Brand in Langerak, 380/150kV?
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
- Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV
Re: Brand in Langerak, 380/150kV?
Bij station Lelystad staan wel een aantal ongebruikte trafo's. Dit zijn volgens mij alleen 110/150kV naar middenspanning trafo's. Niet zulke grote exemplaren als die hier de lucht in is gegaan.
https://www.google.com/maps/@52.576176, ... 312!8i6656
Toevallig ben ik een maand geleden nog bij Langerak geweest. Ik heb me nog af staan vragen om Tennet een berichtje te sturen omdat 1 van de 2 trafo's een heel sterk geluid van deelontladingen maakte. Ik heb het er uiteindelijk op gegooid dat het een vochtige dag was met een beetje corona. Achteraf was het misschien slim geweest om het maar wel te doen. Ik weet niet welke van de twee de lucht in is gegaan, het geluid kwam van de trafo (of de kabels erboven) het dichtste bij de straat: https://www.google.com/maps/place/51%C2 ... d6.2527433
Edit: Lijkt erop dat dit de andere is.
https://www.google.com/maps/@52.576176, ... 312!8i6656
Toevallig ben ik een maand geleden nog bij Langerak geweest. Ik heb me nog af staan vragen om Tennet een berichtje te sturen omdat 1 van de 2 trafo's een heel sterk geluid van deelontladingen maakte. Ik heb het er uiteindelijk op gegooid dat het een vochtige dag was met een beetje corona. Achteraf was het misschien slim geweest om het maar wel te doen. Ik weet niet welke van de twee de lucht in is gegaan, het geluid kwam van de trafo (of de kabels erboven) het dichtste bij de straat: https://www.google.com/maps/place/51%C2 ... d6.2527433
Edit: Lijkt erop dat dit de andere is.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.
Re: Brand in Langerak, 380/150kV?
Klopt, in werkelijkheid is het zo simpel niet dat je per trafostation kan denken. Wat dat betreft ben ik wel vrij kort door de bocht gegaan.Shrek schreef: ↑19 dec 2019 19:53Nou, zo zit het niet helemaal ineen hoor.
Elke transfo is inderdaad redundant, waardoor één uitgevallen exemplaar geen probleem is. Die ene transfo die overblijft in Langerak zal een deel van de last overnemen, een ander deel zal door naburige transfo's (Dodewaard, Lelystad,..) worden overgenomen. Doordat Dodewaard nu harder dan normaal belast wordt zou het heel goed kunnen dat daar opeens alledrie de transfo's nodig zijn om de verhoogde belasting aan te kunnen.
Het is dus zeker niet zo dat er van de 8 transfo's die Gelderland/Utrecht voeden er permanent 4 "te veel" zijn. Men kan er van die 8 welgeteld 1 of hooguit 2 missen, niet meer.
Dus toch maar snel vervangen die handel Elia heeft alvast een 380/150 op reserve voor dergelijke gevallen, misschien wilt Tennet die wel lenen?
Een station losnemen heeft gevolgen voor het hele net tot in de wijde omtrek. De verandering in loadflow propageert door het hele net heen en is merkbaar tot misschien wel halverwege Duitsland en onderin België. In dit opzicht is er nog wat werk te doen op de mainsite, waar redundantie eigenlijk te simpel wordt voorgesteld.
De andere machine is een 450 MVA-driewikkelaar. Bijna hetzelfde idee, maar dus net iets kleiner en waarschijnlijk ook wat ouder. Die zal ook wel door Smit gemaakt zijn, maar dat weet ik niet zeker. Wie het netschema naloopt ziet dat de 380/150 kV-koppeltrafo's eigenlijk zonder uitzondering deze twee types zijn. Vermoedelijk was de 450 MVA-versie het vorige catalogusmodel en heeft Smit die ergens in de jaren 90 vervangen door een geüpgrade versie met iets meer sjeu, die sindsdien het standaard werkpaard vormt als Tennet er ergens eentje bijplaatst.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Brand in Langerak, 380/150kV?
Smit heeft op de werf aan het kanaal een heel aantal transformatoren staan juist voor dit soort calamiteiten. Nu hopen dat de juiste ertussen staan
KML-generator generator
Re: Brand in Langerak, 380/150kV?
Waar maak je uit op dat op Boxmeer een tweede exemplaar komt? Ik verdiep me even in de plannen daar, en in het bestemmingsplan zie ik een nieuw dubbelrails 150kV station gepland met 2 circuits elk naar Haps, Venray en Gennep. Maar nog steeds slechts één invoeding op 380kV.Hans schreef: ↑19 dec 2019 17:14Op Boxmeer moet een tweede machine komen met dezelfde karakteristieken als het gesneuvelde exemplaar. Het zou best kunnen dat men de fabricage en levering van dat exemplaar gebruikt voor herstel in Doetinchem en dan de trafo voor Boxmeer wat later op de wachtlijst zet, maar dit is uiteraard slechts speculatie.
Zie https://www.boxmeer.nl/document.php?m=1 ... =1&c=57940
PS: Kom ook nog een fikse fout tegen in een TenneT bestand. Zie dit document, eerste pagina. Station Haps ingetekend op de plek van 150kV Uden, waarmee ze deelnet Brabant met deelnet Limburg zouden verbinden. In dit document (25/11/2019) wordt ook gesproken over het aansluiten van IJmuiden ver op Geertruidenberg.
https://www.tennet.eu/fileadmin/user_up ... and-v4.pdf)
Laatst gewijzigd door PJK op 27 jan 2020 22:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Brand in Langerak, 380/150kV?
Dat vroeg om het nalopen van de projectdocumentatie en verhip, je hebt gelijk. In de openbare projectdata (PDF) van Tennet voor de pers zelf zie ik niks terug van een tweede trafo. Paar extra kabels en een verzwaring van het station, maar geen tweede koppeling inderdaad. Het wordt dan een soortgelijk idee als Breukelen, maar dan zonder rail en blijvend op een harde aftak.PJK schreef: ↑27 jan 2020 22:01Waar maak je uit op dat op Boxmeer een tweede exemplaar komt? Ik verdiep me even in de plannen daar, en in het bestemmingsplan zie ik een nieuw dubbelrails 150kV station gepland met 2 circuits elk naar Haps, Venray en Gennep. Maar nog steeds slechts één invoeding op 380kV.
Waar ik het idee vandaan had dat men daar een tweede koppeltrafo wou neerzetten moet ik schuldig blijven...
Dan moeten we maar eens uitzoeken waar men nog meer een nieuwe 380/150 500 MVA had willen plaatsen. Op Geertruidenberg is net een nieuwe neergezet, maar ik weet niet of mijn stelling over dat men ergens anders eentje 'naar voren' zou kunnen halen nu nog wel ergens op slaat.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Brand in Langerak, 380/150kV?
Ik heb toch nog een paar vragen en opmerkingen over Boxmeer. Daar staat nu een 500MVA trafo.
Die hangt aan één circuit van de lijn Venray-Haps. Volgens de netkaart is die lijn 160MVA. Wat is de huidige maximale belasting van die trafo? Want 500MVA kan 'ie toch never nooit kwijt aan de 150kV zijde.
Geldt die 160MVA op de netkaart per circuit? En kan er vanaf het OSP dan 160MVA naar zowel Venray als naar Haps gaan, in de ideale situatie, dus 320MVA? Geen idee of dat zo werkt. (En zou het OSP dat wel trekken?)
Dit is het opstuigpunt nu:
Dan staat er verder in het TenneT document dat er al gegraven wordt. Dat was de reden dat ik er langs reed. Maar er is niets te zien. Oplevering staat volgens nieuwe documenten pas in 2022 gepland.
Verder staat in dat document een kaartje met de situatie nu:
En met de nieuwe situatie (rood is de nieuwe ondergrondse kabel):
Dat lijkt me niet juist. Volgens de bestemmingsplannen komt er dus een 150kV station met een trafoveld en zes uitgaande velden. De lijn naar Gennep wordt bij Haps losgenomen, en Gennep hangt daarmee dan alleen aan Boxmeer (via de huidige bovengrondse lijn). Ik heb even gefotoshopt en het lijkt mij dan dat dit de situatie wordt:
Is dat inderdaad het meest logische schema? Waarom Gennep niet aan Haps?
En vanaf Venray naar het zuiden heeft de 150kV lijn tweebundels. Lijkt me dat Boxmeer-Venray ook qua geleiders wel verzwaard zal worden.
Die hangt aan één circuit van de lijn Venray-Haps. Volgens de netkaart is die lijn 160MVA. Wat is de huidige maximale belasting van die trafo? Want 500MVA kan 'ie toch never nooit kwijt aan de 150kV zijde.
Geldt die 160MVA op de netkaart per circuit? En kan er vanaf het OSP dan 160MVA naar zowel Venray als naar Haps gaan, in de ideale situatie, dus 320MVA? Geen idee of dat zo werkt. (En zou het OSP dat wel trekken?)
Dit is het opstuigpunt nu:
Dan staat er verder in het TenneT document dat er al gegraven wordt. Dat was de reden dat ik er langs reed. Maar er is niets te zien. Oplevering staat volgens nieuwe documenten pas in 2022 gepland.
Verder staat in dat document een kaartje met de situatie nu:
En met de nieuwe situatie (rood is de nieuwe ondergrondse kabel):
Dat lijkt me niet juist. Volgens de bestemmingsplannen komt er dus een 150kV station met een trafoveld en zes uitgaande velden. De lijn naar Gennep wordt bij Haps losgenomen, en Gennep hangt daarmee dan alleen aan Boxmeer (via de huidige bovengrondse lijn). Ik heb even gefotoshopt en het lijkt mij dan dat dit de situatie wordt:
Is dat inderdaad het meest logische schema? Waarom Gennep niet aan Haps?
En vanaf Venray naar het zuiden heeft de 150kV lijn tweebundels. Lijkt me dat Boxmeer-Venray ook qua geleiders wel verzwaard zal worden.
Re: Brand in Langerak, 380/150kV?
De 500MVA is inderdaad het maximum (denken we) van die trafo, ik heb nooit een bevestiging gezien dat het inderdaad een "standaard" 380/150 500MVA trafo is. De trafo is dus op dit moment onderbelast.PJK schreef: ↑01 feb 2020 17:59Ik heb toch nog een paar vragen en opmerkingen over Boxmeer. Daar staat nu een 500MVA trafo.
Die hangt aan één circuit van de lijn Venray-Haps. Volgens de netkaart is die lijn 160MVA. Wat is de huidige maximale belasting van die trafo? Want 500MVA kan 'ie toch never nooit kwijt aan de 150kV zijde.
Geldt die 160MVA op de netkaart per circuit? En kan er vanaf het OSP dan 160MVA naar zowel Venray als naar Haps gaan, in de ideale situatie, dus 320MVA? Geen idee of dat zo werkt. (En zou het OSP dat wel trekken?)
Er zou via het opstijg punt inderdaad (in theorie) 160MVA naar Haps en 160MVA naar Venray kunnen gaan, maar omdat het een harde aftak is op de 150kV lijn kan alleen het totaal vermogen beïnvloed worden (via de spanningsregeling op de trafo) en niet de individuele vermogens in de beide richtingen. Vermoedelijk staat de beveiliging gewoon op 160MVA om veilig te blijven.
In de toekomst krijgt Boxmeer een volledig dubbelrail systeem aan de 150kV zijde, met in totaal 8 velden (1x invoedend trafoveld, 1x koppelveld en 2x kabelveld (nieuwe verbinding) en 4x lijnveld (bestaande lijnen). De situatie volgens de schets bestemmingsplan. Daarmee zijn de stromen in de verschillende richtingen beter te beïnvloeden en kan de trafo flink zwaarder belast worden (waarschijnlijk tot het maximum van 500MVA).
KML-generator generator
Re: Brand in Langerak, 380/150kV?
Google “Boxmeer 500MVA” bracht me hier:
https://refman.energytransitionmodel.co ... 0/download
Weliswaar uit 2008. Maar als dat ding sinds 2008 niet is verplaatst dan is ‘ie inderdaad 500MVA.
Re: Brand in Langerak, 380/150kV?
Die is inderdaad wel duidelijk ja
Boxmeer 500MVA is confirmed
Boxmeer 500MVA is confirmed
KML-generator generator