Zeekabel België-Denemarken

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Zeekabel België-Denemarken

Bericht door pietje » 20 jan 2021 13:53

Onze groene energieminister heeft een ideetje gelanceerd voor een zeekabel naar Denemarken:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210120_93959991
https://www.hln.be/binnenland/elia-staa ... ae906b81a/

Ik vind het nogal een vreemd idee om vanuit het westen van België een kabel naar Denemarken te leggen.
Technisch zie ik nogal wat nadelen en ik denk dat Elia veel interessantere projecten in het vooruitzicht heeft.
Het klinkt wel mooi om te kunnen zeggen dat die kabel vooral groene energie uit Denemarken gaat halen, dus het lijkt mij eerder iets symbolisch.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Zeekabel België-Denemarken

Bericht door PJK » 20 jan 2021 14:15

Gaat dit niet gewoon om de COBRA kabel die er al ligt? COBRA staat immers voor COpenhagen-BRussels-Amsterdam. Hoewel die kabel geen van die drie plaatsen fysiek aandoet... Allemaal marketing.

EDIT: Nee, daar gaat het niet om. Maar het lijkt me nog een hele kunst om in het Nederlandse zeedeel een goed traject te vinden...

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zeekabel België-Denemarken

Bericht door ds23man » 20 jan 2021 14:32

En dan is het nog maar de vraag of Nederland er aan wil meewerken...

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Zeekabel België-Denemarken

Bericht door Shrek » 20 jan 2021 14:42

Dit lijkt mij wel meer dan symbolisch hoor. Bij Elia denkt men al langer aan HVDC in zee om de capaciteitsproblemen op land op te lossen.
Een stevige kabel België-Denemarken zorgt voor:
A) extra importcapaciteit
B) ontlasting van de interconnecties België-Nederland
C) ontlasting van de Nederlandse 380kV backbone

Ook Tennet zal hier zeker achterstaan, dit bespaart hen toekomstige investeringen.

Ook richting Frankrijk wordt gedacht aan een stevige HVDC in de zee richting Normandië.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zeekabel België-Denemarken

Bericht door ds23man » 20 jan 2021 18:59

Ik denk dat Tennet hier helemaal niet achter staat. Die kabel blokkeert gewoon de mogelijkheid om vanuit Nederland nog interconnects naar windmolenparken op zee te graven.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Zeekabel België-Denemarken

Bericht door Shrek » 20 jan 2021 19:02

ds23man schreef:
20 jan 2021 18:59
Ik denk dat Tennet hier helemaal niet achter staat. Die kabel blokkeert gewoon de mogelijkheid om vanuit Nederland nog interconnects naar windmolenparken op zee te graven.
Ja, want zeekabels kunnen elkaar niet kruisen :roll:
Laatst gewijzigd door Shrek op 20 jan 2021 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zeekabel België-Denemarken

Bericht door ds23man » 20 jan 2021 19:50

Dus gewoon weer een Belgisch luchtballonnetje...

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Zeekabel België-Denemarken

Bericht door pietje » 20 jan 2021 20:23

Als geld oneindig is, mag men voor mij doen wat men wil, maar als je met beperkte budgetten werkt, lijken mij andere projecten meer meerwaarde te hebben.
De kabel van Denemarken naar bv. Stevin (meest logische plaats om een converterstation voor een zeekabel te zetten) zou ervoor zorgen dat we:
* Op momenten dat we zelf een meer dan voldoende aanbod aan windenergie hebben, nog spotgoedkoop overtollige Deense elektriciteit kunnen bijkopen.
* Op momenten dat onze windmolens bijna niets leveren, kunnen we in Denemarken ook amper iets gaan halen.

Als we dan toch een HVDC kabel van die lengte willen leggen, kunnen we beter, samen met alle andere Noordzee landen, investeren in een energie-eiland op de Doggersbank en daar meerdere GW naartoe leggen.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zeekabel België-Denemarken

Bericht door ds23man » 20 jan 2021 20:39

Je moet 1 ding niet vergeten: er lopen in het traject van belgie naar Denemarken niet alleen stroomkabels die gekruist moeten worden. Wat denk je van telecomkabels en gasleidingen? Die zie je niet op onze Online netkaart.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Zeekabel België-Denemarken

Bericht door Shrek » 20 jan 2021 20:42

pietje schreef:
20 jan 2021 20:23
Als geld oneindig is, mag men voor mij doen wat men wil, maar als je met beperkte budgetten werkt, lijken mij andere projecten meer meerwaarde te hebben.
De kabel van Denemarken naar bv. Stevin (meest logische plaats om een converterstation voor een zeekabel te zetten) zou ervoor zorgen dat we:
* Op momenten dat we zelf een meer dan voldoende aanbod aan windenergie hebben, nog spotgoedkoop overtollige Deense elektriciteit kunnen bijkopen.
* Op momenten dat onze windmolens bijna niets leveren, kunnen we in Denemarken ook amper iets gaan halen.
Dat is niet waar hoor, Denemarken ligt ver genoeg af om een beduidend ander windpatroon te hebben dan België. Bijvoorbeeld de windstille zone bij een lagedrukgebied zal in Denemarken al snel 12 uur later dan bij ons passeren. Anderzijds zal de afschakeldrempel van windmolens ook nooit in België en Denemarken tegelijk gehaald worden. Die correlatie is er tussen Nederland en België bijvoorbeeld wel.
Uiteraard is verder steeds beter, maar de correlatie in windproductie tussen België en Denemarken is zeker klein genoeg om heel regelmatig nut te hebben van zo'n kabel.
Bovendien is Denemarken geen eindpunt, ook voor makkelijk regelbare Noorse of Zweedse hydro-elektriciteit te importeren is het niet onlogisch om via Denemarken te gaan.
pietje schreef:
20 jan 2021 20:23
Als we dan toch een HVDC kabel van die lengte willen leggen, kunnen we beter, samen met alle andere Noordzee landen, investeren in een energie-eiland op de Doggersbank en daar meerdere GW naartoe leggen.
Dat is zeker ook een goed plan, maar het zal toch een en-en verhaal worden als we ooit koolstofneutraal willen worden.

Mij lijkt het bovendien net een heel goed idee om de Noord-Zuid stromen proberen op zee te houden om zo het Belgisch net te ontzien. Als je 2GW van pakweg Tjele (DK) via Gezelle (B) naar Tollevast (F) krijgt creërt dat heel veel ruimte op het net. Het is namelijk bij die stevige Noord-Zuid stromen dat het net het zwaarst belast wordt (veel meer dan bij West-Oost bijvoorbeeld).

Plaats reactie