De 380 kV-ring is vrijwel zeker niet geheel onderbroken geweest. Tussen Ens en Lelystad is men inderdaad bezig met netverzwaringen, maar juist met het oog op robuustheid bij calamiteiten staat de netstrategie het niet toe om langere tijd een volledige koppelverbinding op beide circuits onbeschikbaar te houden. Het vervangen van draden en isolators zal waarschijnlijk per spanveld en daarbinnen per circuit gebeuren, steeds zwart en wit na elkaar, zodat 's nachts en buiten werkdagen altijd één circuit zo veel mogelijk in dienst is.
Waarschijnlijk is heel Doetinchem-380 losgenomen en was er tussen Lelystad en Ens maar één circuit beschikbaar. Binnen eigen land was er dan inderdaad nog maar één circuit dat fysiek het noordoosten met het zuidwesten verbond. Een griezelig idee, maar die kan nog altijd 1645 MVA capaciteit verzetten en we hangen met het koppelnet stevig ingebed in het ENTSO-E net over de grenzen. Vanwege de ringen die de Duitse grens oversteken was er in de praktijk allerminst sprake van een zijden draadje (okee, een driemaal drie ACSR 37/423 draadje).
Zoals op de voorpagina al geschreven, dat er door dit soort redundantie en ringvormen gewoon een totale 380/150 kV-koppellocatie spanningsloos kan worden gezet tijdens N-1 elders in het net en dan nog zonder dat er ook maar één lamp uit is gegaan, is m.i. een proeve van een stevige netstrategie.
Peter_S schreef: ↑18 dec 2019 23:11
Vermoedelijk heeft de uitgebrande trafo aanzienlijke schade opgelopen waarbij de vraag rijst of herstel technisch nog mogelijk is. Heeft iemand enig idee of TenneT snel over een reserve trafo kan beschikken. Van ProRail is algemeen bekend dat die van vitale onderdelen, denk aan speciale puntstukken en wisseltongen, te weinig voorraad houdt en daardoor soms langdurige hinder ontstaat als zo'n speciaal puntstuk of wisseltong kapot gaat.
De gesneuvelde trafo is een Smit 380(400)/150/50 500 MVA driewikkelaar. Dat is een van de werkpaarden van het koppelnet. Als je op het netschema kijkt kan je er nog enkele tientallen van spotten in het net. Oneerbiedig gezegd gaat het hier dus gewoon om een catalogusmodelletje. Op Oostzaan hebben Frank en ik een keer opgepikt dat de nieuwprijs per stuk af-fabriek ergens tussen zes en zesenhalf miljoen euro ligt.
Tennet heeft voor vitale onderdelen die onder maatwerk vallen (en dus lange tijd kunnen vragen om te reproduceren) meestal wel voorzien in een reserve-exemplaar. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij de HVDC-converters, waar vaak met éénfasetrafo's wordt gewerkt. Bij de NorNed- en BritNedconverterhal staat een reserve-exemplaar op het terrein.
Voor onderdelen die niet per sé maatwerk zijn (zoals deze trafo's) hebben ze een ander beleid, namelijk redundantie in het net. Op Doetinchem staan niet voor niets twee koppeltrafo's tegelijk. Uitval van één exemplaar betekent dat de andere machine deze winter even wat harder door moet werken, maar doordat ook het 150 kV-net van de Achterhoek zelf nog via zowel Zevenaar als Woudhuis - Zutphen verbonden is met de rest van het land, is het missen van een koppeltrafo gedurende enige tijd eigenlijk op te vatten als een luxeprobleem op steroïden. Doordat op bijna ieder koppelstation in principe één trafo "teveel staat" om het gebruikelijke vermogen aan te kunnen, hoeven er bij onderhoud of storing niet meteen drastische operationele maatregelen genomen te worden als er enige tijd eentje niet lekker in zijn vel zit.
Ik weet niet of Tennet een fysiek reserve-exemplaar van dit type koppeltrafo ergens in het land voorhanden heeft, maar men hoeft in elk geval niet met alle geweld noodmaatregelen te nemen. Ze kunnen gewoon op hun gemak de ravage opruimen, een deel van de bodem van de schakeltuin saneren en intussen eens kijken of er in de schuur nog een trafo staat. Zo niet, dan zal men informeren op welke termijn Smit er eentje kan leveren. Mogelijk door bijvoorbeeld een bestaande, geplande levering voor een netverzwaring eerst te gebruiken voor herstel van dit exemplaar. Op Boxmeer moet een tweede machine komen met dezelfde karakteristieken als het gesneuvelde exemplaar. Het zou best kunnen dat men de fabricage en levering van dat exemplaar gebruikt voor herstel in Doetinchem en dan de trafo voor Boxmeer wat later op de wachtlijst zet, maar dit is uiteraard slechts speculatie.