Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Ruben » 31 okt 2012 20:14

Het gedeelte van Overijssel is ook bijna compleet. Ik heb alleen nog de volgende dingen nodig:
Crossingoverspanningen, aantal masten op de lijn & lijn lengte in kilometers.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door bas380 » 31 okt 2012 22:52

mooie tabel, ruben. keep up the good work.

@erik: ik ga er vanuit het laatste hoewel ik me wel kan herinneren dat ET eerder een foto opgezet had van een friese schakelstation met een 50kv mastje erbij en zoals ik mij ook kan herinneren leek die mastje redelijk veel op die uitgestorven gelderse 50kv tonmastjes.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Ot » 02 nov 2012 15:37

Ruben, heb je het KCP al binnengehaald waar hans het over heeft?
De lengte in kilometers van elke luchtlijn en grondkabel in nederland in 2011 staat er netjes in als je het kcp van vorig jaar pakt. En de crossings zijn toch wel te doen met google earth? het zal niet op een centimeter aankomen.

het KCP is online moeilijk te vinden maar Hans heeft het hele document (alle vier delen) wel alvast in de bouwput die ooit de bieb moet worden gezet en daar mag ik al in om te helpen bouwen maar toch. hier de link ernaartoe.

dit eerste deel van de vier delen is het belangrijkste deel want daarin staan al die lengtes. Onderin vanaf pagina 60 ofzo. waarschijnlijk is het wel een handig document voor je.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Ruben » 02 nov 2012 16:17

Bedankt voor deze bijlage Ot die kan ik super goed gebruiken voor de lengtes van de lijnen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Ruben » 02 nov 2012 21:46

Update: Een nieuwere versie van de tabel. Van Gelderland moet nog sommige crossing overspanningen, lijnlengtes & aantal masten. Bij Overijssel moet nog bijzonderheden, lijnlengtes, aantal masten & crossing overspanningen. En er is een begin gekomen bij Noord-Brabant.

Geniet maar weer van de tabel & als er aanvullingen zijn kom er maar mee.

Cheers Ruben
Bijlagen
Hoogspanningslijnen in Nederland.xlsx
(17.91 KiB) 421 keer gedownload
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Hans » 08 nov 2012 14:57

De tabel in kwestie is zeer nuttig, Ruben.
Deze week kreeg het site-beheer in de hoogspanningsmail de vraag of er gedetailleerde datalijsten waren over het 150- en 110 kV-grid. De aanvrager, een elektrotechniekstudent uit Duitsland, had ze nodig voor stabiliteitsberekeningen. Omdat de tabel nog niet compleet is heb ik het KCP aan de opvrager doorgestuurd als informatiebron (vreemd genoeg had hij die nog niet ), maar dat ding is alleen in het Nederlands te krijgen. In de toekomst zouden we dergelijke verzoeken ook eenvoudig kunnen oplossen met een verwijzing naar de datalijst.

Ooit heb ik ook een tabel gezien waarin de R (de weerstand) van de hoogspanningscircuits stond. Dat zou ook een mooie aanvulling kunnen zijn.

Als je er brood in ziet en ze ervoor beschikbaar wilt stellen, maak ik een submenu aan op de main site waar dergelijke lijsten onder kunnen worden gezet. Keep up the good work.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Ruben » 08 nov 2012 17:58

Ik vind het leuk dat je het aanbied om het op de main site te zetten. Ik accepteer dit heel graag omdat andere er dan lekker dan van kunnen genieten.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Hans » 12 nov 2012 18:14

Nice.
Meteen een tegenprestatie van mijn kant: ooit ben ik eens begonnen om de trafostations met de nummering van 2011 op een rijtje te zetten. Dat document heb ik gebruikt bij de bouw van de netkaart V2.0 om te kijken of ik ieder station gehad had op de kaart zelf. Sindsdien heeft het document stof liggen vangen ergens op de harde schijf.
Ik was ooit nog eens van plan om het aantal trafo's en compensatiemiddelen erin op te nemen, want dat scheelt ontzettend veel zoek- en bladerwerk in het KCP. Maar omdat dat KCP zijn actualiteit begint te verliezen en ik er zelf geen tijd voor had is het er niet van gekomen.
Data_trafostations_NL(2011).xls
Datalijst trafostations conform KCP11
(39 KiB) 412 keer gedownload
De lijst is niet helemaal actueel meer (er ontbreken stations die ik eronder heb bijgevoegd omdat ze geen nummer dragen), maar ik heb hem kort iets afgestoft conform de nieuwste "kennis" van stations en wie weet heb je er iets aan m.b.t. de verbindingen zelf.
Scheelt in ieder geval tikwerk als je alle namen van de trafostations met hun huidige nummers en hun regio's ergens voor nodig hebt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Ruben » 12 nov 2012 19:49

Hartstikke bedankt voor de bijlage Hans dan kan ik weer aan de gang. Als mensen uit Noord-Brabant nog informatie of aanvullingen hebben zijn die van harte welkom bij mij.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Ot » 15 nov 2012 19:42

belgie komt wel steeds meer achter te lopen nu. van nederland hebben we de netkaart in GE (straks zelfs die nieuwe versie weer) en we hebben als het meezit straks ook een mooie datalijst. En we hebben nu ook de fotohoek en straks de biblioteek. En mergandisatie want daarvoor zijn ook nog veel plannen.

Maar van belgie is er nog bijna niks. dat is wel spannend want dan is er nog wat te ontdekken maar aan de andere kant snap ik het niet. een datalijst van 70 kv zou best bruikbaar kunnen zijn en er zou vast ook wel vraag naar zijn. maar Waar zijn alle belgen eigenlijk? de verhouding tussen nederlanders en belgen is best wel scheef. ook in de dingen die we bieden.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Plaats reactie