Binnenlandse dwarsregeltransfos

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2078
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Binnenlandse dwarsregeltransfos

Load door Shrek » 26 sep 2020 22:56

België, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland, werkt niet met deelnetten op 150kV. Elia gaat er dus vanuit dat elektriciteit vanzelf voornamelijk de 380kV verkiest boven 150kV. Gezien de lagere impedantie van de 380kV-lijnen gebeurt dat doorgaans ook zo en zorgt deze parallelle exploitatie van 380kV en 150kV al sinds de jaren '70 niet voor grote problemen, de stromen op de 150kV bleven beperkt.

De enorme toename van windmolenparken op zee begint nu echter voor problemen te zorgen. Zelfs bij een zwak briesje komt er in de omgeving van Zeebrugge/Oostende al snel een gigawatt energie aan land, op de piekmomenten is het bijna 2 GW. De 4GW-hoogspanningslijn van Stevin naar Eeklo kan dit vermogen makkelijk aan, maar de spanning op de 150kV stijgt door deze massale injectie ook een beetje. Dit zorgt voor te hoge stromen op de kabel Slijkens-Koksijde. Om dit te beperken heeft Elia onlangs een 150/150kV dwarsregeltransfo ind ienst genomen in Slijkens.

Die kabel Sijkens-Koksijde is ooit gelegd als politiek haalbaar alternatief voor een 380kV-verbinding Zeebrugge-Izegem. Dat blijkt achteraf gezien dus een fabeltje geweest: de kabel kan het gewenste vermogen niet aan en een 380kV-verbinding (Ventilus genaamd) is toch nodig.

Hetzelfde doet zich iets verder voor: bij sterke windproductie worden de Belgische gascentrales logischerwijze uitgezet. Alleen bevinden de gascentrales zich gemiddeld veel oostelijker dan de windturbines. De 3 hoogspanningslijnen tussen het westen en het centrum van het land krijgen het dus stevig te verduren. Horta-Mercator (380kV) werd recent geüpgrade naar 3000MVA en kan dus wel wat hebben. Rodenhuize-Mercator (150kV) wordt ook zeer stevig belast maar kan het nog net aan, in de toekomst zal hier ook een oplossing voor moeten komen, in de vorm van de creatie van een verplaatsbare netopening tussen Mercator en Rodenhuize in combinatie met een extra 380/150 transfo in Rodenhuize.
De laatste oost-west lijn is Ruien-Beadour. Deze is zodanig overbelast dat in Chièvres een nieuwe dwarsregelaar de stroom moet tegenhouden. Hier zou het toekomstige project "Boucle du Hainaut" op termijn soelaas moeten brengen.

De energiewende van België heeft dus niet enkel impact op het 380kV-net, ook op 150kV zijn er ingrepen nodig om de boel draaiende te houden.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2078
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Binnenlandse dwarsregeltransfos

Load door Shrek » 29 sep 2020 21:22

Voor de volledigheid: Eens die nieuwe 380kV-lijnen gebouwd zijn, is het wèl de bedoeling om het 150kV-net in deelnetten op te splitsen:
Gent-Brugge-Oostende en Koksijde-Kortrijk-Doornik zullen losgekoppeld worden van de 150kV in de rest van het land om zo zeker te zijn dat de grootste stromen via het 380kV gebeuren.
Maar sowieso zal de bouw van de "Boucle du Hainaut" tussen Avelgem en Courcelles zorgen dat er wat 150kV in de buurt gaat verdwijnen waardoor de netten waarschijnlijk vanzelf opgesplitst worden.

Mastbeeld van deze aansluiting
kevelek
110 kV
Loads: 117
Aangesloten op: 05 jun 2019 20:00
Dichtstbijzijnde trafo: Hoeilaart 36/11kV

Re: Binnenlandse dwarsregeltransfos

Load door kevelek » 01 okt 2020 19:09

Elia is dat trouwens op hun hele net van plan met de lagere spanningsniveaus.
In het Brusselse doen ze dat met de gestage afbouw van de vele (lange) 36kV verbindingen en de oprichting van nieuwe 150/36kV injectiepunten
In Leuven zal 70kV op korte termijn een lokale ring worden als de lijn naar Tienen verdwijnt.
Ook elders in het land verwijnen langzaam maar gestaag de "interstedelijke" verbindingen op spanningen lager dan 150kV.
Op die manier blijven zoals aangehaald ook de circulatiestromen eerder beperkt tot onbestaande doorheen deze lagere spanningsniveaus.
Ook het overzicht en de voorspelbaarheid van het net gaan er zo op vooruit.

Het nadeel van dit is dat bij een herschakeling van het MS net waarbij een parallelschakeling nodig is tussen 2 transformatorenstations, dit dan vaker stations gaan zijn die op een andere HS lijn/spanning gevoed worden. bv 70 en 150kV bij een schakeling tussen regio Tienen en Heverlee. Waardoor hier dan de circulatiestromen op MS hoger zullen uitvallen. Er zijn zo vandaag al enkele schakelingen die alleen over de zwaarste MS kabels kunnen gebeuren zonder het gevaar te lopen op een uitschakeling in het MS net.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2078
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Binnenlandse dwarsregeltransfos

Load door Shrek » 01 okt 2020 19:21

kevelek voegde de load toe:
01 okt 2020 19:09
Het nadeel van dit is dat bij een herschakeling van het MS net waarbij een parallelschakeling nodig is tussen 2 transformatorenstations, dit dan vaker stations gaan zijn die op een andere HS lijn/spanning gevoed worden. bv 70 en 150kV bij een schakeling tussen regio Tienen en Heverlee. Waardoor hier dan de circulatiestromen op MS hoger zullen uitvallen. Er zijn zo vandaag al enkele schakelingen die alleen over de zwaarste MS kabels kunnen gebeuren zonder het gevaar te lopen op een uitschakeling in het MS net.
Wow, ik wist niet dat zoiets op MS überhaupt toegelaten was :o . Ik ging er vanuit dat MS-lussen telkens uit dezelfde HS-post begonnen en eindigden. Wat is het nut van zo'n lus op een andere HS-post te laten eindigen?

Mastbeeld van deze aansluiting
kevelek
110 kV
Loads: 117
Aangesloten op: 05 jun 2019 20:00
Dichtstbijzijnde trafo: Hoeilaart 36/11kV

Re: Binnenlandse dwarsregeltransfos

Load door kevelek » 01 okt 2020 19:47

Het hele MS net in Belgie is zo opgebouwd.
Mochten we iedere lus in dezelfde TS moeten laten eindigen als beginnen zouden de kabellengtes veel groter worden (je moet van je verste punt terug naar het begin). Sommige lussen zijn uiteraard wel volledig gevoed van dezelfde TS, maar lussen die geografisch naar andere TS lopen komen onderweg de feeder "tegemoet" van een TS die in die regio staat.
Eveneens zouden eilandjes een veel te hoog risico inhouden bij een volledige uitval van een TS, want dat gebeurt sporadisch wel eens.
Als ik Leuven centrum even in beschouwing neem, dan is het volledige MS net vermaasd tussen de 4 aanwezige stations. uiteraard staan deze verbindingen open bij normale netuitbating. Maar om bepaalde netdelen te kunnen herschakelen worden deze wel degelijk gesloten en staan 2 stations parallel over het MS net. Bij sommige schakelingen lopen hier dan uitwisselingsstromen van soms meer dan 100A die opgeteld meten worden bij de al aanwezige belasting. Sommige van die parallelschakelingen dienen dan ook "dubbel" genomen worden omdat de kleinere kabelsecties dit anders niet aankunnen. er wordt dan eerst met een zware feeder de kring gesloten teneinde de kleinste feeder te ontlasten.
Uiteraard moeten dergelijke schakelingen steeds gebeuren in overleg met Elia die dan soms hun net moeten herschakelen en spanningsregelingen dienen te blokkeren om de ergste stromen te voorkomen.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

pietje
middenspanning
Loads: 39
Aangesloten op: 13 apr 2020 10:04

Re: Binnenlandse dwarsregeltransfos

Load door pietje » 01 okt 2020 23:35

Maar is het bij MS niet zo dat er in zo'n lange lijn (want het zijn in vele gevallen geen lussen) ergens een onderbreking zit om dit te voorkomen?

Mastbeeld van deze aansluiting
kevelek
110 kV
Loads: 117
Aangesloten op: 05 jun 2019 20:00
Dichtstbijzijnde trafo: Hoeilaart 36/11kV

Re: Binnenlandse dwarsregeltransfos

Load door kevelek » 02 okt 2020 19:26

pietje voegde de load toe:
01 okt 2020 23:35
Maar is het bij MS niet zo dat er in zo'n lange lijn (want het zijn in vele gevallen geen lussen) ergens een onderbreking zit om dit te voorkomen?
Middenspanningsnetten worden inderdaad radiaal bedreven, dat wil zeggen met een open netsituatie op een strategische plaats.
Echter spreken we van een middenspannings"lus" omdat 99% van die netten een lusvorm maken als we het open punt even wegdenken.
Een lus hoeft in dit geval zelfs niet slechts 2 eindpunten te hebben van het ene transformatorenstation naar een ander, maar kan op zijn beurt opnieuw deel uitmaken van een andere grotere lus die dan ook ergens open staat. Dit noemt dan netvermazing.
Dit impliceert dan dat transformatorenstations nooit parallel gekoppeld zijn in een normale netsituatie. Bij een netherschakeling wordt die tijd dat dit wel het geval is, zo kort mogelijk gehouden. Meestal maar in de grootorde van enkele seconden tot een enkele tientallen minuten.

Hieronder een voorbeeld van een MS net met sterke vermazing
MS netvermazing.png
MS netvermazing.png (79.97 KiB) 844 keer geschouwd
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

pietje
middenspanning
Loads: 39
Aangesloten op: 13 apr 2020 10:04

Re: Binnenlandse dwarsregeltransfos

Load door pietje » 02 okt 2020 23:48

OK, zo had ik het idd in mijn hoofd.
Bedankt voor het praktisch voorbeeld

Mastbeeld van deze aansluiting
Kiwi
laagspanning
Loads: 6
Aangesloten op: 24 okt 2020 12:20
Dichtstbijzijnde trafo: Tfo2

Re: Binnenlandse dwarsregeltransfos

Load door Kiwi » 26 okt 2020 09:19

Shrek voegde de load toe:
26 sep 2020 22:56
...Om dit te beperken heeft Elia onlangs een 150/150kV dwarsregeltransfo in dienst genomen in Slijkens.
...
Mag ik je vragen van waar je die info hebt?

Bedankt

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2078
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Binnenlandse dwarsregeltransfos

Load door Shrek » 26 okt 2020 14:26

Kiwi voegde de load toe:
26 okt 2020 09:19
Shrek voegde de load toe:
26 sep 2020 22:56
...Om dit te beperken heeft Elia onlangs een 150/150kV dwarsregeltransfo in dienst genomen in Slijkens.
...
Mag ik je vragen van waar je die info hebt?

Bedankt
In het investeringsplan staat dat ze die dingen gaan bouwen in Chièvres en Slijkens, het exemplaar van Chièvres heb ik intussen zelfs al mogen aanschouwen :)

Plaats reactie