de Duitse donaumasten die nu tussen Herfte en Hessenpoort.

Ik ben van 1996 en ik ken alleen de situatie na 2002.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Tom » 02 nov 2013 20:10

Zie het hoofdstuk over deze lijn in het naslagwerk.
http://www.hoogspanningsnet.com/documen ... lagwerken/
Je suggestie is overigens aardig in de goede richting. Tot de splitsing bij Hasselt stond er een viercircuitlijn van omgebouwde 220 kV-masten van hetzelfde type als Zwolle-Hoogeveen. Daarna ging het verder richting Zwolle Frankhuis met de bekende 110 kV-dennenboommasten, echter de zware variant geschikt voor tweelingbundelkabels.
Foto's van deze lijn zijn zeer zeldzaam.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Ruben » 03 nov 2013 14:34

Van die viercircuit lijn zijn nog 2 hoekmasten sowieso bewaard gebleven. De eindmast die nu nog bij Hessenweg staat voor de 110kV lijn naar Vollenhove. bij Almelo Tusveld staat er ook nog 1 die is nu aangesloten op de bijzondere 110kV lijn Mosterdpot-Tusveld. Maar Tom weet wel meer van die lijn af.

Afbeelding

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Tom » 10 jan 2015 09:47

Ik kwam nog een video tegen over Zwolle van vroeger, inclusief de omliggende dorpen.
https://www.youtube.com/watch?v=jfMzg5TgHkM
Bij 4:20 staat er een kort beeld van de Zwarte waterkruising bij Hasselt, nog met 110 en 220 kV:
fragment uit film zwolle.jpg
fragment uit film zwolle.jpg (19.66 KiB) 6836 keer bekeken
En bij ca. 7:30 zie je de 220 kV-lijn Zwolle - Ens die toen nog alleen door de polders ging. De datering van 1967 klopt dus niet, want deze lijnen stammen uit de jaren zeventig. Meer heb ik nog niet gevonden, de film duurt een half uur.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Hans » 10 jan 2015 11:24

Dat is een van de kersen op de taart van hoogspanningshobbyisme. Een foto of film zien (modern of van lang geleden) en dan denken van hee, dat is op die-en-die plek. Of ho eens even, dat kán helemaal niet daar-en-daar zijn. In dit geval had ik het niet herkend en waarschijnlijk mopperend naar de netkaart of het rapport van de IJsselmij hebben gegrepen.

En nu we het toch over het uitzicht rondom Zwolle hebben... Een paar dagen geleden stuurde een collega-onweerchaser uit Zwolle deze foto richting ondergetekende. Naast het jagen op buien heeft hij nog een andere fotografiepassie, eentje waar tegenwoordig de lol deerlijk van is verminderd omdat er een woud aan vergunningen en papieren voor nodig is. Maar dat terzijde. Een poosje terug had ik het woord Sekdoorn eens laten vallen, en inmiddels...

Afbeelding

Ot, jij bent heden ten dage de Zwolle-correspondent. Ga jij ook eens even heel rap een drone kopen. Voor puur hobbygebruik is het vergunningenwoud gelukkig nauwelijks relevant, dus huplakee.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie