Masten bij Zwartsluis
Re: Masten bij Zwartsluis
OOOOOOOOOkééééééééé........ moet dit een soort kattenoor voorstellen? het lijkt mij zacht gezegt niet de mooiste in zijn soort.
ik vindt die bij de lichtverhoogte exemplaren wel meevallen maar bij de hoekmast gaat het al mis.
Overigens en ben het met ET eens.
ik vindt die bij de lichtverhoogte exemplaren wel meevallen maar bij de hoekmast gaat het al mis.
Overigens en ben het met ET eens.
- Bijlagen
-
- dogzilla.png (482.04 KiB) 6986 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Masten bij Zwartsluis
Botoxmasten.
Naja. Gisteren had ik in IJsselmuiden een vergadering (Vereniging voor Weerkunde en Klimatologie, Hans heeft meer hobby's) en dat ligt natuurlijk vrij mooi in de buurt van Zwartsluis-Vollenhove. Aangezien we toch om drie uur klaar waren kon een kleine omweg er nog wel vanaf voordat de koers richting Holsloot ging. Via de Ramspolbrug was het koers Vollenhove, om gewoon te proberen eens onder de verbinding door te rijden zoals ik anders ook wel eens doe met langere hoogspanningslijnen.
Eens even kijken hoe de stand van zaken is nu we weer twee weken verder zijn, sinds de foto's van Tom.
Bij Vollenhove zelf zijn ze inmiddels klaar met de werkzaamheden. De houten jukken staan er nog, maar de verbinding zelf is klaar. Van het trafostation heb ik geen foto omdat het fietsers-, joggers- en hondenuitlaatgehalte langs de weg dusdanig hoog was dat ik geen trek had om de auto
stil te zetten.
En hoewel we het er allemaal over eens zijn dat een verbinding op zijn mooist is wanneer hij origineel wordt gelaten... het ziet er met die nieuwe kattenoren naar mijn persoonlijke smaak nog niet eens heel verkeerd uit. Wat echter wel opvalt: geen bliksemdraden meer op de traversetoppen. Op die manier zijn de traversen wel erg lang.
Je ziet verder ook dat parkeren langs de weg er niet bij was, anders had ik daar op dit moment nog steeds in de modder gestaan met de chasemobiel.
Na een stuk of tien parapluvormige IJsselmij-hamerkoppen gaat de verbinding over op het andere type hamerkop dat gangbaar is in zowel de EGD- alsook de IJsselmijconcessie. En daar hebben we dan de wat minder goed gelukte eh.. kattenoren.
We kijken hier in de richting van Zwartsluis vanaf de dijk. Hier is men nog bezig de nieuwe geleiders in de mast te lieren, dan wel te zichten. Vandaag was het echter weekend en er was niemand. De masten maken met hun brute traversetoppen slash kattenoren een uitermate onsubtiele, dominante en onvriendelijke indruk in het landschap.
Maar wanneer we de andere kant op loeren, richting de plek waar de parapluhamerkoppen beginnen, dan treffen we twee exemplaren aan die volgens het bouwplan van de EGD-IJsselmij zijn opgetrokken, maar die wel breder van stuk zijn - en daardoor ook van andere kattenoren voorzien, reeds te zien op de foto's van Tom.
Deze exemplaren (zie voor een zoom-in de foto's van Tom) zijn iets minder dominant aanwezig dan de exemplaren richting Zwartsluis, maar ook hier geldt: dat had stijlvoller gekund.
Ik was niet in de positie om de ophanging van de fasedraden (aan U-profielen met twee boutjes) in detail te bekijken, maar daar moeten we nog eens op terug komen.
Tenslotte voerde de weg over de dijk naar Zwartsluis, waar we bij de ingang van het dorp deze aanblik hebben. De oude hoekmast krijgt ook uitsteeksels op de traversetoppen, maar de laatste twee masten zijn nog niet klaar.
Het had nog een mooi opstijgpunt kunnen worden (voor zover opstijgpunten mooi kunnen zijn, maar dat is een discussie met een diepere laag), maar helaas lijkt men niet aan symmetrie te hechten. Op links zien we oude, keramische roodbruine oliepotisolators die op het broekstuk zitten met een zijwaarts uitgebouwde constructie. Rechts zien we een platform dat zelfdragend is en is uitgerust met grijswitte, nieuwe stijl oliepotten.
De conclusie tot dusver?
Je kan veel zeggen, maar één ding is duidelijk uit het oog verloren en dat is de aandacht voor een rustig, ingetogen en constant ogend veldbeeld. Hoogspanning wordt daarmee voor de gemiddelde mens lelijker gemaakt dan nodig is. En dat is best jammer.
Naja. Gisteren had ik in IJsselmuiden een vergadering (Vereniging voor Weerkunde en Klimatologie, Hans heeft meer hobby's) en dat ligt natuurlijk vrij mooi in de buurt van Zwartsluis-Vollenhove. Aangezien we toch om drie uur klaar waren kon een kleine omweg er nog wel vanaf voordat de koers richting Holsloot ging. Via de Ramspolbrug was het koers Vollenhove, om gewoon te proberen eens onder de verbinding door te rijden zoals ik anders ook wel eens doe met langere hoogspanningslijnen.
Eens even kijken hoe de stand van zaken is nu we weer twee weken verder zijn, sinds de foto's van Tom.
Bij Vollenhove zelf zijn ze inmiddels klaar met de werkzaamheden. De houten jukken staan er nog, maar de verbinding zelf is klaar. Van het trafostation heb ik geen foto omdat het fietsers-, joggers- en hondenuitlaatgehalte langs de weg dusdanig hoog was dat ik geen trek had om de auto
stil te zetten.
En hoewel we het er allemaal over eens zijn dat een verbinding op zijn mooist is wanneer hij origineel wordt gelaten... het ziet er met die nieuwe kattenoren naar mijn persoonlijke smaak nog niet eens heel verkeerd uit. Wat echter wel opvalt: geen bliksemdraden meer op de traversetoppen. Op die manier zijn de traversen wel erg lang.
Je ziet verder ook dat parkeren langs de weg er niet bij was, anders had ik daar op dit moment nog steeds in de modder gestaan met de chasemobiel.
Na een stuk of tien parapluvormige IJsselmij-hamerkoppen gaat de verbinding over op het andere type hamerkop dat gangbaar is in zowel de EGD- alsook de IJsselmijconcessie. En daar hebben we dan de wat minder goed gelukte eh.. kattenoren.
We kijken hier in de richting van Zwartsluis vanaf de dijk. Hier is men nog bezig de nieuwe geleiders in de mast te lieren, dan wel te zichten. Vandaag was het echter weekend en er was niemand. De masten maken met hun brute traversetoppen slash kattenoren een uitermate onsubtiele, dominante en onvriendelijke indruk in het landschap.
Maar wanneer we de andere kant op loeren, richting de plek waar de parapluhamerkoppen beginnen, dan treffen we twee exemplaren aan die volgens het bouwplan van de EGD-IJsselmij zijn opgetrokken, maar die wel breder van stuk zijn - en daardoor ook van andere kattenoren voorzien, reeds te zien op de foto's van Tom.
Deze exemplaren (zie voor een zoom-in de foto's van Tom) zijn iets minder dominant aanwezig dan de exemplaren richting Zwartsluis, maar ook hier geldt: dat had stijlvoller gekund.
Ik was niet in de positie om de ophanging van de fasedraden (aan U-profielen met twee boutjes) in detail te bekijken, maar daar moeten we nog eens op terug komen.
Tenslotte voerde de weg over de dijk naar Zwartsluis, waar we bij de ingang van het dorp deze aanblik hebben. De oude hoekmast krijgt ook uitsteeksels op de traversetoppen, maar de laatste twee masten zijn nog niet klaar.
Het had nog een mooi opstijgpunt kunnen worden (voor zover opstijgpunten mooi kunnen zijn, maar dat is een discussie met een diepere laag), maar helaas lijkt men niet aan symmetrie te hechten. Op links zien we oude, keramische roodbruine oliepotisolators die op het broekstuk zitten met een zijwaarts uitgebouwde constructie. Rechts zien we een platform dat zelfdragend is en is uitgerust met grijswitte, nieuwe stijl oliepotten.
De conclusie tot dusver?
Je kan veel zeggen, maar één ding is duidelijk uit het oog verloren en dat is de aandacht voor een rustig, ingetogen en constant ogend veldbeeld. Hoogspanning wordt daarmee voor de gemiddelde mens lelijker gemaakt dan nodig is. En dat is best jammer.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Masten bij Zwartsluis
Bedankt voor de reportage Hans! Het wordt met de kattenoren in elk geval wel een bijzondere lijn maar ik blijf erbij dat het rustige beeld van de oude hamerkoppen er toch ernstig door wordt aangetast. Het rustige beeld was juist het kenmerk van dit type mast. Maar goed, zolang het bij deze lijn blijft is het nog niet zo erg en kunnen we wel zeggen dat we er iets unieks bij hebben gekregen
Re: Masten bij Zwartsluis
Mooie reportage Hans van de hamerkoppen. Ik zie ze ook liever zonder de katteoren het heeft toch hun rustige uitstraling verstoord vind ik.
Bij de parapluvormige masten vind ik ze nog wel staan maar verderop richting Zwartsluis staan ze echt voor geen meter. Het is denk ik gewoon voor ons allen een kwestie van wennen aan deze situatie. We mogen sowieso blij zijn dat deze lijn blijft staan.
Bij de parapluvormige masten vind ik ze nog wel staan maar verderop richting Zwartsluis staan ze echt voor geen meter. Het is denk ik gewoon voor ons allen een kwestie van wennen aan deze situatie. We mogen sowieso blij zijn dat deze lijn blijft staan.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Masten bij Zwartsluis
Mooie repo Hans, bedankt voor de update.
Tja, min mening is al grotendeels door je verwoord. Ik vind altijd wel (en denk iedereen wel) dat een hoogspanningslijn met zijn masten rustig in het landschap moet staan, in zekere harmonie. Op die manier krijg je ook de beste acceptatie onder de mensen en kan men inzien dat hoogspanningsmasten best goed in het landschap passen, soort van extra facet. Echter, met het beleid van de laatste jaren wat betreft mastvern**king in de vorm van GSM-apparatuur, verhoogde ophangingen en dit soort creaturen gaat de verrijking van het landschap met sprongen achteruit en zal de acceptatie van hoogspanningslijnen onder de mensen alles behalve groeien ben ik bang voor .
Tja, min mening is al grotendeels door je verwoord. Ik vind altijd wel (en denk iedereen wel) dat een hoogspanningslijn met zijn masten rustig in het landschap moet staan, in zekere harmonie. Op die manier krijg je ook de beste acceptatie onder de mensen en kan men inzien dat hoogspanningsmasten best goed in het landschap passen, soort van extra facet. Echter, met het beleid van de laatste jaren wat betreft mastvern**king in de vorm van GSM-apparatuur, verhoogde ophangingen en dit soort creaturen gaat de verrijking van het landschap met sprongen achteruit en zal de acceptatie van hoogspanningslijnen onder de mensen alles behalve groeien ben ik bang voor .
Re: Masten bij Zwartsluis
Wat bedeoel je hier precies Hans? Er zijn toch twee types kattenoren? De twee masten bij de dijk zijn inderdaad wel van het "uitgerekte" verhoogde type.Maar wanneer we de andere kant op loeren, richting de plek waar de parapluhamerkoppen beginnen, dan treffen we twee exemplaren aan die volgens het bouwplan van de EGD-IJsselmij zijn opgetrokken, maar die wel breder van stuk zijn - en daardoor ook van andere kattenoren voorzien, reeds te zien op de foto's van Tom.
Is goed, ik kan met een simpele mechanicaberekening niet bevatten dat een platgelegd UNP100-profiel mét "gatverzwakking" voor de pen met scharnier, het gewicht van een geleider kan dragen inclusief ijzelbelasting en met een bepaalde veiligheid.Ik was niet in de positie om de ophanging van de fasedraden (aan U-profielen met twee boutjes) in detail te bekijken, maar daar moeten we nog eens op terug komen.
Ik sluit me aan bij je conclusie dat het lijnbeeld er niet beter op is geworden. Eigenlijk is het betreurenswaardig dat met uitzondering van dit groepje "liefhebbers" er geen welstandstoetsing of andere commissies (met kennis van zaken, wie?) zich over zo'n verbouwing buigen en er op historische en esthetische gronden een stokje voor kunnen steken. Het zal er misschien mee te maken hebben dat het een verbouwing betreft en geen nieuwbouw. Juridisch gezien een belangrijk onderscheid. Het enige positieve is wel dat de lijn behouden is. Wat dat betreft lijkt er wel een trendbreuk met de decennia hiervoor toen toch best wat oude lijnen vervangen zijn door nieuwe, met bijvoorbeeld buismasten of in Brabant nieuwere vakwerkmasten.
Re: Masten bij Zwartsluis
Er zijn twee types masten, waarvan de EGD-IJsselmij-versie in een normale en een uitgerekte variant bestaat. Die uitgerekten hebben net iets andere kattenoren gekregen dan de normale, smallere versie. Het verschil is redelijk subtiel, maar toch wel te zien.TomBorger schreef: Wat bedoel je hier precies Hans? Er zijn toch twee types kattenoren? De twee masten bij de dijk zijn inderdaad wel van het "uitgerekte" verhoogde type.
Midden de 'gestretchte' variant.
Is goed, ik kan met een simpele mechanicaberekening niet bevatten dat een platgelegd UNP100-profiel mét "gatverzwakking" voor de pen met scharnier, het gewicht van een geleider kan dragen inclusief ijzelbelasting en met een bepaalde veiligheid.
Het zou wel aardig zijn als we hier eens wat meer werk van kunnen maken. De foto die je op de vorige pagina liet zien deed me wel de wenkbrauwen fronsen.
Van sterkteberekeningen heb ik weinig meer kennis dan slechts wat boerenverstand en enig gevoel voor wat redelijk is. Echte precisie ben ik niet machtig. We zouden eens aan ijzel kunnen rekenen, maar waar ik me eerder zorgen om maak bij deze boutverbinding is materiaalfalen door een fabricagefout of een spatting bij heel heet of heel koud weer. Of metaalmoeheid in de bout of het verzwakte deel van de lat ten gevolge van mechanische bewegingen door lijntrillen en uitzwaai tijdens stormen. En laten we ook de kans op falen bij calamiteiten niet vergeten, zoals aanrijding met een hoog object.
Als één enkele bout het begeeft, dan gaat het andere exemplaar aan de andere traverserand er door de immense hefboomwerking ook meteen aan. Waarna de fasedraad niet breekt en dus zónder automatisch afgeschakeld te worden met isolators en lat en al op de grond smakt. Dat is niet bepaald de mate van faalproofheid die je bij hoogspanningscomponenten verwacht. (Immers, de dubbele isolatorkettingen getuigen van het tegendeel: liever zekerheid.)
Als dit werkelijk is wat ik denk dat het is, dan maak ik me grote zorgen over de huidige engineering en daarmee de veiligheid van nieuwe infrastructuur in Nederland in het algemeen. Het is een mate van achteloosheid en die overigens wel overeen komt met het uiterlijk van de kattenoren ten opzichte van het mast- en veldbeeld.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
- Dichtstbijzijnde trafo: Druten
Re: Masten bij Zwartsluis
De eerste variant vind ik estetisch gezien nog de mooiste. De andere varianten vind ik gewoon ronduit lelijk en verstorend in het landschap. De masten vallen nu op een verkeerde manier op.
Re: Masten bij Zwartsluis
Oh, ik begrijp de verwarring al, de kattenoren op de middenste foto zijn van de afspanmast die daar staat om de lange rechtstand te halveren.
Voor een betere berekening moet je wel weten hoe zwaar precies de geleider is. Ik zou zelf schatten een kilo per strekkende meter. Dan praat je bij 350 m veldlengte met isolator erbij over ongeveer 500 kg. Als ijzelbelasting denk ik dat dit ruwweg verdubbeld. Mijn gezonde boerenverstand zegt dan dat 1000 kg erg veel is voor een platte UNP over bijna twee meter overspanning.
Voor een betere berekening moet je wel weten hoe zwaar precies de geleider is. Ik zou zelf schatten een kilo per strekkende meter. Dan praat je bij 350 m veldlengte met isolator erbij over ongeveer 500 kg. Als ijzelbelasting denk ik dat dit ruwweg verdubbeld. Mijn gezonde boerenverstand zegt dan dat 1000 kg erg veel is voor een platte UNP over bijna twee meter overspanning.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Masten bij Zwartsluis
Schwaiger again
De optimale positie van de aard- annex bliksemdraden heeft te maken met de aloude theorie van Schwaiger (Google met Blitzkugel). Er is dus een operationele noodzaak om op de een of andere manier twee ijzerwerkjes aan de boventraverse toe te voegen. Dat is Punt 1.
Punt 2. De esthetische kant van de zaak is subjectief. Ik vind de draculaoortjes van diverse geüpgrade ET-lijnen nog best meevallen. Maar jullie MMV.
Misschien is het goed om te wachten totdat alle werkzaamheden in de regio Zwartsluis zijn voltooid, voordat conclusies over mogelijke mechanische tekortkomingen worden getrokken. Zelf heb ik het afgelopen zomer meegemaakt hoe een deltamast nog kort voor zijn sloop werd verstevigd door het wegvallen van een circuit plus bijbehorende traversehelft. En dat was ook nog eens gedaan door een organisatie die bij het echte werk (380 kV; Spie!) geen rol speelt.
De optimale positie van de aard- annex bliksemdraden heeft te maken met de aloude theorie van Schwaiger (Google met Blitzkugel). Er is dus een operationele noodzaak om op de een of andere manier twee ijzerwerkjes aan de boventraverse toe te voegen. Dat is Punt 1.
Punt 2. De esthetische kant van de zaak is subjectief. Ik vind de draculaoortjes van diverse geüpgrade ET-lijnen nog best meevallen. Maar jullie MMV.
Misschien is het goed om te wachten totdat alle werkzaamheden in de regio Zwartsluis zijn voltooid, voordat conclusies over mogelijke mechanische tekortkomingen worden getrokken. Zelf heb ik het afgelopen zomer meegemaakt hoe een deltamast nog kort voor zijn sloop werd verstevigd door het wegvallen van een circuit plus bijbehorende traversehelft. En dat was ook nog eens gedaan door een organisatie die bij het echte werk (380 kV; Spie!) geen rol speelt.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013