Masten bij Zwartsluis
Masten bij Zwartsluis
Blijf het wel een beetje een raar gezicht vinden, die oude IJsselmijmasten bij Zwartsluis die zo plotseling ophouden terwijl ze niet eens door een nieuwe woonwijk komen..
Toen ik in 2006/7 hier voor het eerst langsreed was dit al zo, wanneer zijn deze laatste masten verwijderd? Aan kaarten te zien liepen ze vroeger door tot het travostation waar ook de verbinding richting Zwolle en Meppel samenkomen.
Toen ik in 2006/7 hier voor het eerst langsreed was dit al zo, wanneer zijn deze laatste masten verwijderd? Aan kaarten te zien liepen ze vroeger door tot het travostation waar ook de verbinding richting Zwolle en Meppel samenkomen.
Re: Masten bij Zwartsluis
oude hoogspanningslijnen lopen vaak rechtdoor met weinig bochten. deze ziet er oud uit met de ijsselmin-groningse eenevenmasten. Is het niet gewoon zo dat de hoogspanningslijn dat laatste stukje altijd al onder de grond lag?
anders moeten we er wat oude kaarten bij pakken.
anders moeten we er wat oude kaarten bij pakken.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Masten bij Zwartsluis
Vroeger liep de 110 kV-lijn om Zwartsluis heen: oostelijk, noordelijk en weer westelijk. De verkabeling betekende ook een stevige inkorting van de verbinding. Ik sluit niet uit dat de kabel in het Zwarte Water in de bodem van de vaargeul is ingebaggerd.
In noordwest-Overijssel is recent nog stevig gelobbyd tegen hoogspanningsmasten, bijvoorbeeld de 220 kV- en 380 kV-lijnen in de polder Mastenbroek. Dat is niet gelukt, maar als pleister op de wonde ging bijvoorbeeld het tweede circuit van Frankhuis - IJsselmuiden ondergronds, terwijl het bijhangen aan de bestaande masten rationeel gezien een betere oplossing was.
In noordwest-Overijssel is recent nog stevig gelobbyd tegen hoogspanningsmasten, bijvoorbeeld de 220 kV- en 380 kV-lijnen in de polder Mastenbroek. Dat is niet gelukt, maar als pleister op de wonde ging bijvoorbeeld het tweede circuit van Frankhuis - IJsselmuiden ondergronds, terwijl het bijhangen aan de bestaande masten rationeel gezien een betere oplossing was.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Masten bij Zwartsluis
Dit tracé verklaart ook de hoekmast die niet meer als zodanig wordt gebruikt en heeft men de lijn vanuit de richting Vollenhove een paar masten doorgetrokken tot inderdaad vlakbij het Zwarte Water. Wat ik me trouwens nog het meest afvraag, is deze lijn vroeger redundant geweest?
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Masten bij Zwartsluis
Peter, als je onder 'redundant' de aanwezigheid van twee circuits verstaat, denk ik dat dat het geval is. Vollenhove - Zwartsluis - Zwolle is na 1945 maar voor 1949 (oudste netkaart SEP) aangelegd. De lijn had een functie bij het koppelen van Friesland en Overijssel. De aftakking Zwartsluis - Meppel zou wel eens zoals jij dat redundant noemt kunnen zijn.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Masten bij Zwartsluis
sprak Ot wijs. tijd voor een nieuwe rubriek misser van de maand op de voorpagina.Ot schreef:oude hoogspanningslijnen lopen vaak rechtdoor met weinig bochten.
Wat een enorme bocht is dat die daar vroeger lag. geen wonder dat die verkabeld is, want daar is het zeker zinvol. maar wel apart dan dat de lijn oorspronkelijk in zo'n bocht is aangelegd.
Meestal werd zo'n lijn als het ware via de weg van de minste weerstand aangelegd. En niet op het laatst met zo'n rare bocht.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
Re: Masten bij Zwartsluis
De lijn Beilen - Emmen loopt ook op een rare manier om Emmen heen.
Re: Masten bij Zwartsluis
In een onbekend boek over de regio kwam ik een tijd geleden onderstaande foto tegen, waarop nog de situatie voor de verkabeling te zien. De foto is genomen bij de waterkruising van het kanaal Meppelerdiep zien. De isolatorophanging is nog van de oorspronkelijke bouw. Op de achtergrond de hoge kruisingsmast 61 over de Arembergergracht naar Belt-Schutsloot.
Jarenlang (tussen ongeveer 1980 en 1999), lag het restant van die mast in het weiland aan de gracht.
Re: Masten bij Zwartsluis
De lijn bestond toen ook nog uit twee circuits ofwel de lijn was toen nog redundant. Waarschijnlijk heeft men bij de verkabeling het tweede circuit van de lijn Zwartsluis - Vollenhove laten vervallen. Heb ergens gelezen dat er inmiddels wel weer plannen zijn om de lijn ven een tweede circuit te voorzien. Het ziet er in de huidige situatie ook niet uit eigenlijk.
Re: Masten bij Zwartsluis
Toch is het lijnbeeld nog altijd beter dan de verbinding Gasselte-Veendam. Daar heeft men de hamerkoppen aan een kant helemaal leeggehaald waardoor je nu een wipeffect krijgt. Er zit alleen nog maar een bliksemdraad op. Hier bij Zwartsluis is (net als de verbinding van Druten naar de Tielkabel) tenminste nog één van de fasedraden naar de andere kant verhangen. Het lijnbeeld is dan toch iets beter.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd