Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door ElektroThriller » 22 dec 2012 12:46

Er zouden nog antwoorden uit een goede bron onderweg moeten zijn, maar nu alvast het volgende:
Rond 1972 is het 110/220 kV-station Zwolle - Hessenweg in gebruik genomen, inclusief de 220 kV-lijnen richtingen Zeijerveen, Ens en Harculo. Vrij snel daarna, in 1973, werd de transportcapaciteit richting Harculo verdubbeld naar 2 x 1000 MVA. Dat is dus de achtergrond van die zware laatste mast die Hans onlangs nog heeft gefotografeerd.
Nu is een en ander voor 110 kV in gebruik. Bij dezelfde draden wordt de transportcapaciteit meer dan gehalveerd. dit vanwege de halve spanning, maar ook vanwege hogere I-kwadraat maal R-verliezen - nou juist de reden om een hogere spanning te kiezen.
De 220 kV-lijn naar Almelo verdween rond 1993 en is snel daarna grotendeels gesloopt. De 220 kV-lijn Hessenweg - Harculo is tot rond 1995 in gebruik geweest en heeft heel lang de mottenballenstatus gehad.
Er was een lijn van Harculo naar Hessenweg die rakelings langs de Weteringkade liep. Zo ontstond een ring. Nu is alles op Weteringkade getermineerd en wordt de ring gemaakt via de ex-220 kV-verbinding.
Ik heb begrepen dat bij de Weteringkade beide van Harculo komende circuits en beide naar Hessenweg gaande circuits hardwired parallel zijn geschakeld. (Uitgaand van Harculo en inkomend op Hessenweg niet parallel, neem ik aan?) Als dat zo is kun je dat op de GE-netkaart 3.01 aangeven met zwarte boogjes bij de eindpunten.
Waren er trouwens nog foto's met daarop die parallelschakelingen?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Hans » 22 dec 2012 22:25

Die foto's zijn er inderdaad. Vreemd dat ik die blijkbaar niet in het andere topic gedropt heb. Nuja, het is natuurlijk nooit te laat.

Hier de situatie op Weteringkade:

Afbeelding

Afbeelding

Parallel geschakelde mast aan de noordoostzijde. Daaronder het andere exemplaar naar het zuidoosten. Merk op dat de geleiders prompt dikker worden zodra er parallel geschakeld is.

Hieronder een blik op Weterinkade zoals het er nu eh.. bij hangt.

Afbeelding

En nu op Hessenweg aan het andere uiteinde van de verbindingen:

Afbeelding

Binnenlopen van beide verbindingen naar Weteringkade.

Afbeelding

Afbeelding

Detailzicht op beide parallel geschakelde verbindingen. Eentje met de Duits-type donaumasten, de andere met typische Hollanders.

Afbeelding

Tenslotte een blik op netstrategie op zijn best. In jargon heet dit een 'overkruising'.

De foto's zijn wel weer van de categorie 50 tinten grijs. Maar er was dan ook een ongehoord grote hoeveelheid waardeloos grijs koud graftakkenweer deze maand. Op Weteringkade was het zelfs zo koud, guur en nat dat ik dacht dat het mijn einde zou zijn als de auto het zou opgeven.

Kijk dat is het voordeel als Ot zometeen weer terugverhuisd is naar Wipstrik: vanaf maart laten we dit soort dingen in Zwolle gewoon doen. Wat een luxe.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door bas380 » 22 dec 2012 22:33

mooie et-mast met kattenoren.

(nee, bas. niet weer over knuffelen beginnen )
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Ruben » 22 dec 2012 22:47

Wow wat een mast staat daar zeg bij Weteringkade. En mooie foto`s weer bij Hessenweg.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Peter » 22 dec 2012 23:49

Mooie fotoserie van de Weteringkade Hans! Het is misschien niet het mooiste weer waarin de foto's zijn genomen, december is tenslotte een synoniem voor graftakkenweer, maar de foto's laten wel goed zien hoe de circuits parallel geschakeld zijn. En inderdaad die twee-evenmast lijkt sterk op een Oudhollandsche ET-mast

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door ElektroThriller » 24 dec 2012 12:23

Vallende kwartjes
Ik zit nog eens naar Hans' foto's van Weteringkade te kijken. Aan beide zijden van dit 110 kV-station termineren twee lijnen. Aan beide zijden doen ze dat via een gemeenschappelijke mast, waarop dus vier circuits zijn aangesloten, die twee aan twee verticaal zijn doorverbonden. Aan de Hessenweg zijn twee eindmasten met elk twee circuits die horizontaal zijn doorverbonden.

De situatie bij Harculo ken ik niet.

Het is toch niet zo dat alle vier circuits zijn doorverbonden. Als je lokale redundantie uitschakelt en voor de volle capaciteit gaat, ligt dat voor de hand.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 03 jan 2013 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Tom » 24 dec 2012 20:42

Leuke reportage. Het is nu inderdaad een vreemde situatie bij Zwolle-Zuid, jammer dat de oorspronkelijke aanzichten van de mast wat zijn aangetast door het "downgraden", wel goed dat van beide lijnen nog wat masten bewaard zijn.

De "vreemde" eindmast bij Hessenweg is een van de vier hoekmasten uit de voormalige vier-circuitlijn tussen Hessenweg en de splitsing bij Hasselt. Het mastlichaam is identiek aan de lichte hoekmasten in de 220 kV lijn Harculo - Hoogeveen. Er zijn in totaal vier van deze masten geweest.
4 ct eindmast Hessenweg kl.jpg
4 ct eindmast Hessenweg kl.jpg (100.19 KiB) 9131 keer bekeken
De eindmast van Hessenweg is er nog, een andere is lange tijd gedemonteerd opgeslagen bij weteringkade geweest, een andere is onbekend of verdwenen,
Dsc_5993 kl.jpg
Dsc_5993 kl.jpg (41.5 KiB) 9131 keer bekeken
en er is nog een herplaatst bij Almelo Tusveld!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Peter » 24 dec 2012 21:17

Interessant verhaal Tom! Aan dit soort informatie hebben we wat

Hoe de situatie was voor de bouw van de combinatiemasten bij Zwolle kan ik me niet meer herinneren. Nooit geweten dat er een viercircuits lijn was tussen de Hessenweg en de splitsing bij Hasselt! Ik neem aan dat deze nooit als viercircuitsverbinding in bedrijf is geweest en dat het onderdeel was van plannen die nooit zijn voltooid.

De mast bij Almelo Tusveld is voor mij heel erg bekend Ik heb deze mast eigenlijk nooit bekeken als onvolledig benutte viercircuits drie-evenmast en heb ook nooit geweten dat dit een hergebruikte mast is. Ik kan me nog wel herinneren dat de mast net geplaatst was in 1988.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door Tom » 24 dec 2012 22:42

De vier-circuitlijn was geen lang leven beschoren. Gebouwd in 1971, moest hij zestien jaar later al weer wijken voor de aanleg van 380 kV. Hier is een plaatje van de mast aan de weg bij Hessenweg, voor de aanleg van de 380 kV lijn, aan de berkummerbroekweg ongeveer bij mast 88. Twee circuits zijn als tweebudel uitgevoerd. Ik denk de kabels naar Frankhuis. De buitenste twee circuits gaan naar Zwartsluis. Dat was altijd een heel spektakel om te zien, zoveel kabels als in deze masten hingen.
vier circuitlijn bew kl.jpg
vier circuitlijn bew kl.jpg (106.61 KiB) 9116 keer bekeken

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg

Bericht door bas380 » 24 dec 2012 22:47

wow, mooi ding.

weer wat geleerd over het vroegere hoogspanningsnet.
Thuis in zijn EGD gebied

Plaats reactie