Kunnen Gelderse spoorportalen bijklussen als mastposities?
Geplaatst: 13 feb 2020 13:48
Leuk artikel op de mainsite
Hoogspanningslijnen op bovenleidingsmasten zijn zeldzaam, maar het bestaat wel !
In het zuiden van Frankrijk waren de spoorwegen meer dan honderd jaar geleden op vele plaatsen de eersten om elektriciteit in de afgelegen gebieden te introduceren, dit deden ze door hun eigen hoogspanningslijnen te bouwen vertrekkende van hun eigen waterkrachtcentrales. Dit gebeurde hoofdzakelijk met 12kV-lijnen, aangevuld met enkele zwaardere 64kV-lijnen. Van die 12kV-lijnen waren er enkele die gewoon op de bovenleidingsmasten gemonteerd waren. Zie onder andere http://ccfrispwyd.cluster006.ovh.net/6_ ... ourdes.htm
https://kerpen.skyrock.com/1448803431-L ... -km-h.html
of http://compagniedumidicom.free.fr/bb7211roques.php
Sommige van deze 12kV-lijnen zijn vandaag nog steeds in dienst.
Het is dus zeker niet onmogelijk te doen, maar gezien het het onderhoud aan de bovenleiding complexer maakt kan ik me inbeelden dat ProRail hier niet voor staat te springen.
Hoogspanningslijnen op bovenleidingsmasten zijn zeldzaam, maar het bestaat wel !
In het zuiden van Frankrijk waren de spoorwegen meer dan honderd jaar geleden op vele plaatsen de eersten om elektriciteit in de afgelegen gebieden te introduceren, dit deden ze door hun eigen hoogspanningslijnen te bouwen vertrekkende van hun eigen waterkrachtcentrales. Dit gebeurde hoofdzakelijk met 12kV-lijnen, aangevuld met enkele zwaardere 64kV-lijnen. Van die 12kV-lijnen waren er enkele die gewoon op de bovenleidingsmasten gemonteerd waren. Zie onder andere http://ccfrispwyd.cluster006.ovh.net/6_ ... ourdes.htm
https://kerpen.skyrock.com/1448803431-L ... -km-h.html
of http://compagniedumidicom.free.fr/bb7211roques.php
Sommige van deze 12kV-lijnen zijn vandaag nog steeds in dienst.
Het is dus zeker niet onmogelijk te doen, maar gezien het het onderhoud aan de bovenleiding complexer maakt kan ik me inbeelden dat ProRail hier niet voor staat te springen.