Dichtsbijzijnde of aangesloten transfo?

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Dichtsbijzijnde of aangesloten transfo?

Bericht door Bob » 26 mei 2021 16:23

Bij het profiel kan je invullen wat je dichtsbijzijnde transfo is. Moet dat niet de transfo zijn waarop je aangesloten bent?
Op Hemelvaartsdag zat ik 's avonds 1 uur zonder elektriciteit door een defect in de MS kabel die mijn wijkkabine voedt. Op de website van de stroomonderbrekingen van Fluvius zag ik welke straten er zonder stroom zaten. Samen met wat navraag en de aansluitingen in de nieuwe hoofdkabine in de Sloepenstraat 3 jaar geleden kwam ik tot de vaststelling dat ik aangesloten ben op het station Slijkens i.p.v. op Mercatorlaan.
Mijn probleem is nu dat Mercatorlaan dichterbij ligt maar ik gevoed wordt vanuit Slijkens. Wat moet ik nu invullen op mijn profiel? :s

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Dichtsbijzijnde of aangesloten transfo?

Bericht door kevelek » 26 mei 2021 18:49

In feite maakt het weinig uit. De bedoeling is om een idee te hebben van je locatie indien je dat wil opgeven zonder toch al te precies jouw woonplaats te kunnen pinpointen. Het kortst bij zijnde zal hierbij de meest logische keuze zijn.

Een groot deel van de forumleden zullen niet met 100% zekerheid kunnen bepalen van welk transformatorenstation ze gevoed worden, laat staan van welke distributiecabine. (als je deze laatste al kan zien staan)
Als je dat voor jouw woonplaats in Vlaanderen echt wil weten kan je me een PB sturen en kan ik het wel even opzoeken (zonder detailinfo).
Maar weet dat dit geen statisch gegeven is. De voedingsrichting kan ten alle tijde herschakeld worden, dit zowel op LS als op MS niveau.
Een voorbeeld is de gemeente Bertem tegen Leuven, als je de netkaart erbij neemt zouden de meeste mensen gokken op het station "gasthuisberg" of Heverlee als voeding. Dit is echter niet het geval en zelfs onmogelijk in de huidige nettopologie. Historisch gegroeid is het MS net van Bertem op 11kV niveau uitgebaat (Ex-Unerg), terwijl alle transformatorenstations vanaf Leuven uitsluitend 10kV leveren (Ex-Intercom). Bertem is net als Meerbeek gevoed vanuit het station van Huldenberg.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Dichtsbijzijnde of aangesloten transfo?

Bericht door Bob » 31 mei 2021 23:03

Voor Oostende zijn er 4 stations : Mercatorlaan, Stene, Steense Dijk en Slijkens. Misschien is er nog 1 straat van Raversijde aangesloten op het station Middelkerke. Al die stations leveren een middenspanning van 11 kV dus kan men lekker belasting overhevelen tussen de stations.
Drie jaar geleden werd mijn wijk b.v. overgeplaatst van Mercatorlaan naar Slijkens. Waarschijnlijk om het bijplaatsen van een transfo in Mercatorlaan te voorkomen. Als de totale belasting te groot wordt, kan er altijd een transfo 150/11 kV bijgeplaatst worden in Slijkens. Hiervoor moeten geen hoogspanningskabels bijgelegd worden (alleen een zeer korte binnen de post Slijkens).

Ik heb nu Slijkens ingevoerd omdat in de detailuitleg staat van waaruit je je vermogen betrekt. Hoewel ik wel 10 dagen op Mercatorlaan zat tot het defect hersteld was.

Plaats reactie