Zoals misschien bekend heb ik onlangs foto's van Vollenhove - Zwartsluis in het topic Namen en rugnummers geplaatst. Bij de bouw van de 28 masten is van twee subtypen hamermast gebruik gemaakt:
1. Subtype 3V. Het vakwerk in een traversehelft bestaat uit 3 V's. Ook wel het paraplutype genoemd. Wordt gebruikt vanuit Vollenhove.
2. Subtype 2V. Het vakwerk in een traversehelft bestaat uit 2 V's. Wordt gebruikt vanuit Zwartsluis.
Het gebruik van twee subtypen wordt niet in het - overigens voortreffelijke - document Masten van de IJsselmij van Tom Börger behandeld. Waarschijnlijk heeft een en ander te maken met de lange periode tijdens en direct na de oorlog.
De masten 72 (afspanmast) en 73 bij Barsbeek zijn 2V's. Mast 82 is een 3V. Dus hiertussen moet dus ergens de overgang tussen 3V en 2V liggen.
In de lijn zitten twee knikken, vrij dichtbij Vollenhove. De masten 80 en 86 zijn hoekmasten. Jammer dat ik die mast 86 niet heb gefotografeerd. Immers, ik neem aan dat de nieuwe opzetconstructies ook dan steviger moeten zijn. En 86 is nog wel makkelijk toegankelijk (achter het rioolgemaal).
Masten bij Zwartsluis
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Masten bij Zwartsluis
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Masten bij Zwartsluis
Het staat er in algemene termen in ET, Op bladzijde 10 van het rapport wordt gezegd dat het te maken heeft met de nabijheid van de trafostations. De paraplutraverses komen voor bij de eerste 10 masten vanaf een station. Een principe dat de IJC bij alle lijnen hanteerde, tot in de jaren zeventig. Dus een extra bliksemkabel.
Ik zal de foto's van december eens op de flickr-site zetten, ik heb die bewuste mast wel op de foto gezet. Bij mast 80 eindigt het parapludeel.
Ik zal de foto's van december eens op de flickr-site zetten, ik heb die bewuste mast wel op de foto gezet. Bij mast 80 eindigt het parapludeel.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Masten bij Zwartsluis
Nou, die derde aarddraad in het midden voor de eerste tien masten geldt nu alleen nog voor de eindmast, mast 89.
Verder heb ik via StreetView bij de Kadoelenweg (tussen de masten 77 en 78) gezien dat de masten 77, 78 en 79 inderdaad 2V-masten zijn en dat mast 80 een 3V-mast is. De tienmastenregel (80 t/m 89) klopt dus als een bus!
Verder heb ik via StreetView bij de Kadoelenweg (tussen de masten 77 en 78) gezien dat de masten 77, 78 en 79 inderdaad 2V-masten zijn en dat mast 80 een 3V-mast is. De tienmastenregel (80 t/m 89) klopt dus als een bus!
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Masten bij Zwartsluis
Volgens mij zijn het niet altijd standaard de eerste 10 masten maar kwam het hier toevallig zo uit door de plaats van de hoekmast. Ik denk eerder dat dit punt doorloopt ergens tussen de 5 en 15 masten vanaf het trafostation, afhankelijk van de plaats van een volgende hoekmast. Hetzelfde principe zie je ook bij de IJsselmij masten van het Duitse type met en zonder de extra bliksemtraversen.