Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door ElektroThriller » 11 dec 2012 10:28

Directe 110 kV-verbinding Harculo - Hessenweg
(En dan bedoel ik niet alles wat via of vlak langs de Weteringkade loopt/liep.)
Deze verbinding is recent nog bediscussieerd. Hierbij een vervolg.
In het (ook in andere opzichten interessante) jaarverslag 2009 van Tennet (zie info bij schermafbeelding) wordt op pagina 85 het afbreken van 220 kV-masten besproken. Dat is achter de Schermerhornstraat = de meest zuidelijke bebouwing van Zwolle.
Los van de lange 110 kV-portalen (4 x 2 circuits) liepen er vanuit Harculo 220 kV-lijnen naar Almelo en Hessenweg. Na het opdoeken van de 220 kV-lijnen zijn er bepaalde masten hergebruikt voor een directe 100 kV-verbinding tussen Harculo en Hessenweg, deels beoosten de 380 kV-lijn.
In de bestaande - en binnenkort verouderde - versie van Hans' GE-netkaart is één van de circuits voor 110 kv gebruikt; de andere heeft de status ongebruikt.
Mijn vraag: als die directe lijn na het slopen van die masten in 2009 nog heeft voortbestaan, of überhaupt nu nog bestaat, hoe dan de verbinding bij Harculo verliep.
Deze verbinding komt als één circuit voor op de bekende netkaart van begin 2011 die via een viewer kan worden geraadpleegd.
Verder is het wel grappig om te zien dat in de bestaande GE-netkaart beide lijnen via Weteringkade het station Weteringkade aandoen. Als je maar lang genoeg wacht klopt het gewoon weer (even los van draad voor draad geparallelde circuits).
Deze verbinding komt niet voor op de Bosatlas-netkaart en in het Kwaliteits- en Capaciteitsplan 2011 van Tennet. Ik neem aan dat de netkaarten de situatie min of meer direct vóór publicatie van dit plan weerspiegelen.
Kortom: onbeantwoorde vragen genoeg.
Schermafbeelding 2012-12-11 om 10.01.10.png
100602-jaarverslag_2009_tcm41-19071.pdf
Schermafbeelding 2012-12-11 om 10.01.10.png (435.71 KiB) 10135 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Bericht door ElektroThriller » 11 dec 2012 10:46

Directe 110 kV-verbinding Harculo - Hessenweg (vervolg)
Ik heb er nog even de meest recente topografische kaart bij gepakt. Zo te zien hebben ze ook gesleuteld aan die lange portaalstraat. Beoosten de spoorlijn naar Raalte - Almelo zijn er aanknopingspunten voor die directe lijn naar Hessenweg.
Schermafbeelding 2012-12-11 om 10.39.40.png
Detail van Blad 27E 2009 van Kadaster/Topografische Dienst.
Schermafbeelding 2012-12-11 om 10.39.40.png (465 KiB) 10192 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Bericht door Peter » 11 dec 2012 14:15

De situatie bij Zwolle is nu als volgt: Blauw = het nieuwe verloop van de rechtstreekse 110kV lijn van Harculo naar de Hessenweg. Rood = gesloopt. Het gedeelte vlak onder de bebouwing is de voormalige 220kV lijn Harculo - Hessenweg. Het andere rode gedeelte ten zuiden van de vernieuwde 110kV verbinding is nog een restant van de oude 220kV lijn Harculo - Almelo - Hengelo. Voor de rechtstreekse 110kV lijn naar de Hessenweg is tot "De Roskam" gebruikt gemaakt van de lichtere masten van de oude verbinding naar Twente, daarna zijn de zwaardere exemplaren gebruikt naar de Hessenweg. Tot slot heb ik de situatie aan het eind van de portaalstraat iets aangepast zoals deze werkelijk is.
Bijlagen
Schermafbeelding.png
Schermafbeelding.png (514.73 KiB) 10179 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Bericht door Hans » 11 dec 2012 17:00

Twee uur geleden nog langsheen gereden. Conclusie: klopt precies. Op de GE-netkaart (zie een ander topic) is het ook al als zodanig aangepast vorige week.

Het enige wat ik nog niet begrijp is waarom men de zware 220 kV-geleiders zo heeft afgetuigd. Er hingen ooit vierbundels aan de masten - 220 kV door vierbundels is toch een transportcapaciteit van meer dan 1 GW. Dat werd teruggebracht naar 110 kV door enkelvoudige geleiders waardoor er nu hooguit nog 150 MW door de verbinding kan.
Een downgrade is sowieso al heel zeldzaam in hoogspanningsland, maar deze roept daarnaast nog heel wat extra vragen op. Moesten de geleiders eruit omdat men de verbinding in het laatste stukje over masten zou gaan laten lopen die geen vierbundels dragen konden? Was het sowieso tijd voor renovatie van de glaskappen of de geleiders zelf? Is het soms puur een kwestie van het aanzicht van de verbinding geweest? Want op het eerste gezicht lijkt het logischer om gewoon de vierbundels te laten hangen en de netspanning te halveren.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Bericht door Peter » 11 dec 2012 17:08

Ik zie er de logica ook niet van in maar het lijkt me wel dat de oude 220kV masten van de verbinding naar Twente niet geschikt zijn voor vierbundel geleiders. Deze verbinding had vroeger over bijna de gehele lengte een enkele fasedraad (de omleiding bij Almelo ter hoogte van de Windmolenbroek was een uitzondering).

Ik vind het in elk geval geen gezicht om die zware 220kV masten met dunne enkele geleiders en korte isolatorkettingen te zien. De vierbundelgeleiders waren veel stoerder

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Bericht door Hans » 11 dec 2012 18:06

Peter schreef:Ik vind het in elk geval geen gezicht om die zware 220kV masten met dunne enkele geleiders en korte isolatorkettingen te zien. De vierbundelgeleiders waren veel stoerder
Gelukkig hebben we dan (ter afsluiting van deze topicvervuiling m.b.t. nethistorie) nog altijd Google Streetview. En wat zou ik graag even op dat knopje drukken en haarfijn vertellen dat ik problemen heb met het aanzicht van deze schaamteloos uitgeklede 220 kV-lijn.

Afbeelding
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Bericht door ElektroThriller » 13 dec 2012 20:29

De verklaring van Peter (zwakste schakel = stukje van oorspronkelijke 220 kV-lijn richting Almelo - die onder 110 kV begon) is heel plausibel.
Toch twijfel ik aan de status van deze lijn. De nieuwste netkaarten geven geen eenduidig uitsluitsel.
Op de RIVM-netkaart staat deze lijn niet in zwart aangegeven. Je ziet de lijn wel, maar dat is vanwege de OSM-achtergrond.
Deze versie van de RIVM-netkaart dateert van 2 maart 2011. Wijzigingen dateren van 29 juli 2011, dus dat is allemaal redelijk actueel.
Schermafbeelding 2012-12-13 om 20.21.38.png
Detail van RIVM-netkaart.
Schermafbeelding 2012-12-13 om 20.21.38.png (331.24 KiB) 10138 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Bericht door Paullus » 13 dec 2012 20:48

Ik vind het mooi om te zien hoe de levering zich heeft ontwikkeld juist buiten de Randstad om.
Het bewijs dat de Randstad dezelfde behandeling heeft gekregen als de "buitengebieden".
De leveringszekerheid en dimensionering van netten is daar gelijk aan de Randstad. Een gunstig gegeven dat Nederland één geheel vormt als het aankomt op elektrische energiedistributie. Of je nou in de regio Amsterdam woont, of in de regio Assen, het netwerk is aangepast aan jouw regio om de lamp te laten branden.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Bericht door Hans » 13 dec 2012 21:42

Inmiddels een apart topic van gemaakt om verdere verrommeling van het Nethistorie-topic met deze (uiterst actuele) discussie te voorkomen.
ElektroThriller schreef:Toch twijfel ik aan de status van deze lijn. De nieuwste netkaarten geven geen eenduidig uitsluitsel.
Er is een oplossing denkbaar. Morgen wil ik van Wageningen naar Holsloot - bij daglicht. Het zal slecht weer worden maar er zijn ergere dingen. Omdat Zwolle toch op de route ligt kan ik de situatie bijna gratis zomaar even meepakken. (Doe eens gek, waarom? Omdat het kan.)

Om te beginnen betekent dat dat er bij Harculo GDF SUEZ eens met de verrekijker over het schakelveld moet worden geloerd en er moet worden geconstateerd of de verbinding:
a) is aangesloten,
b) voorzien is van eigen vermogensschakelaars, en
c) parallel is geschakeld of redundant dienst doet.

Daarna kan ik de Weteringkade laten voor wat ie is (die situatie is immers bekend nu) om bij Hessenweg de andere zijde te bekijken en daar precies hetzelfde uit te zoeken. De verbinding is daar met nieuwe portalen van richting veranderd om niet langer naar het 220 kV-schakelveld te lopen maar nu aansluiting te vinden op het 110 kV-schakelveld.

Alles wijst erop dat de verbinding (gereconstrueerd en wel) sinds enige tijd in hernieuwd gebruik is genomen. En dat de netkaarten in kwestie nog stammen uit de tijd waarop de verbinding verlaten was, zodat de verbinding niet werd ingetekend. Maar er gaat niets boven een blik in real life en hopelijk het horen knetteren van 110 kV, zodat we een aan absoluut grenzende zekerheid hebben.
Fotocamera mee en we zullen e.e.a. eens proberen op te lossen. En zoveel extra moeite is dat omweggetje van amper tien kilometer ook weer niet.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door ElektroThriller » 13 dec 2012 22:03

De laatste bekende netkaart (zeer wss ook op posterformaat fysiek beschikbaar) staat de lijn in kwestie als eencircuitslijn genoteerd. Het kan natuurlijk dat de circuits aan beide uiteinden parallel geschakeld zijn.
Ik herinner me van de RIVM-netkaarten dat ook 220 kV in Drenthe er niet opstond, hetgeen duidelijk ligt aan de upgrade (inmiddels voltooid). Maar er is verder niet gesleuteld; hooguit is er rond de interfaces met de stations wat gesleuteld.
Overigens: Tennet is een overheidsbedrijf, dus qua infoshoppen is 'wobben' een mogelijkheid (Wet Openbaarheid Bestuur).
Succes morgen, Hans! Ik heb vandaag in vernikkelende kou wat foto's rond Eindhoven - Zuid gemaakt.
Schermafbeelding 2012-12-13 om 21.53.30.png
Detail Netkaart Tennet, op 'onze' site in viewer bekijkbaar.
Schermafbeelding 2012-12-13 om 21.53.30.png (124.16 KiB) 10118 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie