Combimasten onderhoud

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2033
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Combimasten onderhoud

Load door Shrek » 18 okt 2020 18:03

Naar aanleiding van het nieuwste frontpagina-item heb ik een vraag:
Hoe doen ze dat met het onderhoud in de vele combilijnen die Nederland rijk is?
Bijvoorbeeld: er is een geleider beschadigd geraakt en moet vervangen worden op circuit zwart van Zwolle-Meeden tussen mast 147 en 161.
Hoe begin je aan zoiets?

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2227
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Combimasten onderhoud

Load door Tom » 19 okt 2020 13:09

Dat wisselt per lijn. In het verleden zijn de combimasten ontworpen met de bedoeling om het mogelijk te maken onderhoud uit te voeren zonder het bovenliggende circuit af te schakelen. Bijvoorbeeld Zwolle - Meeden en de Ringsluiting combilijnen bij Zwolle en in Twenthe. Maar huidige veiligheidsinzichten zijn strenger en in de praktijk worden wel twee circuits afgeschakeld per zijde van de mast waar onderhoud moet worden uitgevoerd. Mede vanwege dit aspect zijn de 4x380 kV Wintracks aanzienlijk breder geworden dan de twee circuit Wintracks. Met de bredere opzet is het mogelijk om onderhoud per circuit uit te voeren.

Plaats reactie