Mastvak 1 van 1

Kunnen Gelderse spoorportalen bijklussen als mastposities?

Ingevoed: 13 feb 2020 13:48
door Shrek
Leuk artikel op de mainsite :)

Hoogspanningslijnen op bovenleidingsmasten zijn zeldzaam, maar het bestaat wel !
In het zuiden van Frankrijk waren de spoorwegen meer dan honderd jaar geleden op vele plaatsen de eersten om elektriciteit in de afgelegen gebieden te introduceren, dit deden ze door hun eigen hoogspanningslijnen te bouwen vertrekkende van hun eigen waterkrachtcentrales. Dit gebeurde hoofdzakelijk met 12kV-lijnen, aangevuld met enkele zwaardere 64kV-lijnen. Van die 12kV-lijnen waren er enkele die gewoon op de bovenleidingsmasten gemonteerd waren. Zie onder andere http://ccfrispwyd.cluster006.ovh.net/6_ ... ourdes.htm
https://kerpen.skyrock.com/1448803431-L ... -km-h.html
of http://compagniedumidicom.free.fr/bb7211roques.php
Sommige van deze 12kV-lijnen zijn vandaag nog steeds in dienst.
Het is dus zeker niet onmogelijk te doen, maar gezien het het onderhoud aan de bovenleiding complexer maakt kan ik me inbeelden dat ProRail hier niet voor staat te springen.

Re: Kunnen Gelderse spoorportalen bijklussen als mastposities?

Ingevoed: 14 feb 2020 13:23
door Hans
Wauw, mooie vondst.
Het hing in de lucht (sorry) dat dit al lang eens was beproefd, maar ik kende zelf alleen voorbeelden uit Zweden, waar driefasen AC boven de spoorbanen wordt meegevoerd en dan alleen voor het spoor zelf een doel dient om de trafo's voor de tractiesystemen van de reguliere bovenleiding mee aan te drijven. Dat is geen volledig gescheiden systeem eigenlijk, hoewel het elektrisch dezelfde aanblik biedt.
Maar in Frankrijk hebben ze dit lang geleden, of soms juist nog helemaal niet zo lang geleden, dus ook gebruikt. Dank voor het delen van deze vondsten, het geeft letterlijk beeld bij de situatie. Nu maar eens zien of Prorail er warm voor loopt. :s

Re: Kunnen Gelderse spoorportalen bijklussen als mastposities?

Ingevoed: 18 feb 2020 18:48
door Henk
In Nederland was een vergelijkbare situatie. Het onderstation Lisse werd gevoed vanuit onderstation Haarlem met 10 kV. De twee circuits waren hoogspanningsleidingen met mastjes geplaatst op de bovenleidingportalen.
Zie deze website, 6e foto van boven: https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenLis.htm

Re: Kunnen Gelderse spoorportalen bijklussen als mastposities?

Ingevoed: 19 feb 2020 20:49
door Knarvel
Wat een leuke website over die seinhuizen. Herrinner mij nog goed dat de spoorovergang bij de Westergracht (met woning 27) met de hand werd bediend. Als je daar dan net op het laatste moment nog onder de bomen doorfietste, kreeg je er meteen een uitbrander van de overwegwachter bij. Gelukkig had hij (letterlijk!) altijd beide handen vol aan de draaimechaniek van de bomen, we wisten dus dat hij niet van z'n werkplek weg kon.

Re: Kunnen Gelderse spoorportalen bijklussen als mastposities?

Ingevoed: 20 feb 2020 18:47
door Peter Kleton
Tussen Haarlem en Lisse staan nog een aantal portalen ,die extra lange masten hebben,dat zijn de modernere met DIN -H profiel.
Bij de overweg Beeklaan in Hillegom staan er ook nog een paar.Het onderstation Lisse staat er ook nog ,al denk ik dat het grootste deel van de ruimte niet meer gebruikt wordt.De gelijkricht installaties zijn tegenwoordig heel wat kleiner dan bij het begin
De oorspronkelijke oudere tralie masten zijn alweer een tijdje geleden vervangen.
Aardige foto's trouwens.
Peter