Brand RWE eemshaven, en nog wat andere kiekjes

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Brand RWE eemshaven, en nog wat andere kiekjes

Bericht door jk-5 » 16 mei 2020 19:07

Ik ben vanmiddag uit verveling eens naar de eemshaven gereden. De laatste keer dat ik daar was is meer dan een jaar geleden, en we weten allemaal dat daar weer flink wat dingen aan het veranderen zijn. Na even bij de nieuwe 220/110 trafos bij robbenplaat te hebben gekeken (fotos komen zo) zag ik ineens zwarte rookpluimen bij de RWE centrale wegkomen. Het leek eerst bij een schip ernaast weg te komen, maar toen ik eenmaal aan de achterkant van de centrale was en slow whoops hoorde wist ik dat er meer aan de hand was.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk hebben ze binnen een uur de brand weten te blussen, maar de schade leek toch nog aanzienlijk.

Bij rottumerplaat staan inmiddels 2 hele grote 220/110kV trafos, met losse koelers ernaast. Vermogen uit deze trafos gaat met 2 kabels per fase naar eemshaven midden. Bij eemshaven midden stonden de trafos ook al, hier geen fotos van, maar het lijkt erop dat het niet lang meer duurt voordat het in gebruik wordt genomen.

Afbeelding
Afbeelding

Misschien toeval trouwens, maar alle vestas windmolens stonden stil vandaag. Alle andere molens draaiden vrolijk mee in de wind. Dat vind ik wel vrij bijzonder.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Brand RWE eemshaven, en nog wat andere kiekjes

Bericht door Hans » 21 mei 2020 16:59

Het is wel wat met die branden. Vorige week was er bij Attero Wijster weer eens brand (maar van hen zijn we dat gewend), in de Eemshaven was blijkbaar dit brandje op de transportbanden en vandaag staat het dak van de voormalige kerncentrale Dodewaard in brand.

Thermisch vermogen krijgt op deze manier een heel andere invulling.

Inhoudelijk dan, mooi stukje veldwerk. Ik doe dat soort dingen niet meer in mijn eentje (uiterlijk, voertuig en tijd van de dag te vaak niet mee gehad) en vanwege de coronacrisis zitten we met een gebrek aan veldwerk. Zo ook in de Eemshaven, waar de laatste blik alweer een jaar geleden was. Inmiddels moet het nieuwe trafostation vrijwel gereed zijn. De 220/110 trafo's op je foto's zien er afgebouwd uit. (Je hebt heel toevallig zeker geen close-up van het typeplaatje gemaakt...? :engel: )
Hoelang het nog duurt voordat Eemshaven Midden onder spanning komt en we een nieuw 110 kV-deelnetje rijker zijn is nog niet bekend uit officiële bronnen. Wachten op luchtfoto's dan maar om te zien of de 110/20 kV-trafo's geleverd en geplaatst worden.

Plaats reactie