Masten bij Zwartsluis

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Hans » 20 dec 2013 10:02

Max schreef:Waar ik zelf altijd last van heb is dat als het mastbeeld aangepast wordt dat ik alsnog de oude mast blijf zien met aangeplakte delen.
Dit heb ik ook nog steeds heel erg bij zwo-mee. Ik blijf hier maar een donaumast met extra traversen in zien. Hier zie ik dus de oude hamerkoppen met 2 opgeplakte kattenoortjes.
Zoals Ot al zegt, echt weer een ouderwets mooi geval van mastenkijken is persoonlijk. Over smaak valt niet te twisten. Dat van die aangeplakte delen is me uit het hart gegrepen: het is vrijwel onmogelijk om de contouren van een reeds bestaande mast te respecteren bij een aanpassing. Vorbeelden waarbij dat wel is gelukt zijn erg zeldzaam. Bij ZL-MEE heb ik juist het omgekeerde van wat jij hebt: met de meelifters eronder 'klopt' het mastbeeld, en voor die tijd was het bij mij een soort hoogwatergevoel.

Iemand trouwens al iets vernomen over een nieuw KCD? Het wordt wel weer tijd zo onderhand. Dan kunnen we meteen eens opdiepen hoeveel deze verbinding er qua capaciteit op vooruit gaat.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door ElektroThriller » 20 dec 2013 10:40

Hans schreef:Iemand trouwens al iets vernomen over een nieuw KCD? Het wordt wel weer tijd zo onderhand. Dan kunnen we meteen eens opdiepen hoeveel deze verbinding er qua capaciteit op vooruit gaat.
Vermoeden op basis van interpolatie van voorgaande releases: KCD 2013 (de reglementaire tweejaarlijkse editie na 2011) zal vermoedelijk eind januari 2014 op de site van Tennet staan. Maar, gegeven heel wat recente positieve ervaringen, zou ik ze het ook gewoon ff kunnen vragen. Ga ik meteen na deze bijdrage doen.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Tom » 27 dec 2013 11:00

Op eerste kerstdag was er een mooie gelegenheid om eens te gaan kijken: helder weer en weinig verkeer. Er bleek al snel dat de "smalle" masten een nog grotere verbouwing ondergaan dan de brede bij het station Vollenhove. De ombouw is gevorderd tot halverwege de polder bij Zwartsluis. De hoekmasten hebben nog geen bretels. Er worden kunststof isolatoren toegepast, in halfverankering bij wegen, in normale situaties als twee achter elkaar hangende isolatoren. Niet echt zoals we bij deze masten kenden dus.
DSF_1660 bew.jpg
DSF_1660 bew.jpg (140.55 KiB) 5953 keer bekeken
Hier is de rij bij Zwartsluis te zien. Hier is nog de enkelcircuit-uitvoering te zien, zoals het er sinds begin jaren tachtig bijstaat. Aan de rechterkant van de mast zijn de nieuwe isolatoren aangebracht voor het ondergrondse vervolg. Bij het trafostation werd ook gewerkt. De brede hoekmast voor de voormalige bocht om Zwartstsluis is van zijn top ontdaan, de reden was me niet duidelijk. Nu lijkt hij nog uitgerekter.
DSF_1672.JPG
DSF_1672.JPG (163.75 KiB) 5953 keer bekeken
Bij Barsbeek staat een afspanmast in de lange rij. Hier zie je wat er verbouwd is aan de mast: op het einde is soort van kattenoor gecreëerd, maar er komen drie staven in een punt bij elkaar: constructief gezien een teveel dus . Ik heb mijn mening hiervoor al duidelijk gemaakt over deze verbouwing, maar de uitvoering vind ik dan nu ook erg teleurstellend. Het verticale einde van de traverse is nu zo dominerend. Ik had de indruk dat de onderdelen per stuk omhoog worden getakeld, zonder de inzet van een mobiele kraan, maar zeker weten doe ik dat niet.
DSF_1677kopie.jpg
DSF_1677kopie.jpg (357.28 KiB) 5953 keer bekeken
De steunmast aan de andere kant van de weg is een licht verhoogd exemplaar vanwege de dijk. Je ziet hier de nieuwe uiterlijk van de mast. Ik vraag me dus af of de buitenste verticale staaf niet gemist kon worden.
DSF_1673.JPG
DSF_1673.JPG (156.98 KiB) 5953 keer bekeken
Een detail van het einde van de traverse.
DSF_1674.jpg
DSF_1674.jpg (154.1 KiB) 5953 keer bekeken
En nog iets ingezoomd. Het katrol hangt via een balkje tijdelijk over de definitieve ondersteuning. Nu verbaas ik me dus dat de draagbalk waar de kabel op komt met slechts één bout is bevestigd aan de aansluitende staven. In mijn ogen kan de balk zo wegdraaien! Kijk nog eens verder hoe veel staven er toegepast zijn, vooral de manier waarop het kruisverband is gedetailleerd: niet om aan te zien met die verspringende staaf. Bij Zwolle-Meeden zat op deze plek gewoon een hapje uit een profiel. Een beetje verdrietig wordt je van de ontwerper van deze constructie .

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Hans » 27 dec 2013 12:16

Okee, dit is dus wel een echte afgang. De kleine kattenoortjes op de parapluvormige oude hamerkoppen kunnen er m.i. nog wel mee door, maar dit...

Het geeft een geheel nieuwe invulling aan het begrip hamerkop, zo met die twee stompe uiteinden die nog naar binnen wijken ook. Alles was een elegant kattenoor tot een elegant kattenoor maakt (spitsheid) ontbreekt en de gehele mast krijgt een topzwaar, dominant en onvriendelijk uiterlijk.
De vrees van hogerop in dit topic is dus toch bewaarheid geworden.
TomBorger schreef:En nog iets ingezoomd. Het katrol hangt via een balkje tijdelijk over de definitieve ondersteuning. Nu verbaas ik me dus dat de draagbalk waar de kabel op komt met slechts één bout is bevestigd aan de aansluitende staven. In mijn ogen kan de balk zo wegdraaien! Kijk nog eens verder hoe veel staven er toegepast zijn, vooral de manier waarop het kruisverband is gedetailleerd: niet om aan te zien met die verspringende staaf. Bij Zwolle-Meeden zat op deze plek gewoon een hapje uit een profiel. Een beetje verdrietig wordt je van de ontwerper van deze constructie .
Die tijdelijke constructie om de bliksemdraad uit de buurt te houden... hoe zou die zich houden nu het de laatste tijd behoorlijk waait?
Op enige drukkracht vanaf de zijkant (dus vanaf de traversetop in de richting van de toren) is zo'n tijdelijke constructie niet berekend: zijwind zou hem inderdaad in een wip schuin kunnen drukken waarna een simpele blik op het krachtmoment laat zien dat ofwel de spanband ofwel de lat zelf daarna zal draaien en bezwijken.

Dat is wel een behoorlijke janboerenfluitmanier om een hoekijzer te verlengen. Tsja, het is natuurlijk wel sterker dan een stuk platijzer zoals in de oude mastjes bij Veenoord, maar elegant is het niet. Waarom hebben ze niet gewoon de gehele lat met de flens omlaag aangezet? Zo te zien was dat technisch geen enkel probleem geweest en elders in de mast is dat ook de normale gang van zaken.
Ik deel je gevoel in dezen. Het wordt steeds meer een spijtige en jammerlijke reconstructie op deze manier.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Tom » 27 dec 2013 13:18

Gelukkig hebben we photoshop. Zonder de buitenste terugwijkende staaf had het er wel iets beter uit kunnen zien.
DSF_1672 alternatief 2 800.jpg
DSF_1672 alternatief 2 800.jpg (157.34 KiB) 5942 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Tom » 27 dec 2013 13:28

Onwillekeurig krijg ik toch duivelse gedachten bij de twee punten .
DSF_1672 alternatief 3 duivel 800.jpg
DSF_1672 alternatief 3 duivel 800.jpg (159.11 KiB) 5942 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Peter » 27 dec 2013 18:54

De smalle masten komen er zo toch ook wel vreemd uit te zien, ik krijg er nogal een DDR-gevoel van. De kattenoren van de afspanmast vind ik erg lijken op die van de 380kV wisselmast.

Ik blijf erbij dat het mastbeeld er niet beter op wordt en ik kan me niet voorstellen dat de bliksemdraad bevestiging nu ineens zo veranderd moet worden. Het heeft 70 jaar op de normale manier gewerkt.

Ik hoop echt dat Deventer - Hengelo gevrijwaard blijft van deze kattenoren want dat is een lijntje waar ik een zwak voor heb met de vriendelijke rustgevende IJsselmij hamerkoppen en enkelvoudige geleiders

In elk geval mooi dat er een reportage van hebt kunnen maken Tom. Zijn we in elk geval op de hoogte van de vorderingen en voor wat betreft dat duiveltje, ik vind die afspanmast zo ook wel wat lijken op een vleermuis

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Tom » 27 dec 2013 20:25

Dat je Peter, inderdaad is het hoe dan ook principieel gezien geen gewenste oplossing. Ik zat ook al vooruit te denken en te vrezen dat we richting Hessenweg dit ook gaan zien.
ik vind die afspanmast zo ook wel wat lijken op een vleermuis
Treffend!
Waarom hebben ze niet gewoon de gehele lat met de flens omlaag aangezet? Zo te zien was dat technisch geen enkel probleem geweest en elders in de mast is dat ook de normale gang van zaken.
Of gewoon geen kruisverband toegepast maar een slingerverband zoals in de oorspronkelijke constructie van de traverse zit. Dan heb je geen problemen met kruisende staven.

Nog een detail waar ik mijn twijfels over heb, maar nu niet over de vormgeving maar over de sterkte:
DSF_1673 bew 800.jpg
DSF_1673 bew 800.jpg (129.49 KiB) 5914 keer bekeken
Zie de foto. De kabels zijn opgehangen aan een horizontaal geplaatst UNP-profiel! Terwijl in de oude situatie de isolatorketting aan een verticale UNP120 hing, die dus in de sterke richting wordt belast. Ik begrijp niet dat dit mogelijk is, wat weegt zo'n nieuwe geleider in een situatie met ijzel wel niet? Bij andere masten zie ik steeds een veel degelijkere oplossing met dubbele hoeklijnen, of is het de bedoeling dat de "ladder" hier ook meedraagt?

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Ruben » 27 dec 2013 20:37

Wat die ontwerper van dit project wel niet bezield. Ik vind het bij de paraplu-masten van Zwartsluis-Vollehove nog wel staan maar hier gaan ze toch een tikkeltje te ver vind ik.

Eigenlijk zouden deze masten als bijnaam de "vleermuismast" moeten krijgen.
Ik hoop net als Peter eigenlijk dat de 110kV lijnen rond Hengelo, Deventer en Zwolle dit gespaard blijven maar dat is nu een kwestie van afwachten.

@Tom wel mooi dat je dit hebt weten vast te leggen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door ElektroThriller » 28 dec 2013 14:17

De kreet extreme makeover schiet me in dit verband te binnen. Het lijkt erop dat de botoxmaffia erop losgelaten is.... botoxmasten?

Mooie foto's trouwens. Maar dat wisten we natuurlijk al
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie