Masten bij Zwartsluis

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Erikvd16
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jul 2012 11:45
Dichtstbijzijnde trafo: Onna 110 kV

Masten bij Zwartsluis

Bericht door Erikvd16 » 19 okt 2012 18:31

Blijf het wel een beetje een raar gezicht vinden, die oude IJsselmijmasten bij Zwartsluis die zo plotseling ophouden terwijl ze niet eens door een nieuwe woonwijk komen..
Toen ik in 2006/7 hier voor het eerst langsreed was dit al zo, wanneer zijn deze laatste masten verwijderd? Aan kaarten te zien liepen ze vroeger door tot het travostation waar ook de verbinding richting Zwolle en Meppel samenkomen.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Ot » 23 okt 2012 17:19

oude hoogspanningslijnen lopen vaak rechtdoor met weinig bochten. deze ziet er oud uit met de ijsselmin-groningse eenevenmasten. Is het niet gewoon zo dat de hoogspanningslijn dat laatste stukje altijd al onder de grond lag?

anders moeten we er wat oude kaarten bij pakken.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door ElektroThriller » 24 okt 2012 08:44

Vroeger liep de 110 kV-lijn om Zwartsluis heen: oostelijk, noordelijk en weer westelijk. De verkabeling betekende ook een stevige inkorting van de verbinding. Ik sluit niet uit dat de kabel in het Zwarte Water in de bodem van de vaargeul is ingebaggerd.
In noordwest-Overijssel is recent nog stevig gelobbyd tegen hoogspanningsmasten, bijvoorbeeld de 220 kV- en 380 kV-lijnen in de polder Mastenbroek. Dat is niet gelukt, maar als pleister op de wonde ging bijvoorbeeld het tweede circuit van Frankhuis - IJsselmuiden ondergronds, terwijl het bijhangen aan de bestaande masten rationeel gezien een betere oplossing was.
Schermafbeelding 2012-10-24 om 08.35.20.png
Detail Topografische Kaart 1 op 25.000 www.watwaswaar.nl
Schermafbeelding 2012-10-24 om 08.35.20.png (704.49 KiB) 12108 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Peter » 24 okt 2012 09:29

Dit tracé verklaart ook de hoekmast die niet meer als zodanig wordt gebruikt en heeft men de lijn vanuit de richting Vollenhove een paar masten doorgetrokken tot inderdaad vlakbij het Zwarte Water. Wat ik me trouwens nog het meest afvraag, is deze lijn vroeger redundant geweest?

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door ElektroThriller » 24 okt 2012 10:19

Peter, als je onder 'redundant' de aanwezigheid van twee circuits verstaat, denk ik dat dat het geval is. Vollenhove - Zwartsluis - Zwolle is na 1945 maar voor 1949 (oudste netkaart SEP) aangelegd. De lijn had een functie bij het koppelen van Friesland en Overijssel. De aftakking Zwartsluis - Meppel zou wel eens zoals jij dat redundant noemt kunnen zijn.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Ot » 02 nov 2012 15:19

Ot schreef:oude hoogspanningslijnen lopen vaak rechtdoor met weinig bochten.
sprak Ot wijs. tijd voor een nieuwe rubriek misser van de maand op de voorpagina.

Wat een enorme bocht is dat die daar vroeger lag. geen wonder dat die verkabeld is, want daar is het zeker zinvol. maar wel apart dan dat de lijn oorspronkelijk in zo'n bocht is aangelegd.
Meestal werd zo'n lijn als het ware via de weg van de minste weerstand aangelegd. En niet op het laatst met zo'n rare bocht.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door geomario » 03 nov 2012 14:11

De lijn Beilen - Emmen loopt ook op een rare manier om Emmen heen.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Tom » 03 jan 2013 13:12

In een onbekend boek over de regio kwam ik een tijd geleden onderstaande foto tegen, waarop nog de situatie voor de verkabeling te zien. De foto is genomen bij de waterkruising van het kanaal Meppelerdiep zien. De isolatorophanging is nog van de oorspronkelijke bouw. Op de achtergrond de hoge kruisingsmast 61 over de Arembergergracht naar Belt-Schutsloot.
mast 57 800.jpg
mast 57 800.jpg (136.66 KiB) 11938 keer bekeken
Jarenlang (tussen ongeveer 1980 en 1999), lag het restant van die mast in het weiland aan de gracht.
mast 61 800.jpg
mast 61 800.jpg (70.31 KiB) 11938 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Peter » 03 jan 2013 13:24

De lijn bestond toen ook nog uit twee circuits ofwel de lijn was toen nog redundant. Waarschijnlijk heeft men bij de verkabeling het tweede circuit van de lijn Zwartsluis - Vollenhove laten vervallen. Heb ergens gelezen dat er inmiddels wel weer plannen zijn om de lijn ven een tweede circuit te voorzien. Het ziet er in de huidige situatie ook niet uit eigenlijk.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Masten bij Zwartsluis

Bericht door Hans » 04 jan 2013 15:05

Toch is het lijnbeeld nog altijd beter dan de verbinding Gasselte-Veendam. Daar heeft men de hamerkoppen aan een kant helemaal leeggehaald waardoor je nu een wipeffect krijgt. Er zit alleen nog maar een bliksemdraad op. Hier bij Zwartsluis is (net als de verbinding van Druten naar de Tielkabel) tenminste nog één van de fasedraden naar de andere kant verhangen. Het lijnbeeld is dan toch iets beter.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie