Poll: Vindt u Wintrack-masten mooi?

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie

Vindt u Wintrack-masten mooi?

Ja
3
14%
Nee
6
27%
Geen mening
0
Geen stemmen
Ik vind Wintracks niet mooi, maar mooier dan vakwerk
0
Geen stemmen
Ik vind Wintracks niet lelijk, maar lelijker dan vakwerk
6
27%
Is afhankelijk van de landschappelijke inpassing
0
Geen stemmen
Is afhankelijk van ondersoort (380/150 combi, 380 solo, 380/380 combi)
0
Geen stemmen
Mijn relatie met Wintracks is gecompliceerd
7
32%
 
Totaal aantal stemmen: 22

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Poll: Vindt u Wintrack-masten mooi?

Bericht door ktf » 19 dec 2020 13:51

In het topic Wintrack masten kwam ik de volgende post tegen:
Hans schreef:
13 dec 2020 16:20
CM schreef:
12 dec 2020 22:30
Mooie fotoserie ! Maar, ik kan helaas niet wennen aan die wintracks en blijf ze foeilelijk vinden.
Zeker als je zoals ik net de foto’s heb gezien van de 380 kV masten in Belgie van het type dubbele vlag.
Ik zou weleens willen weten hoeveel procent van de mensen op deze site die wintracks mooi vinden.
Daar is een uitstekende manier voor, een poll. Je kan een nieuw onderwerp openen en dan onderaan in het menu (opties, bijlagen, peiling toevoegen) kiezen voor die laatste optie. Wel anoniem stemmen toestaan, anders krijgen we teveel politiek wenselijke antwoorden hier.
Ik kan niets vinden over anoniem stemmen, maar ik geloof dat dat standaard is.

Ik zal aftrappen: toen de eerste Wintracks gebouwd werden bij Delft ben ik met regelmaat bij de bouw gaan kijken. Ik woonde in de buurt en de bouwlocaties lagen op mijn vaste fietsroute. Ik vind Wintracks wél mooi. Dat wil zeggen, de steunmasten vind ik sowieso heel mooi, de hoekmasten vind ik minder fraai. Een van de problemen met Wintracks is dat bij het tracé nabij Delft veel hoekmasten gebruikt worden. Het meest zuidelijke stuk oogt wat dat betreft een stuk rustiger.

Ik heb de poll veel opties gegeven, omdat ik denk dat er veel meer nuance mogelijk is dan JA of NEE. Bijvoorbeeld: ikzelf vind de hoekmasten niet zo mooi, en vind de solo-masten mooier dan de combi-masten. Echter, in mijn optiek zijn combi-masten vaak al lelijk/rommelig, en is de combi-wintrack juist het rustigst van de mogelijke combi-masten.

Oh, en tegenovergesteld aan de mening van CM die ik hierboven quotte: ik vind juist de nieuwe dubbelvlaggen (de steunmasten met geïsoleerde mastarmen, niet de hoekmasten) van Brabo 2 verschrikkelijk lelijk :mrgreen: Elke keer dat ik over de A12 rijdt erger ik me eraan.

CM
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 jan 2020 01:08

Re: Poll: Vindt u Wintrack-masten mooi?

Bericht door CM » 19 dec 2020 21:47

NEE

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Poll: Vindt u Wintrack-masten mooi?

Bericht door Tom » 20 dec 2020 20:11

Aanvankelijk was ik ook niet enthousiast over de Wintrackmasten, maar een paar jaar terug veranderde dat, ook door er meer naar te kijken :) .
Wat ik niet mooi vind, dat is de ophanging van de eerste generatie bij Bleiswijk en Delft, met de meer diagonale braced-V in plaats van de huidige met horizontale post. Ook houd ik niet van een tracé met lijnhoeken zoals langs de A4. Heb dus overwogen om de stem te geven "afhankelijk van inpassing".
De nieuwe 4x380 kV heb ik nog buiten beschouwing gelaten, indrukwekkende masten maar ik ben bang dat de grote V-ophanging wel erg dominant zal zijn. Niet mooi vind ik ook de grote doorbuiging van de eerste generatie. Door de witte kleur zijn de masten onnodig opvallend, dat had anders gekund.

Wat ik wel "mooi" vind is Doetinchem - Wesel, met grote veldlengtes en W4-masten met de juiste balans tussen doorbuiging en slankheid. De W4-masten uit die lijn hebben een spits die boven de hoogste ophanging uitsteekt, dat vind ik beter dan de platte bovenkant van de W2-masten. Bij de hoekmasten valt me op als ik ze van afstand zie dat de horizontale bretelle toch wel een erg strakke aanblik geeft, ook hier ben ik benieuwd hoe dat bij 4x380 kV masten zal zijn.

Plaats reactie