Re: Belgische hoogspanningsmasten
Geplaatst: 07 okt 2019 01:59
In de jaren '50 steeg het elektriciteitsverbruik in België vrij spectaculair, het bestaande 70kV-koppelnet kon hier niet mee overweg dus werd er een nieuw koppelnet op 150kV gebouwd. Deze lijnen werden toen met 300mm² alac (de Elia-naam voor ACSR) gebouwd, pas met de komst van 380kV deed de AMS zijn intrede.
Deze alac-geleiders waren toen wel voldoende om de centrales met elkaar te verbinden, vandaag begint het echter nipt te worden op sommige plaatsen.
Daarom worden deze lijnen die, in tegenstelling tot hun 70kV-voorgangers, vandaag nog heel relevant zijn, één voor één gerenoveerd. Omdat de bestaande masten te licht zijn voor de 620 mm² AMS-draden houdt de renovatie in dat alles wordt afgebroken en de lijn van 0 wordt heropgebouwd.
Momenteel aan de beurt: Drogenbos-Buizingen. Deze lijn vervult al lang geen koppelnet-functie meer (normaal gezien staat er tussen Drogenbos en Gouy altijd ergens een schakelaar open), maar moet wel de 150-70 transfo's van Oostkerk (Oisquerck), het zware onderstation van Buizingen en de industriële klant in Clabecq voeden. Deze vermogens opgeteld zitten al snel aan 300MW en dat is veel voor de oude lijn.
Samen met de lijn worden ook de onderstations vernieuwd, zodat een flexibelere exploitatie en verdeling van de vermogens tussen Gouy en Drogenbos mogelijk wordt.
De post Buizingen bestond vroeger uit 4 (waarvan 2 kleinere) 150/15 kV-transfos die 2 aan 2 in harde aftak op de lijn stonden. Intussen is er een 150kV-GIS opgericht waar de 4 lijnvelden op toekomen en 3 50MVA 150/15 transfos op hangen.
Hier zien we de 150kV-lijn, links en rechts de MS-gebouwen en midden het nieuwe 150kV-GIS. 70MVA redundante transformatie was niet genoeg, het moet 100MVA worden. Het aantal vertrekkende 15kV-kabels laat zien waar al dat vermogen naartoe gaat.
Hier zien we het aankomstportiek dat vroeger, mits een schakelaar, rechtstreeks met de transfo links verbonden was. Nu is het GIS er elektrisch gezien tussen geplaatst. Eén van de oude transfos kon al 50MVA verzetten, die mag blijven staan. Achteraan zie je de plaats waar tot voor kort de 30MVA transfos stonden, rechts zie je de nieuwe 50MVA-transfo staan. In de jaren '50 werkte men graag met kleuren die de klokgetallen voorstellen. Zicht op het aankomstportiek. De huidige aftakmast uit 1959 moet plaatsmaken voor een nieuwe eindmast, de funderingen worden momenteel gebouwd. Men heeft hier een tijdelijk opstijgpunt gemaakt om de lijn richting Gouy aan te sluiten op het GIS. Zo is het mogelijk de lijn richting Drogenbos te aarden voor de werken en tijdelijk alle stroom uit Gouy te halen. Zicht op de MS-cabine. Hier vertrekt ook een hele stevige 15kV-trunk naast het onderstation van Infrabel in Halle, hier nog verkeerdelijk aangeduid als NMBS.
Bij afwezigheid van een 70/36/30/26 kV-net is dit de laatste oplossing om de tractieonderstations te voeden. Door de snel fluctuerende belasting kan je zo'n onderstation nooit midden in een normaal 15kV-net hangen, aftakken net na de 150/15kV transfo kan nog net. Dan nog 2 foto's van 2 masten die spoedig zullen verdwijnen om plaats te maken voor de nieuwe dubbelvlaggen.
Omdat dit mastmodel slechts in een korte periode in de jaren '50 gebruikt werd zijn er niet heel veel lijnen mee voorzien. Misschien moet ik dat toch maar eens in kaart brengen voordat er opeens de onaangename realisatie is van een verdwenen mastmodel
Deze alac-geleiders waren toen wel voldoende om de centrales met elkaar te verbinden, vandaag begint het echter nipt te worden op sommige plaatsen.
Daarom worden deze lijnen die, in tegenstelling tot hun 70kV-voorgangers, vandaag nog heel relevant zijn, één voor één gerenoveerd. Omdat de bestaande masten te licht zijn voor de 620 mm² AMS-draden houdt de renovatie in dat alles wordt afgebroken en de lijn van 0 wordt heropgebouwd.
Momenteel aan de beurt: Drogenbos-Buizingen. Deze lijn vervult al lang geen koppelnet-functie meer (normaal gezien staat er tussen Drogenbos en Gouy altijd ergens een schakelaar open), maar moet wel de 150-70 transfo's van Oostkerk (Oisquerck), het zware onderstation van Buizingen en de industriële klant in Clabecq voeden. Deze vermogens opgeteld zitten al snel aan 300MW en dat is veel voor de oude lijn.
Samen met de lijn worden ook de onderstations vernieuwd, zodat een flexibelere exploitatie en verdeling van de vermogens tussen Gouy en Drogenbos mogelijk wordt.
De post Buizingen bestond vroeger uit 4 (waarvan 2 kleinere) 150/15 kV-transfos die 2 aan 2 in harde aftak op de lijn stonden. Intussen is er een 150kV-GIS opgericht waar de 4 lijnvelden op toekomen en 3 50MVA 150/15 transfos op hangen.
Hier zien we de 150kV-lijn, links en rechts de MS-gebouwen en midden het nieuwe 150kV-GIS. 70MVA redundante transformatie was niet genoeg, het moet 100MVA worden. Het aantal vertrekkende 15kV-kabels laat zien waar al dat vermogen naartoe gaat.
Hier zien we het aankomstportiek dat vroeger, mits een schakelaar, rechtstreeks met de transfo links verbonden was. Nu is het GIS er elektrisch gezien tussen geplaatst. Eén van de oude transfos kon al 50MVA verzetten, die mag blijven staan. Achteraan zie je de plaats waar tot voor kort de 30MVA transfos stonden, rechts zie je de nieuwe 50MVA-transfo staan. In de jaren '50 werkte men graag met kleuren die de klokgetallen voorstellen. Zicht op het aankomstportiek. De huidige aftakmast uit 1959 moet plaatsmaken voor een nieuwe eindmast, de funderingen worden momenteel gebouwd. Men heeft hier een tijdelijk opstijgpunt gemaakt om de lijn richting Gouy aan te sluiten op het GIS. Zo is het mogelijk de lijn richting Drogenbos te aarden voor de werken en tijdelijk alle stroom uit Gouy te halen. Zicht op de MS-cabine. Hier vertrekt ook een hele stevige 15kV-trunk naast het onderstation van Infrabel in Halle, hier nog verkeerdelijk aangeduid als NMBS.
Bij afwezigheid van een 70/36/30/26 kV-net is dit de laatste oplossing om de tractieonderstations te voeden. Door de snel fluctuerende belasting kan je zo'n onderstation nooit midden in een normaal 15kV-net hangen, aftakken net na de 150/15kV transfo kan nog net. Dan nog 2 foto's van 2 masten die spoedig zullen verdwijnen om plaats te maken voor de nieuwe dubbelvlaggen.
Omdat dit mastmodel slechts in een korte periode in de jaren '50 gebruikt werd zijn er niet heel veel lijnen mee voorzien. Misschien moet ik dat toch maar eens in kaart brengen voordat er opeens de onaangename realisatie is van een verdwenen mastmodel