Explosie opstijgpunt Cruquius

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
honda_power
middenspanning
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:43
Dichtstbijzijnde trafo: schagen

Explosie opstijgpunt Cruquius

Bericht door honda_power » 15 okt 2019 19:54

Afbeelding



CRUQUIUS - Bij een zogenoemd opstijgpunt in Cruquius - waar een stroomspanningslijn van masten verdergaat in een kabel onder de grond - was vanmorgen een explosie en brand.

Binnen het met hekken afgesloten stuk gaat elektriciteit van de hoogspanningskabels in de lucht de grond in. Dat gebeurt via speciale verbindingscomponenten. Eén hiervan is ontploft en in de fik gevlogen.

Een naastgelegen stuk grasveld kwam daardoor vol met olie te liggen. Deze grond zal moeten worden afgegraven om verdere verontreinig te voorkomen.

Ziekenhuis
De explosie werd opgemerkt doordat het Spaarne Gasthuis een dip merkte in de stroomspanning.

Gebruikers hebben geen last gehad van stroomuitval, want het spanningsnetwerk is 'redundant uitgevoerd'. Dit houdt in dat bepaalde onderdelen dubbel aanwezig zijn, zodat het geheel goed blijft functioneren wanneer een onderdeel uitvalt.

Het zogenoemde opstijgpunt wordt beheerd door TenneT; zij zijn de elektriciteitstransporteur in Nederland.

Rectie TenneT
Woordvoerder van de spanningsnetbeheerder Jeroen Brouwers: "We doen onderzoek naar de oorzaak. Het zou door een kortsluiting gebeurd kunnen zijn, maar dit weten we nog niet zeker. Er was niemand in de buurt op het moment van de explosie en bij bijvoorbeeld onderhoud aan de component wordt sowieso altijd alle hoogspanning er vanaf gehaald. Er was een knal. Om aan te geven: bij jou thuis staat er 230 volt op je stopcontact, in dit component staat 280.000 volt."

Volgens hem kan het kloppen dat het Spaarne Gasthuis een elektriciteitsdip merkte. "Bijvoorbeeld door een flikkering van de lampen. Er was geen stroomuitval. Een ziekenhuis heeft altijd een eigen voorziening om op terug te vallen."

bron https://www.nhnieuws.nl/nieuws/254807/e ... eggeblazen
Laatst gewijzigd door honda_power op 15 okt 2019 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
er is maar 1theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: explosie opstijgpunt qruqius

Bericht door Tom » 15 okt 2019 21:07

Zo dat is foute boel! Dit is nog maar net in bedrijf als ik het goed zie :shock: .

honda_power
middenspanning
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:43
Dichtstbijzijnde trafo: schagen

Re: explosie opstijgpunt qruqius

Bericht door honda_power » 15 okt 2019 22:01

volgens mij hebben ze deze 27september ingevoed

op nhd nog wat foto`s beste knal geweest zo te zien

https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf2 ... um=organic
er is maar 1theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: explosie opstijgpunt qruqius

Bericht door BasH » 17 okt 2019 21:42

Dus dat was de oorzaak dat de lampen in mijn kantoor (ook in Hoofddorp) even knipperden afgelopen dinsdag... Gelukkig heb ik een paar liter water en goed opgeladen zaklamp en laptops.Verder zeg ik maar niets over net opgeleverde apparatuur die direct al kapot knalt :censuur:

Het gaat hoogstwaarschijnlijk om het OSP bij mast 200:

https://webkaart.hoogspanningsnet.com/i ... 287/4.6600

Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: explosie opstijgpunt qruqius

Bericht door Hans » 18 okt 2019 12:44

En dat terwijl we net vorige week zaterdag een evenknie van dat opstijgpunt hebben bezocht, maar dan het exemplaar vlakbij Leiderdorp. Ik ben blij dat ie niet geploft is terwijl Frank en ik (of wie dan ook van alle bezoekers) er net naar stonden te kijken tijdens de open dag van Randstad Noordring.

Opstijgpunt Leiderdorp.jpg
Opstijgpunt Leiderdorp.jpg (59.18 KiB) 13186 keer bekeken

Kijk ondergetekende kan prima gemist worden, maar wie schrijft er dan over de blamage op de voorpagina? :phew:

Dat circuit ligt er nog wel even uit, want ons was juist bij het opstijgpunt verteld dat het in elkaar zetten van één eindsluiter (losse fase) met alles erop en eraan net even wat langer duurt dan de meeste mensen denken. Per stuk kostte het drie man een week werk. En dan ook nog onder omstandigheden dat het hele opstijgpunt spanningsloos is.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: explosie opstijgpunt qruqius

Bericht door Paullus » 18 okt 2019 18:40

Helaas blijken TenneT en voorgangers, niet meer te zijn zoals het was. In de vorige decennia was men koning van de 380 kV. Jarenlang geen storingen en diverse projecten om de 380 kV steeds meer uit te breiden over Nederland werden volbracht zonder problemen.

Of het nu komt dat de echte vakmensen met pensioen zijn en de jongere garde minder betrokken is, of dat er commerciële belangen de boventoon voeren zoals made in China rommel toepassen in plaats van goed spul, valt het wel op dat er broddelwerk geleverd is. De circuits onder het Noordzeekanaal moeten al over omdat die niet voldoen en nu weer een eindsluiting op Cruquius die uit elkaar klapt. Dat schept niet echt vertrouwen meer in de kwaliteit van bouwen van TenneT.

Dit soort poppenkast van halfgare verbindingen, trad vroeger niet op. Een megaproject zoals Zwolle- Meeden kwam gewoon tot stand zonder problemen. Daar waren vaklui aan het werk in de jaren 90 die alles onder controle hadden.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: explosie opstijgpunt qruqius

Bericht door Shrek » 18 okt 2019 18:56

Daarbij wil ik (zonder de situatie bij Tennet in detail te kennen) toch een kleine kanttekening plaatsen: pakweg 20 jaar geleden zou zoiets waarschijnlijk geen nieuws geweest zijn en geruisloos gepasseerd zijn.
Er was immers geen stroomonderbreking en er zijn geen gewonden gevallen. Ben je zeker dat zulke incidentjes vroeger niet voorvielen? Of werd dat gewoon met de mantel der liefde toegedekt? ;)

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: explosie opstijgpunt qruqius

Bericht door Paullus » 18 okt 2019 19:38

Wat de problemen aan gaat met oog op de circuits onder het Noordzeekanaal ben ik het er mee eens. Dat is een kwaliteitsknelpunt en zou vroeger nooit in het nieuws zijn gekomen.

Explosies die weliswaar geen gewonden opleverden, maar wel impact hadden op de omgeving, zoals olie die de omgeving vervuilt, kwamen toen ook gewoon in het nieuws. Niet breed uitgemeten, maar wel degelijk in een artikel in de krant.

Toch blijf ik zeggen dat het mij bevreemd, dat na al die jaren aanleggen en testen, er zoveel dingen niet goed zijn. Natuurlijk is de verbinding Beverwijk over Vijfhuizen naar Bleiswijk complex met zoveel overgangen van luchtlijnen naar grondkabels. Dat is een enorme uitdaging geweest. Ik heb dan ook respect voor een ieder die dit mogelijk heeft gemaakt.

Verder moet ik toegeven dat in het plangebied er geen enkele mogelijkheid was om de verbinding totaal als luchtlijn uit te voeren. Schiphol zit in de weg.

Aan de andere kant, is alles doorgerekend en haalbaar bevonden door de dienstdoende instanties. Dan wordt verwacht na testen en goedkeuring, dat er niet na een week of wat een fatale fase storing van een circuit optreedt, dat dus net in bedrijf gekomen is.

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: explosie opstijgpunt Cruquius

Bericht door BasH » 18 okt 2019 21:22

Even een plaatje geschoten van de plek des onheils (inderdaad bij mast 200)...
20191018-23.jpg
20191018-23.jpg (872.85 KiB) 13103 keer bekeken
Het kapotte onderdeel is inmiddels verwijderd en het paarse circuit is geaard. Dit gaat even duren...

Vriendelijke groeten,
Bas
Laatst gewijzigd door BasH op 20 okt 2019 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

honda_power
middenspanning
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:43
Dichtstbijzijnde trafo: schagen

Re: explosie opstijgpunt qruqius

Bericht door honda_power » 18 okt 2019 23:43

ze zullen eerst wel even willen weten waarom die geploft is denk ik zo en dat grind en straat kan er ook wel uit ivm olievervuiling dus dat zal nog wel even duren
er is maar 1theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt

Plaats reactie