System split entso-e 8 januari

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door ds23man » 19 jan 2021 12:47

Het Franse verhaal nog even door translate gehaald:

Eindelijk geen piek. Het elektriciteitsverbruik lag op een lager niveau dan verwacht, verklaarde vrijdag 8 januari RTE, de beheerder van het hoogspanningsnet in Frankrijk, gecontacteerd door franceinfo. Donderdagavond riep RTE de Fransen op om hun elektriciteitsverbruik, met name verwarming, te verminderen om stroomuitval of zelfs netwerkstoringen te voorkomen.

De piek werd uiteindelijk rond 9.30 uur bereikt met 87.000 megawatt, oftewel 1.000 megawatt minder dan geschat. Het bedrijf verwachtte deze vrijdagochtend een piek van 88.000 megawatt, vanwege de lage temperaturen in het land en de toename van het verwarmingsverbruik, voor een maximaal vermogen van 88.200 megawatt.

Iets warmer dan verwacht en verantwoord gedrag van elke consument verklaren dit verschil met de eerste voorspelling, aldus de netbeheerder. De aanbevelingen van RTE eindigen vrijdag om 13.00 uur.


Zouden de Fransen massaal na 13:00 hun kacheltjes hebben aangezet?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Shrek » 19 jan 2021 13:45

Maar de oorzaak kan toch nooit in Frankrijk liggen? Er zijn lijnen getript rond Hongarije/Oostenrijk/Slovenië. Als Frankrijk te weinig stroom zou hebben zouden ze daar gepland moeten afschakelen. Volgens mij haal je 2 zaken door elkaar die niet direct iets met elkaar te maken hebben.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door PJK » 19 jan 2021 14:24

Ik ben vooral benieuwd waarom er 3,8GW overschot in Oost was en 3,8GW tekort in west, als dat idd zo blijkt te zijn.

Want als ik in gedachten het kaartje van ENTSO-E met de gesplitte gebieden leg over de interconnectors zoals op de webkaart staan, dan houdt dat niet over. Die 3,8GW zouden dan over 2 verbindingen in Roemenie, 1 in Servie en 3 in Kroatie moeten gegaan zijn. Helaas staan de capaciteiten er niet bij maar ik weet dat in Roemenie het grootste deel van het 400kV-net enkelcircuits is uitgevoerd.

Voor Roemenie ligt de import/export per lijn meestal niet hoger dan een paar honderd MW:
https://www.transelectrica.ro/widget/we ... rtaportlet


first-image-mod.jpg
first-image-mod.jpg (27.04 KiB) 5309 keer bekeken

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door ds23man » 19 jan 2021 14:35

Shrek schreef:
19 jan 2021 13:45
Maar de oorzaak kan toch nooit in Frankrijk liggen? Er zijn lijnen getript rond Hongarije/Oostenrijk/Slovenië. Als Frankrijk te weinig stroom zou hebben zouden ze daar gepland moeten afschakelen. Volgens mij haal je 2 zaken door elkaar die niet direct iets met elkaar te maken hebben.
Denk dat het een en en verhaal is. GB die zijn broek niet kan ophouden en veel moet importeren via Frankrijk. Spanje die te maken heeft met verhoogd gebruik ( en vermoedelijk ook zijn broek niet kon ophouden) en Frankrijk zelf die s'ochtends al noodmaatregelen aankondigde. Als er dan veel stroom uit het oostblok geimporteerd en er die kant op maar een scheet fout gaat met een verbinding, kakt alles aan de westkant in qua frequentie. Ik vindt het wel heel toevallig dat in Frankrijk om 13:00 de waarschuwingen worden ingetrokken en dan een uur later het helemaal fout gaat. En vergeet niet, de afschakelingen in Frankrijk en Italie waren automatisch op frequentie. In die landen zou de dip wel eens ernstiger kunnen zijn geweest dan hier of in Duitsland.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Johan » 19 jan 2021 15:35

Er zijn als ik de breuklijn in de netkaart zet dan zijn zes circuits uitgevallen. Alle op zijn hoogst ±2kA en alle enkelcircuits . Die zijn natuurlijk niet allemaal gelijk vol te belasten. Dan zal het maximale vermogen zo rond de 4 GW bedragen.

Ik kan in die verbindingen geen (dwars)regeltrafo’s vinden dus enigszins de belasting regelen/verdelen over de verschillende verbindingen is niet mogelijk. Dan is het wachten bij een te hoge stroom in één van de verbindingen tot die uitschakelt en dat is dat de start met voor een kettingreactie.
Op dat moment ontstaat er in de twee netdelen een hoekverschil door het verschil in de frequentie.
Split.JPG
Split.JPG (223.68 KiB) 5293 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Shrek » 19 jan 2021 16:50

Ja dat lijkt me een logische uitleg.
De vraag is dan hoe het komt dat er meer dan de N-1 stroom verzet moest worden op de 6 betrokken lijnen. Waren de marges voor handel te hoog vastgesteld? Viel er plots belangrijke belasting weg en greep men te traag in op de productie? Of zitten ze aan die kant van Europa ook met belangrijke loop-flows?

Geen enkel van die situaties heeft te maken met problemen in Frankrijk of Spanje.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Johan » 19 jan 2021 17:20

Kan blindlast ook een rol spelen. Als een centrale wat uit de pas gaat lopen gaat de stroom sterk toenemen.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door ds23man » 19 jan 2021 17:24

Shrek schreef:
19 jan 2021 16:50

Geen enkel van die situaties heeft te maken met problemen in Frankrijk of Spanje.
Dat is nog maar net de vraag. Zoals ik al eerder zei zou het een stapeling van problemen kunnen zijn:

1. Toenemende vraag vanwege weersomstandigheden in Frankrijk met een gebrek aan productiecapaciteit bij hen zelf.
2. Idem Spanje
3. Punt 2 moet opgelost worden vanuit het transportnet in Frankrijk
4. Problemen in GB die alleen opgelost kunnen worden met de verbinding met Frankrijk (kanaaltunnel), de andere interconnectors liggen eruit.
5. Cobra ligt er uit.
6. Veel productie eenheden in Europa liggen in de mottenballen door de Coronacrisis.
7. Als je wat dieper gaat graven zie je dat er diverse verbindingen tussen landen er ook uit liggen.
8. Het vraagstuk Meeden-Diele, gezien de omleidingen daar ben ik van mening dat er geen mogelijkheid meer is dat daar nog enige mogelijkheid is om vanuit de Eemshaven nog power het Duitse net in te pompen of vica versa.

De TSO's gaan prat op N-1 reduntatie op hun eigen netwerk, ben alleen bang dat dat niet meer geldt voor het totale netwerk. Maar wat heb je aan N-1 als er gewoon niet genoeg vermogen op het net staat?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Shrek » 19 jan 2021 18:29

ds23man schreef:
19 jan 2021 17:24
Shrek schreef:
19 jan 2021 16:50

Geen enkel van die situaties heeft te maken met problemen in Frankrijk of Spanje.
Dat is nog maar net de vraag. Zoals ik al eerder zei zou het een stapeling van problemen kunnen zijn:

1. Toenemende vraag vanwege weersomstandigheden in Frankrijk met een gebrek aan productiecapaciteit bij hen zelf.
2. Idem Spanje
3. Punt 2 moet opgelost worden vanuit het transportnet in Frankrijk
4. Problemen in GB die alleen opgelost kunnen worden met de verbinding met Frankrijk (kanaaltunnel), de andere interconnectors liggen eruit.
5. Cobra ligt er uit.
6. Veel productie eenheden in Europa liggen in de mottenballen door de Coronacrisis.
7. Als je wat dieper gaat graven zie je dat er diverse verbindingen tussen landen er ook uit liggen.
8. Het vraagstuk Meeden-Diele, gezien de omleidingen daar ben ik van mening dat er geen mogelijkheid meer is dat daar nog enige mogelijkheid is om vanuit de Eemshaven nog power het Duitse net in te pompen of vica versa.

De TSO's gaan prat op N-1 reduntatie op hun eigen netwerk, ben alleen bang dat dat niet meer geldt voor het totale netwerk. Maar wat heb je aan N-1 als er gewoon niet genoeg vermogen op het net staat?
Dat is echt een samengooien van compleet ongerelateerde zaken die er 0,0 mee te maken hebben.
Eén voorbeeldje om aan te tonen dat je er ver naast zit: Als er interconnectoren met het VK onbeschikbaar zijn is het resultaat net dat continentaal Europa minder gaat exporteren naar het VK. Dat compenseert dus deels voor het hoge verbruik in pakweg Spanje. In het VK zelf gaan ze dan oudere, duurdere oliecentrales opstarten. Dat zorgt voor hogere elektriciteitsprijzen in het VK, maar heeft totaal geen impact op stabiliteit of bedrijfszekerheid van het Europese net.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door ds23man » 19 jan 2021 18:59

Je mist een punt Shrek, doordat alleen nog maar de interconnector van GB naar Frankrijk beschikbaar is ( een heftige trouwens met 4 lijnen door de kanaaltunnel), loopt al het vermogen wat ze daar extern nodig hebben via Frankrijk die al een probleempje heeft. Je moet het niet zien per verbinding, maar in het grotere geheel.

Simpel rekensommetje met een stelling:

GB Komt 2 GW tekort.
Spanje komt ook 2 GW tekort en moet dat VIA Frankrijk zien te importeren.
Frankrijk kan net de broek ophouden maar krijgt even 4GW aan extra transportcapaciteit voor de kiezen, waarvan 2GW in Calais verstouwt moet worden. Dat vermogen moet dan in de rest van Europa opgevangen worden, in Duitsland kan dat niet meer ( Grune Wende) en binnenkort ook niet in Nederland meer ( stikstof), dus ontstaat de zwakke schakel in het Oostblok door beperkte leidingen en geen N-1 reduntie. Er hoeft dan maar storing in een leiding of een schakelfoutje te ontstaan en je gaat de bietenbrug op.

PS En dan heb ik Italie nog niet eens in dit verhaal meegenomen.

Plaats reactie