System split entso-e 8 januari
Re: System split entso-e 8 januari
Heftig, 6,3GW verschil.
Re: System split entso-e 8 januari
Viel me al op dat de scheidingslijn precies door dat station liep. Ik probeerde nog in het Kroatisch te googlen, maar dat leidde helaas tot niets...Pieter schreef: ↑26 jan 2021 09:15Update : https://www.entsoe.eu/news/2021/01/26/s ... nd-update/
"the initial event was the tripping of a 400 kV busbar coupler in the substation Ernestinovo (Croatia) by overcurrent protection"
Je kunt nu gaan bediscussieren of de oorzaak het trippen van die busbar is, of dat de oorzaak eigenlijk is dat er veel teveel productie in zuidoost was waarvan het verbruik in noordwest lag. Want met deze vermogensstromen lijkt me dat het netwerk gewoon dat doet waarvoor het ontworpen is: uitschakelen als het onveilig wordt.
Laatst gewijzigd door PJK op 26 jan 2021 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: System split entso-e 8 januari
Interessant leesvoer, heet van de busbar.. eh, naald. Dank voor de attentie.
Opvallend dat er dus helemaal niets waar blijkt te zijn van getripte Roemeense productie. Hoe dat in de wereld is gekomen zal waarschijnlijk een open vraag blijven. Een uitgebreider rapport volgt dus, maar dit artikel is op zichzelf al een fijn stukje opheldering van ENTSO-E.
Opvallend dat er dus helemaal niets waar blijkt te zijn van getripte Roemeense productie. Hoe dat in de wereld is gekomen zal waarschijnlijk een open vraag blijven. Een uitgebreider rapport volgt dus, maar dit artikel is op zichzelf al een fijn stukje opheldering van ENTSO-E.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: System split entso-e 8 januari
Even voor de correcte vertaling:
Want de noordelijke velden bleven aan elkaar gekoppeld via een rails, net als de zuidelijke velden aan elkaar bleven gekoppeld via de andere.
Dan gaat het om een dwarskoppelveld tussen twee rails, toch?the initial event was the tripping of a 400 kV busbar coupler
Want de noordelijke velden bleven aan elkaar gekoppeld via een rails, net als de zuidelijke velden aan elkaar bleven gekoppeld via de andere.
Re: System split entso-e 8 januari
Als ik de luchtfoto van Ernestinovo op google maps bekijk lijken mij zuidoost en noordwest hard aan elkaar verbonden te zijn.
https://openinframap.org/#15.62/45.473198/18.665911
Onderin is het 400 kV veld, zuidoost komt aan de linkerkant binnen en noordoost aan de rechterkant. Ik zie alleen maar doorgaande rails.
De enige ontkoppeling is volgens mij daar waar de elke hoogspanningslijn het station binnenkomt.
https://openinframap.org/#15.62/45.473198/18.665911
Onderin is het 400 kV veld, zuidoost komt aan de linkerkant binnen en noordoost aan de rechterkant. Ik zie alleen maar doorgaande rails.
De enige ontkoppeling is volgens mij daar waar de elke hoogspanningslijn het station binnenkomt.
Re: System split entso-e 8 januari
Ja dat is op zich een normale gang van zaken, maar zo'n koppelveld moet normaal gezien veel meer stroom kunnen verzetten dan de inkomende lijnen en zou dus zeker niet mogen trippen bij normale stromen, enkel bij kortsluiting.PJK schreef: ↑26 jan 2021 12:13Even voor de correcte vertaling:Dan gaat het om een dwarskoppelveld tussen twee rails, toch?the initial event was the tripping of a 400 kV busbar coupler
Want de noordelijke velden bleven aan elkaar gekoppeld via een rails, net als de zuidelijke velden aan elkaar bleven gekoppeld via de andere.
Re: System split entso-e 8 januari
Die zijn zeker niet hard verbonden. Elke inkomende lijn kan daar geschakeld worden op rail A of op rail B. Je kan dus perfect de zuidoostelijke lijnen op één rail hangen en de noorwestelijke op de andere. Het koppelveld vormt dan de verbinding tussen beide rails.maarten schreef: ↑26 jan 2021 13:27Als ik de luchtfoto van Ernestinovo op google maps bekijk lijken mij zuidoost en noordwest hard aan elkaar verbonden te zijn.
https://openinframap.org/#15.62/45.473198/18.665911
Onderin is het 400 kV veld, zuidoost komt aan de linkerkant binnen en noordoost aan de rechterkant. Ik zie alleen maar doorgaande rails.
De enige ontkoppeling is volgens mij daar waar de elke hoogspanningslijn het station binnenkomt.
Re: System split entso-e 8 januari
Ik denk dat Shrek gelijk heeft (ik was het schema al aan het maken).
Railkoppeling is de scheiding tussen het zuidoostelijk deel en het noordwestelijk deel.
Beveiliging ingesteld op een waarde die uitval van individuele velden voorkomt.
Zo blijft aan beide zijden het net N1 veilig.
Johan
Railkoppeling is de scheiding tussen het zuidoostelijk deel en het noordwestelijk deel.
Beveiliging ingesteld op een waarde die uitval van individuele velden voorkomt.
Zo blijft aan beide zijden het net N1 veilig.
Johan
Re: System split entso-e 8 januari
Is er ook iets te zeggen over wat dit station aan GW's kan verstouwen tussen die twee zones? Het gaat dus om 6,3GW over de hele scheidslijn.
Ik zie twee circuits op zuidoost en drie op noordwest. Dan loopt dus al snel 1/3 van de gevraagde capaciteit via dit station...
Ik zie twee circuits op zuidoost en drie op noordwest. Dan loopt dus al snel 1/3 van de gevraagde capaciteit via dit station...
Re: System split entso-e 8 januari
Zit nog even op de netkaart te kijken. Er loopt ook nog zeekabel tussen Italie en Griekenland. Waarom is die er niet uitgeklapt, of was die defect?