Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Hans » 15 dec 2012 00:58

ElektroThriller schreef:Succes morgen, Hans!
Dank. En ondanks de eveneens vernikkelende kou is e.e.a. vandaag volgens plan gelukt. Hoewel het wel beduidend meer voeten in de aarde had dan oorspronkelijk de bedoeling was...

Zoals beraamd, op weg van Wageningen naar Holsloot werd er een uitstapje gemaakt richting Harculo. En na wat gedool in een wegomlegging in het zuidwesten van Zwolle was de ingang naar de centrale vlot gevonden.

Eerste uiteinde van de verbinding GDF SUEZ Harculocentrale

Groot bord met GDF SUEZ erop, kat in 't bakkie. Tot zover niets aan de hand. En daar is de centrale dan. Okee toegegeven, dat ding is moeilijk te missen.

Afbeelding

De centrale van GDF SUEZ is een markant (en met dit weertype) haveloos betonnen gebouw waar met weinig fantasie zomaar een oostblokgebouw van gemaakt kan worden. Het schakelveld dat er pal voor ligt is al even troosteloos, maar wel functioneel. Ik heb de auto pontificaal midden onder de portaalstraat geparkeerd, en om geen misverstanden te laten ontstaan heb ik er zo'n bedrukte [url=http://www.vistaprint.nl/professionele- ... nav=TopNav]automagneet[/img] met sitenaam en het site-logo op gehangen aan de zijkant. (Die heb ik nadat er vroeger wel heel vaak onverhoopt iemand kwam kijken wat je aan het doen bent, en deze oplossing werkt ronduit fantastisch. )

Ontopic dan. Daar is de verbinding waar het allemaal om te doen is.

Afbeelding

We zien hier de eerste mast van de oude 220 kV-verbinding die lang geleden naar Twente liep. De andere 220 kV-masten (die er ooit naast stonden) zijn inmiddels gesloopt. De masten hebben een mooi strak Duits ontwerp, maar de traversen lopen naar beneden toe wijder uit dan het geval is met de andere verbinding die oorspronkelijk in een ruk doorliep naar Hoogeveen.

Kijken we nauwkeurig op het schakelveld dat erachter ligt, dan zien we deze bok nieuwe portalen staan:

Afbeelding

De foto is niet best, maar dat is men van me gewend. Wat er in werkelijkheid beter te zien was is dat de geleiders werkelijk zijn aangesloten op het schakelveld en ze zijn niet parallel geschakeld. Wie goed kijkt kan ook de vermogenssschakelaars ontdekken. Op Harculo lijkt alles visueel in orde aan deze verbinding. Nu dus tijd voor deel twee, constateren of de verbinding onder spanning staat.

Dat kan je doen met dure apparatuur, maar met het weer van deze dag (vochtig, donker en dus veel load en lekspanning op de hoogspanningslijnen) kan je het ook prima met een low-tech standaardassecoire op je eigen lichaam doen: oren. Ik ben naar onder mast 1 gelopen om eens te luisteren.

Dat ging niet meteen goed. Het blijft natuurlijk Zwolle. Dus even een trein-momentje voor Ruben en Peter tussendoor, en ondertussen wachten totdat het geluid ervan weer is verdwenen...

Afbeelding

Eenmaal onder de mast was het goed luisteren, maar helaas was er niets te horen. Nu ken ik 110 kV goed genoeg om te weten dat het knetteren niet al te hard is bij deze relatief lage spanning, maar om eerlijk te zijn was er helemaal *niets* te horen. Kunststof-isolators zijn goed spul, maar dit is toch verdacht. Dus ik heb het idee dat de verbinding op het moment van luisteren niet in bedrijf was.

En toen gebeurde het ondenkbare - mijn ouwe Nikon gaf de geest. Ja hoor: batterijen te koud. En daar sta je dan dom te loeren onder nota bene een hoogspanningslijn terwijl de camera zonder stroom staat...

Net toen ik de batterijen lekker discreet onder mijn oksel had gestopt om ze warm te krijgen, verscheen er opeens verderop een fietser die uit de uitrit van de centrale kwam. Die stopte naast de auto en leek de magneetplaat op de deur te lezen. Bingo.
Niet veel later was de fietser weer doorgereden en aangezien hij recht op me af kwam rijden stak ik mijn hand op om mijn kans te grijpen. Hij werkte inderdaad op de centrale. Wat een buitenkans! Ik heb omhoog gewezen naar de verbinding in kwestie en gewoon eens gevraagd of de verbinding in werking was. Het antwoord was even kort als duidelijk: 'ja'. En dat betekent dat we de bevestiging binnen hebben.

Afbeelding

Harculo heeft de hoogste communicatietoren van Nederland, maar even vreesde ik dat dit de laatste foto van de dag was. Hierna hield het toestel prompt op. En helaas was een oksel niet voldoende om het probleem op te lossen. Maar nu heb ik als onweerchaser natuurlijk een 'chasemobiel' van de bolide gemaakt, incluis on-board batterijsnellader. We laten ons immers niet voor een gat vangen als de bui nadert, daar ben je chaser voor. Maar ook voor mastengekken is zo'n ding mooi meegenomen. Ik heb de batterijen erin gestopt en besloot Harculo te laten voor wat het was. Het is een snellader en allicht zou de rit naar Hessenweg me net genoeg tijd geven om onderweg die batterijen in ieder geval een beetje op te laden.

Zwolle is een leuke stad (ik heb er jaren op school gezeten en ook Ot kan het beamen), maar het verkeer is er een ramp. Mede door hetzelfde dat de stad zo leuk maakt: oude bouw- en bolwerken, rivieren en idyllische dijken met eenrichtingsverkeersborden... Mede vanwege het nog kort beschikbare daglicht heb ik de verbinding niet halverwege nog eens bezocht om te bekijken. Iedere seconde telde inmiddels, dus immer geradeaus naar Hessenweg met nog slechts een krap half uur daglicht te gaan.

Andere uiteinde van de verbinding: trafostation Hessenweg

Aan de andere kant was de duur van de rit desondanks lang genoeg om de batterijen met de snellader zelfs helemaal op te kunnen laden. Kijk, ellek nadeel hep se foordeel!

Afbeelding

Daar is ie dan, een van de grootste en strategisch belangrijkste trafostations van Nederland. En moet telkens weer zeggen, ze hebben een leuke apenkooi daar op Hessenweg.

Iedere keer ontdek je wel weer iets nieuws. De ferrarirode tweezitter werd vol in het zicht van een bewakingscamera geparkeerd met die magneetplaat nog steeds mooi op de deur. Tijd voor een 360'je tevoet om Hessenweg heen. De rare blikken vanuit het kantoortje op de 380 kV-schakeltuin heb ik genegeerd en de grote plas water waar ik met mijn gymp in ging staan ook maar. (Dat krijg je ervan als je teveel omhoog kijkt in plaats van omlaag. )

Afbeelding

Hierboven zien we een zware 220/110 kV-vermogenstrafo en hier kwam vroegâh de verbinding in kwestie binnenlopen. Maar nu zien we dat het portaal niet meer is aangesloten.

Om heel Hessenweg heen lopen op natte gympen door een modderig weiland en met een snijdend koude wind is geen pretje, zelfs niet voor boerenzonen die wel wat modder gewend zijn. Desondanks hield de camera het deze keer net lang genoeg uit om naast het vraagstuk van dit topic ook andere dingen de bekijken en te fotograferen, zoals de twee 110 kV-verbindingen naar Weteringkade. Maar dat komt in een ander topic, hier blijven we even bij de bewuste 110 kV-verbinding.

Afbeelding

We zien hier in eerste instantie het andere uiteinde van de verbinding binnenkomen. Vanaf de laatste (ooit verzwaarde ) Duits-type 220 kV drie-evenmast gaat de verbinding eerst over op een portaalmast.

Afbeelding

Maar waar hij vroeger rechtdoor ging naar de 220 kV-schakeltuin, gaat hij nu linksaf naar een nieuw gebouwd portaal richting de 110 kV-schakeltuin.

Afbeelding

Daar zit de verbinding aangesloten op de rails van het 110 kV-veld. (Op de achtergrond ook weer die rare dubbele drie-evenmast die Peter op de vorige fotoserie ook al aanhaalde. Wat de gedachte achter dit ding is geweest bij de bouw is me nog steeds een grote vraag.)

Afbeelding

Waarmee we ook aan deze zijde van de verbinding bevestiging hebben dat er twee 110 kV-circuits zijn die technisch gezien gebruikt kunnen worden.
De nacht begon helaas snel te vallen, dus met inmiddels het toestel op de sportstand was er nog een paar minuten respijt. Maar ook daaraan kwam een eind.

Afbeelding

Tijd voor een laatste foto en daarna doorlopen en richting de bolide maar weer. We zien we hierboven de aansluiting in detail. De aansluiting is gebouwd zonder vermogensschakelaars en alles zit ook aan deze kant per circuit afzonderlijk ingelust.

Conclusie? Twee ijskoude voeten, een beveiliger die eindelijk eens ergens anders tegenaan kijken mocht dan een leeg weiland, een mooie speeltuin voor mastengekken, een aantal nieuwe inzichten en als belangrijkste feit de zekerheid dat 110 kV Harculo-Hessenweg bestaat, twee circuits draagt en in theorie werkelijk kan functioneren. Want er gaat niets boven een blik in real life.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Ruben » 15 dec 2012 11:12

Mooie foto serie Hans van die bijzondere 110 kv verbinding. Ook leuk met die trein erop.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Mark » 15 dec 2012 11:42

Mooie platen hoor Hans ondanks het grauwe weer! Erg bijzonder schakelstation om zo te zien met die portaalstraat en talrijke verbindingen die erop volgen. Dat is iets wat je hier in het zuidwesten nou weer niet hebt .

Je vraagt je toch af wat er in het hoofd van ontwerpers omgaat, bijvoorbeeld bij de portalen. 3 'vakken' met een halfverankering maar de laatste dan weer met een V ophanging. Het zou toch logischer (en netter in de omgeving!) zijn als die ook halfverankering had? Enfin...

Grappig trouwens dat er bewakers waren. Toen ik eens ging kijken eerder dit jaar bij het (in verhouding inferieure) schakelstation Simonshaven zag ik slechts een handvol cams en voor de rest niemand.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door ElektroThriller » 15 dec 2012 12:02

Dat fanatisme van 'En nu wil ik het ook weten ook' en dat met die bewakers - allemaal heel herkenbaar. Afgelopen donderdagmiddag nog, bij het station Eindhoven-Zuid. Ik wil de 150 kV-condensatorbatterij bij de interface met de lijn naar Hapert fotograferen, maar uit zo'n port a cabin stappen twee van die veiligheidsjongens. Type Badr. Geen foto's dus. (Het moet wel een hobby blijven.) Die aftakmast van Harderwijk - Lelystad laatst - ik had allerlei parkeerplekken voor de auto bedacht, maar heb hem uiteindelijk gewoon ter plaatse in de berm van de N-weg naar Dronten geplaatst. Zij het dat ik wel gezorgd had voor de wegrijhulp van de ANWB, zijnde twee uitklapbare kunststof rijplaten die je voor de aangedreven wielen plaatst. (Was een week later heel handig met die sneeuw in Sauerland.) En dan gisterochtend ook nog eens gladheidsellende, inclusief glijpartijen zo'n beetje bij jou thuis voor de deur (leuk trouwens, die site met alpaca's).

So far for the preliminaries.

Je bewijsvoering is spijkerhard en zeer overtuigend. Als er aan beide uiteinden sprake is van een nieuw of vervangend en volledig benut, op 110 kV afgestemd portaal, dan zegt dat eigenlijk al genoeg. Dit topic begon ik met iets dat ik naderhand als vragen naar de bekende weg beschouw. En wel de rode en de blauwe lijn van Peter. Als je met StreetView gaat kijken bij de IJsselcentraleweg (westelijk van de spoorlijn richting Deventer), zie je de Hessenweglijn nog met masten plus lijn, terwijl van de Almelo-lijn alleen de masten zijn te zien. Bij de loodrechtopnamen van Google Maps, zie je na inzoomen bij een Almelo-mast die hergebruikt gaat worden allerlei werkketen en containers. Alles wijst eerder op hergebruik dan op brute sloop. En ik had dat allemaal al een maand of twee geleden bedacht...
Netkaarten geven de de facto-situatie aan. Bijvoorbeeld maar één 220 kV-lijn vanuit Hessenweg richting Vierverlaten. De tijdelijkheid hiervan was bekend.

Uiteraard geven recente netkaarten uitsluitsel. Ik heb van Tennet bericht gekregen dat een poster van 'de' netkaart onderweg is. Welke netkaart? Ik heb eerder deze week telefonisch aangegeven dat de info op de interne editie verre van geheim is. Zie het Kwaliteits- en Capaciteitsplan 2011, deel 1, ergens vanaf ongeveer pagina 80.

_________________
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 15 dec 2012 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door ElektroThriller » 15 dec 2012 15:41

Update
De Netkaartposter van Tennet is binnen. Het is de openbare versie. Toch ben ik er als historische-cartografiefreak blij mee. En kan ik naar eigen behoefte deelscans maken.
Op pagina 186 (deel 2) van KCD2011 kwam ik bij de knelpunten het onderstaande tegen. Dus de verschillen met het vorige KCD. Ik neem aan dat 'Vervallen' in deze context 'opgelost' betekent.
In datzelfde KCD op p 87/88 zet ik ff deze info op een rij:
Har - Wk 6,1 km 2c power rating 191 MVA/c
Har - Hw 11,5 km 2c power rating 209 MVA/c
Wk - Hw 5,4 km 2c power rating 255 MVA/c
(De directe lijn Har - Hw deels oostelijk van de 380 kV-lijn is 9,1 km lang.)
Aangezien 5,4 plus 6,1 gelijk is aan 11,5 gaat het hier om de lijn die Weteringkade rakelings passeert. Dus de oostelijke ex-220 kV-lijn is er even niet, in verband met verbouwing.
Schermafbeelding 2012-12-15 om 15.19.28.png
Detail van pagina 186 van KCD2011.
Schermafbeelding 2012-12-15 om 15.19.28.png (65.37 KiB) 8510 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 15 dec 2012 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Peter » 15 dec 2012 16:29

Interessante fotoserie Hans! Ben zelf nog niet bij de uiteinden van deze verbinding geweest maar dit geeft in elk geval duidelijkheid Het zal daar bij Zwolle Hessenweg wel een aardig geknetter zijn geweest met die 380kV verbindingen boven je

Voor wat betreft het deel van het KCD2011 vraag ik me alleen af wat men bedoelt met het creëren van pockets. Het verhogen van de geleiders van de 110kV verbinding Nijverdal - Raalte is nu in uitvoering zoals ik vorige week zaterdag heb kunnen constateren.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door ElektroThriller » 16 dec 2012 12:02

Hieronder drie fragmenten uit het vorige KCD. Je leest wat er met pockets wordt bedoeld. Verder is nog eens bevestigd dat de 220 kV-lijn van Harculo naar Zwolle Hessenweg er nog gewoon was, maar uit gebruik is genomen, naar ik aanneem door op beide uiteinden vermogensschakelaars uit te zetten. Een soortement mottenballenlijn dus.
Transportcapaciteiten in dit document: Har - Hw en Har - Wk beide 128 MVA; Wk - Hessenweg 72 MVA. Vergelijk dit maar eens met de info van het volgende en meest recente KCD!
In het algemeen is mijn ervaring dat die KCD-documenten een schat aan info bieden. Dit wordt mede gefaciliteerd door de uitstekende zoekfunctie (verrekijker!) van Adobe Reader.
Schermafbeelding 2012-12-16 om 11.42.06.png
Fragment van het Kwaliteits- en Capaciteitsplan 2010 -2016 deel IIB, d.d. 30 november 2009.
Schermafbeelding 2012-12-16 om 11.42.06.png (242.86 KiB) 8475 keer bekeken
Schermafbeelding 2012-12-16 om 11.42.27.png
Fragment van het Kwaliteits- en Capaciteitsplan 2010 -2016 deel IIB, d.d. 30 november 2009.
Schermafbeelding 2012-12-16 om 11.42.27.png (212.59 KiB) 8475 keer bekeken
Schermafbeelding 2012-12-16 om 11.42.51.png
Fragment van het Kwaliteits- en Capaciteitsplan 2010 -2016 deel IIB, d.d. 30 november 2009.
Schermafbeelding 2012-12-16 om 11.42.51.png (48.14 KiB) 8475 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Peter » 16 dec 2012 13:10

Dit maakt het alweer een stuk duidelijker. Voor wat betreft het vermogenstransport van Harculo via Hengelo naar Duitsland, daar is het 380kV net toch voor?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Hans » 16 dec 2012 15:47

MarkNL schreef:Je vraagt je toch af wat er in het hoofd van ontwerpers omgaat, bijvoorbeeld bij de portalen. 3 'vakken' met een halfverankering maar de laatste dan weer met een V ophanging. Het zou toch logischer (en netter in de omgeving!) zijn als die ook halfverankering had? Enfin...
Die laatste verbinding bestaat uit tweebundelfasedraden. Dat is pas later gedaan en waarschijnlijk is de portaalstraat toen aangepast. Maar toegegeven, men had daar inderdaad wat meer zorg aan kunnen besteden. Dit is nou net weer jammer van het mastbeeld.
Mark schreef:Grappig trouwens dat er bewakers waren. Toen ik eens ging kijken eerder dit jaar bij het (in verhouding inferieure) schakelstation Simonshaven zag ik slechts een handvol cams en voor de rest niemand.
Een trafostation dat gewoon dienst doet wordt inderdaad niet actief bewaakt. Maar hier bij de centrale is er zo'n soort slagboom met een gorilla in een hutje ernaast. Die zag natuurlijk dat rooie busje parkeren, iemand uitstappen, vrolijk naar hem zwaaien en daarna foto's van het schakelveld maken. Dat is natuurlijk een *huge* veiligheidsrisico.

Op Hessenweg hadden ze overigens dit:

Afbeelding

Die is gefotografeerd voor gebruik elders op de main site. Het is niet verboden om een schakelveld te fotograferen, maar ook een bewakingscamera mag wettelijk gewoon gefotografeerd worden. Al kan het natuurlijk zijn dat ze denken dat je een aanslag voorbereidt wanneer je de beveiliging vastlegt, dus vandaar dat ik even vrolijk gezwaaid heb en het bij deze foto heb gelaten.
ElektroThriller schreef:Dat fanatisme van 'En nu wil ik het ook weten ook' en dat met die bewakers - allemaal heel herkenbaar. Afgelopen donderdagmiddag nog, bij het station Eindhoven-Zuid. Ik wil de 150 kV-condensatorbatterij bij de interface met de lijn naar Hapert fotograferen, maar uit zo'n port a cabin stappen twee van die veiligheidsjongens. Type Badr. Geen foto's dus. (Het moet wel een hobby blijven.)
Klopt. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er beslist geen foto's geduld werden. Nu heb ik geen telelens of zoiets, dus dan is het gewoon je "verlies nemen" en kunnen erkennen dat het inderdaad slechts hobby is. Het voordeel van hobby is dat je te allen tijde open kaart kan spelen en er vriendelijk bij blijven kan. En dan gebeurt ook het tegenovergestelde wel eens, namelijk dat je veel meer voor elkaar krijgt dan je had durven hopen.
ET schreef:En dan gisterochtend ook nog eens gladheidsellende, inclusief glijpartijen zo'n beetje bij jou thuis voor de deur (leuk trouwens, die site met alpaca's).
Het is hier de laatste tijd wel vaker behoorlijk glad geweest. En onze broodwinning in Holsloot is inderdaad redelijk exotisch, al krijgt de site in de kerstvakantie een upgrade.
ET schreef:Netkaarten geven de de facto-situatie aan. Bijvoorbeeld maar één 220 kV-lijn vanuit Hessenweg richting Vierverlaten. De tijdelijkheid hiervan was bekend.
Tsja, wat is wijsheid. Achteraf is alles vaak logisch. Maar soms lopen dingen heel anders dan van tevoren logisch lijkt te zijn. Wie had bijvoorbeeld gedacht dat het oude lijndeel van de 220 kV-verbinding naar Hengelo zou worden aangesloten op het andere oude 220 kV-gedeelte naar Hessenweg, waarna ze gezamenlijk in hernieuwd gebruik op 110 kV bedreven zouden gaan worden? Achteraf is alles logisch, zo met die stadswijk in de buurt en de verbouwingen op Weteringkade (zodat er een andere directe vervanger tussen Harculo en Hessenweg wenselijk bleek). Maar als je dit scenario vier jaar geleden had verteld, dan hadden we waarschijnlijk allemaal gedacht dat dit wel een heel bizar plan zou zijn.
ET schreef:Ik heb eerder deze week telefonisch aangegeven dat de info op de interne editie verre van geheim is. <knip> De Netkaartposter van Tennet is binnen. Het is de openbare versie. Toch ben ik er als historische-cartografiefreak blij mee. En kan ik naar eigen behoefte deelscans maken.
Ik heb hetzelfde gedaan in Emmeloord. Helaas nooit meer iets van gehoord. Misschien is iedereen bang voor zijn superieuren bij het verstrekken van de 'full version' zodat het niet gebeurt? In ieder geval, zo snel geef ik het niet op en stel dat het echt niet lukt: het KCP slingert op onze eigen server rond en dat betekent dat we hem ook zelf kunnen maken.
ET en Peter schreef:pockets
Nooit eerder van die term gehoord. Bedankt voor de verklaring, ET.

Afbeelding
Peter schreef:Voor wat betreft het vermogenstransport van Harculo via Hengelo naar Duitsland, daar is het 380kV net toch voor?
Voor het grootste deel wel. Maar ook dat werd in Emmeloord duidelijk (zo'n bijeenkomst is elke druppel brandstof waard). De loadflow op het net laat zich beter met het wegennet vergelijken dan je zou denken: hoewel de snelwegen primair zijn bedoeld voor grootschalig transport over lange afstanden, zijn er ook altijd welken die de binnenweggetjes nemen om files of omwegen te ontwijken. Het is ook op de ENTSO-E netkaart te zien, met 380/400 kV en 220 kV eronder.
Tussen Hengelo en Zwolle kan je de 380 kV-verbinding nemen, maar je kan ook over een aantal 110 kV-circuits op dezelfde plek komen. Als de "richting" van de loadflow als geheel bijvoorbeeld van het noorden naar het zuiden loopt, dan zal het leeuwendeel de zware 380 kV-lijnen nemen, maar ook de 110 kV-verbindingen vormen een net dat in staat is om vermogen een richting te geven. Kleiner, maar wel aanwezig.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Peter » 17 dec 2012 11:18

Wederom een interessant verhaal. Ik had nooit verwacht dat er ook vermogenstransport zou plaats vinden van bijvoorbeeld Harculo via Hengelo naar Duitsland. Dat zou dus theoretisch via de exotische route Harculo - Raalte - Nijverdal - Vroomshoop - Tubbergen - Almelo Mosterdpot - Hengelo kunnen lopen Door het creëren van pockets wil men dit dus voorkomen zodat het lokale net volledig beschikbaar is voor distributie.

Met mijn treinenfotografeer hobby heb ik ook wel eens last gehad van beveiligers. Je hebt soms van die beveiligers die erg moeilijk kunnen doen terwijl het fotograferen van treinen op stations in de meeste gevallen niet eens verboden is. In Portugal was een station waar ik alleen maar zou mogen fotograferen met vergunning van de spoorwegen etc, heel verhaal. Ben daar maar gewoon weggegaan en op andere stations in Lissabon liepen ook wel beveiligers maar die keken niet naar mijn camera om. Ook in Frankrijk kunnen ze er moeilijk over doen maar op de meeste Parijsse stations heb ik er geen problemen mee gehad. Maar dat allemaal terzijde.

Plaats reactie