Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Peter » 06 jan 2013 22:13

Dat blijft toch wel een bijzondere mast, die onderste traverse hangt wel heel erg laag. Dat wordt ook nog een uitdaging voor een 3D-model

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Tom » 06 jan 2013 22:34

Ja, wat een gekke mast zo met die twee diagonale armen. Waar ik me nog het meest over verbaas is dat ze de staalconstructie (diagonaalvakken) van de mast blijkbaar hebben weten aan te passen terwijl de kabels nog gewoon aanwezig waren! Een veel eenvoudigere oplossing was geweest om met twee portaaltjes de kabels vanaf de buismast op te vangen en dan met verticale kabels door te verbinden met de twee 110 kV circuits in de grote mast. Misschien dat andere redenen dan technische een rol hebben gespeeld, maar ik vraag me af of de reusachtige diagonale traverses minder in het oog zouden springen dan een tweetal jukjes.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Ruben » 06 jan 2013 23:28

Een hele gekke mast in Zwolle - Meeden. Ook mooi dat verhaaltje van die 2 masten van Zwolle Hessenweg - Ommen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door bas380 » 07 jan 2013 15:06

challenge accepted.

als peter klaar is met de zwolle-meeden hoekmast, ga ik het proberen.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Mark » 07 jan 2013 20:09

Hans schreef:tot de negen Veenoordse bokjes die echter tot op de dag vandaag nog doodleuk werkloos in de velden staan...
Sorry voor de offtopic maar is daar beeld van?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Hans » 07 jan 2013 21:48

MarkNL schreef:Sorry voor de offtopic maar is daar beeld van?
Zeker is daar beeld van. Bij dezen een van de vele foto's die ik ervan heb (ik woon er praktisch naast).

Afbeelding

Maar als we verder door willen gaan over deze bokjes, laten we dan gewoon een ander topic aanzwengelen. De server is groot genoeg. (En ja, die datum klopt van geen kant. Maïs in maart? )
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door ElektroThriller » 09 jan 2013 15:21

ElektroThriller schreef:Er zouden nog antwoorden uit een goede bron onderweg moeten zijn, (...)
Die antwoorden zijn er nu. Ik heb de koninklijke weg bewandeld door mij via Arnhem naar het relevante regiokantoor van Tennet TSO te laten doorverbinden. Hoogeveen dus; vlak om de hoek. Het heeft vanwege de feestdagen misschien even geduurd, maar de antwoorden zijn er.
* Vanaf 1995 is de 220 kV-lijn Harculo - Hessenweg in de mollenballen geplaatst, met de intentie om deze ooit voor 110 kV te gebruiken.
* De aanpassingen in de driehoek zijn in 2009/2010 uitgevoerd. Ik heb er een uitvoerig stappenplan bij gekregen, met het verzoek dit niet te publiceren. Daar houd ik me dus aan. Maar denk maar aan dat StreetView-plaatje van de aftak Dante.
* Op de laatste publieke netkaart van Tennet was er sprake van één circuit langs de oostelijke route van Harculo naar Hessenweg. Dat is consistent met de tweede helft van 2009, conform het stappenplan.
* Harculo - Weteringkade - Hessenweg. Twee lijnen, twee circuits. De gefotografeerde gemeenschappelijke eindmasten bij Weteringkade doen zich circuittechnisch ook voor bij Harculo (via de jukken*) en Hessenweg.
* Ik heb gevraagd of het tweede circuit van Frankhuis - IJsselmuiden - Kampen ondergronds langs de lijn loopt. Het antwoord is bevestigend.
* De capaciteit van H - W en W - H is op zich niet gewijzigd, maar verdubbelt natuurlijk wél door het eruit slopen van de redundantie.
* Vraag. In de Bosatlas van de Energie staat een aftakking van de lijn Meeden-Kropswolde ter hoogte van Tusschenschloegen of Tussenklappen (NAM-boorlocatie?) ingetekend. Is daarvan meer bekend? Antwoord: Dat is een harde aftak naar het NAM 110kV station Menterwolde Spitsbergen.
Hierbij de situatie. Eén circuit gaat rechtstreeks van Kropswolde naar Meeden; het andere circuit loopt via Spitsbergen naar Meeden. De 2x2 km omweg is kabel.
*Wat wij soms 'portalen' noemen heet 'jukken'. Tom gebruikte die kreet ook al.
Schermafbeelding 2013-01-09 om 15.34.05.png
Schermafbeelding 2013-01-09 om 15.34.05.png (87.47 KiB) 7898 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 09 jan 2013 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Ruben » 09 jan 2013 15:24

Mooi dat je aan de antwoorden bent gekomen. En ook hele bruikbare informatie.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Peter » 09 jan 2013 15:39

Dat is zeker bruikbare informatie. Nu is de situatie rondom Zwolle zeker opgehelderd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Shrek » 09 jan 2013 18:29

Leuk dat ze die info zomaar geven. En ook fijn te weten dat er in Nederland ook officiële namen voor de masten zijn, misschien is dat nog iets om naar op zoek te gaan?

Plaats reactie