Het mastenclopedie (ideeën aanmerkingen etc)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het mastenclopedie (ideeën aanmerkingen etc)

Bericht door Peter » 03 jan 2013 15:14

Leuk Bas. Uitgestorven masten zijn een mooie aanvulling voor de mastenencyclopedie.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het mastenclopedie (ideeën aanmerkingen etc)

Bericht door Hans » 04 jan 2013 15:10

Die kunnen er inderdaad probleemloos in. Gewoon een aantekening erbij of om mijn part een andere kleur van een bepaald onderdeel op de pagina. Over de techniek van e.e.a. gaat het beheer nadenken zodra we de netverzwaring achter de rug hebben.

Daarbij moet gezegd worden dat Wordpress de mogelijkheid biedt om meer mensen schrijfrechten toe te kennen dan nu het geval is. Even wat stoeien met de rechten en het lijkt mogelijk om een welgekozen aantal bekende mensen wat meer rechten te geven op de main site dan slechts lezen. Dan hoeven Jacob en ik niet alles zelf in te kloppen. Maar dat bekijken we zoals gezegd pas na de migratie naar het zwaardere hostingpakket.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Het mastenclopedie (ideeën aanmerkingen etc)

Bericht door Mark » 05 jan 2013 12:26

Leuk idee waar ik ook zeker mijn steentje wil aan bijdragen. Ik denk dat er best aan elk masttype een soort van fotoalbum gehangen kan worden.

Wellicht ook een idee om van diverse grote schakelstations wat te schrijven? Van bijvoorbeeld Meede is aardig wat historie bekend dankzij de gegevens van ET.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het mastenclopedie (ideeën aanmerkingen etc)

Bericht door Hans » 06 jan 2013 14:12

Dat laatste is niet nodig om te doen, want de TU Delft heeft al iets dergelijks van koppelnetverbindingen (220 en 380) en van de trafostations die deze spanningen behandelen.
Kijk maar eens op Enipedia. Overlap is niet wat we willen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het mastenclopedie (ideeën aanmerkingen etc)

Bericht door Max » 02 sep 2013 10:23

Het was me opgevallen dat dit helemaal stil gevallen was.
Aangezien er een einde dreigt te komen aan het 3D-project dan lijkt mij dat er tijd vrij komt voor dit projectje.
Zijn er ondertussen al nieuwe ideeën gekomen ?
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het mastenclopedie (ideeën aanmerkingen etc)

Bericht door Peter » 02 sep 2013 10:40

Ik heb er nog niet zo over nagedacht maar het is natuurlijk mogelijk om na het 3D project een soort "mastenwiki" te maken waarbij ik me af vraag of we het op masttype moeten doen of dat we bepaalde hoogspanningslijnen gaan beschrijven met de punten eventueel bijzonderheden te zien zijn. Dit kunnen we aanvullen met foto's, tekeningen op schaal en eventueel een 3D model die men kan downloaden als kmz en dan in Google Earth kan bekijken, los van de bestaande 3D hoogspanningslijnen. Op die manier hoeven we van bepaalde lijnen ook niet alle S+x modellen te maken maar volstaat de standaard steunmast en de standaard hoekmast. Maar goed, voor het zover is probeer ik voor 1 oktober toch nog even zoveel mogelijk in Google Earth te krijgen...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het mastenclopedie (ideeën aanmerkingen etc)

Bericht door Hans » 02 sep 2013 17:45

Wanneer we zoiets willen doen, moeten we wel rekening houden met onvoorziene ontwikkelingen ten opzichte van een jaar geleden. Zo wist niemand van ons een jaar geleden dat Tom deze dijken van naslagwerken had geschreven. Naslagwerken waarin ook juist de masten de hoofdrol spelen.
Het hele 110 kV-net is reeds beschreven. We zouden dus even moeten kijken in hoeverre een digitale poot iets toevoegt en in welke vorm.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Het mastenclopedie (ideeën aanmerkingen etc)

Bericht door Ruben » 02 sep 2013 18:00

Ik heb die naslagwerken van Tom gelezen en ik vond die van de ijsselmij werkelijk prachtig. Ik heb daar gewoon van zitten te genieten. Foto's van masten die er al jaren niet meer zijn. Vooral de foto's van de 220kv masten in Twente hebben mij vooral verrast.

Ik zou het traject van die bepaalde mast en bouwjaar doen. En foto's van de standaard draagmast en hoekmast. Misschien ook een extra foto van een bijzonder punt.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het mastenclopedie (ideeën aanmerkingen etc)

Bericht door Peter » 02 sep 2013 18:35

Eerlijk gezegd wist ik niet eens van het bestaan van de naslagwerken van Tom. Die heb ik dus meteen maar even naar binnen gehaald. Ik sta versteld van alle informatie en prachtige historische foto's die er in staan. Vooral het document over de IJsselmij is schitterend omdat het voor mij natuurlijk ook bekend gebied is

Voor wat betreft een "mastenwiki" heeft het uiteraard geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden en misschien zijn deze naslagwerken nog wel beter dan een mast-encyclopedie. Het enige wat eventueel gedaan zou kunnen worden is het overzetten van deze naslagwerken in vorm van nieuwe pagina's op de mainsite.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Het mastenclopedie (ideeën aanmerkingen etc)

Bericht door Tom » 02 sep 2013 19:30

Graag gedaan van de naslagwerken, het is gemaakt in een tijd voor dit forum. Momenteel ben ik in de afrondende fase van het gebied van de PNEM, en dit deel is mede tot stand gekomen met hulp van dit forum. En ook dankzij de netkaarten die zijn te raadplegen op de mainsite.

Je zou die documenten wel kunnen beschouwen als "encyclopedie". Wat mij persoonlijk nog wel mooi lijkt, is van elke lijn bestaand of niet bestaand, een half A4-tje met daarop een kaartje met het tracé, twee mastbeelden van de basis steunmast en hoekmast, en wat kenmerken zoals bouwjaar, lengte, hoogte, capaciteit, etc. Er is al wel eens zoiets gemaakt, in het historietopic over de PGEM. Ik zal hier een voorbeeldje weergeven, van Harm.
Harm8_800.jpg
Harm8_800.jpg (96.59 KiB) 6212 keer bekeken

Plaats reactie