Boucle du Hainaut

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2033
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Boucle du Hainaut

Load door Shrek » 04 sep 2020 12:50

Stevin, Ventilus, Brabo waren al mooie 380kV-projecten, maar er komt nog:
Om alle op zee geproduceerde elektriciteit uit West-Vlaanderen weg te krijgen komt er tussen Avelgem en Courcelles een 80km lange 380kV-lijn, genaamd Boucle du Hainaut (vertaald: de lus van Henegouwen).

Het is net als Stevin vrij ver weg voor mij, maar ik ga toch proberen af en toe eens te gaan kijken.
Er is in ieder geval al een mooie projectsite: https://www.boucleduhainaut.be/?locale=nl

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2033
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Boucle du Hainaut

Load door Shrek » 29 sep 2020 21:25

Het 90km lange traject van dit gigantische 380kV-project is inmiddels bekend. Elia voorziet wel 3 jaar van procedures, de bouw zou tegen 2025 moeten starten.
Hierbij alvast de .kmz van het beoogde tracé. Het is alvast duidelijk dat er redelijk wat 150kV gaat sneuvelen.
Bijlagen
boucleduhainaut.kmz
(5.61 KiB) 16 keer naar een eigennet overgebracht

pietje
middenspanning
Loads: 22
Aangesloten op: 13 apr 2020 10:04

Re: Boucle du Hainaut

Load door pietje » 30 sep 2020 12:04

Ik vraag mij vooral af of ze er niet weer een groot stuk van de nieuwe lijn ondergronds willen brengen.
Ik heb wel het idee dat het een heel erg bochtig parcours geworden is, voor een 380kV lijn dan toch, maar dat is niet onverwacht in die regio.

Nu nog een paar strevige HVDC verbindingen bijleggen naar plaatsen waar het waait wanneer er bij ons geen wind is en we gaan effectief kerncentrales kunnen sluiten zonder bakken CO2 in de plaats te moeten uitstoten :lol:

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2033
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Boucle du Hainaut

Load door Shrek » 30 sep 2020 13:02

Ondergronds brengen zie ik niet meteen gebeuren. Voor Stevin lukte het net omdat daar maar 3GVA doorheen moet. Hier wil men effectief 6GVA hebben, wat ondergronds bij mijn weten nog nergens bestaat.

pietje
middenspanning
Loads: 22
Aangesloten op: 13 apr 2020 10:04

Re: Boucle du Hainaut

Load door pietje » 30 sep 2020 14:50

hmm nu ben ik niet volledig meer mee
Bij Stevin is het toch 3GW + 3GW redundant, waardoor de totale verbinding max 3 GW belast mag worden?
Of is het ondergrondse deel slechts 4 GW (1GW per kabel)?
Ik was in de (mss foute) veronderstelling dat zodra Ventilus klaar is, er 6GW redundant beschikbaar zou zijn tussen de kust en het binnenland, maar als het ondergronds tracé minder vermogen aankan, is dat wel een serieuze operationele beperking.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2033
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Boucle du Hainaut

Load door Shrek » 30 sep 2020 15:27

Het ondergrondse gedeelte van Stevin is inderdaad slechts 4x1000MVA. Op de boucle du Hainaut zou dat dus 6x1000MVA moeten zijn.

Mastbeeld van deze aansluiting
arie
150 kV
Loads: 180
Aangesloten op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Boucle du Hainaut

Load door arie » 30 sep 2020 17:46

In de randstad ring is het ook 2*2*2000A dus 2 x 4000 A

Mastbeeld van deze aansluiting
kevelek
70 kV
Loads: 107
Aangesloten op: 05 jun 2019 20:00
Dichtstbijzijnde trafo: Hoeilaart 36/11kV

Re: Boucle du Hainaut

Load door kevelek » 30 sep 2020 19:16

Ondergrondse verbindingen op dergelijk verbindingen worden zo weinig mogelijk toegepast.

- De kans op een beschadiging is véél te groot, en de risico´s voor derden die hierbij zouden ontstaan zijn zeer hoog.
- Het transportvermogen ligt drastisch lager voor dezelfde sectie als bij een luchtlijn (voornamelijk koeling is hier belangrijk)
- Onmogelijk om de staat van de kabel periodiek te controleren over zijn volledig traject.
- hersteltijd bij een defect is veel moeilijker, net als het bepalen van de fout locatie
- Complexe aardingssystemen met cross bounding om de zoveel afstand
- veel duurder en complexer in aanleg
- kabeltechnologie bied geen garanties op lange termijn qua bedrjfszekerheid aangezien het een relatief nieuwe ontwikkeling is op dergelijke spanningsniveau´s die nog maar weinig is toegepast.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2033
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Boucle du Hainaut

Load door Shrek » 30 sep 2020 19:30

kevelek voegde de load toe:
30 sep 2020 19:16
- hersteltijd bij een defect is veel moeilijker, net als het bepalen van de fout locatie
Tenzij het natuurlijk de eindsluiting is die ontploft zoals ze in NL hebben laten zien. Ook die eindsluitingen zijn gevaarlijke dingen op zo'n spanningen en moeten heel precies gebouwd worden.

pietje
middenspanning
Loads: 22
Aangesloten op: 13 apr 2020 10:04

Re: Boucle du Hainaut

Load door pietje » 30 sep 2020 21:38

Shrek voegde de load toe:
30 sep 2020 15:27
Het ondergrondse gedeelte van Stevin is inderdaad slechts 4x1000MVA. Op de boucle du Hainaut zou dat dus 6x1000MVA moeten zijn.
Eigenlijk had dat ondergrondse gedeelte dus nooit mogen gebouwd worden.
Een ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel en hier heeft men in een superbelangrijke verbinding er moedwillig een zwakke schakel ingestoken... die dan nog eens zo duur is dat je bijna denkt dat er goud in de grond zit.
Op technisch vlak is dit toch onbegrijpelijk.

Plaats reactie