Pagina 6 van 12

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Geplaatst: 10 aug 2020 23:28
door Peter_S
Shrek schreef:
10 aug 2020 23:09
Vergeet het onderhoud niet! In een vakwerk kan je klimmen en allerlei rommel omhoog takelen, voor een buismast heb je bijna standaard een hoogtewerker nodig.
Waarbij het maar de vraag is hoe lang of dat je nog mag blijven klimmen in een vakwerkmast arbo technisch gezien.

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Geplaatst: 10 aug 2020 23:35
door Bram Gaastra
Shrek schreef:
10 aug 2020 23:09
Vergeet het onderhoud niet! In een vakwerk kan je klimmen en allerlei rommel omhoog takelen, voor een buismast heb je bijna standaard een hoogtewerker nodig.
Daar komt bij dat er aan de buitenkant geen ladder aan de wintrack hangt.
En als je al binnen omhoog wil dan moet je waarschijnlijk de zaklamp gebruiken (als er al geen lamp is ) en vakwerk is gelukkig in die zin gewoon buitenlicht en met een ladder 😎
Zelf ben ik ook blij dat het vakwerk wordt en ook dat er vanaf Geertruidenberg naar Tilburg de nieuwe verbinding parallel gaat lopen met de kleerkastenlijn.
De nieuwe verbinding loopt samen met de nieuwe kleerkastmasten noorderlijker dan de huidige Kleerkastmasten.
Ik ben benieuwd 😎

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Geplaatst: 11 aug 2020 11:17
door maurice
Shrek schreef:
10 aug 2020 19:29
voltron schreef:
10 aug 2020 15:47
wow!! :shock:

Waarom hangt 380 kv aan de buitenzijdes?
Ik vermoed om het onderhoud te vergemakkelijken. Nu kan je vanuit de mast een bretel of isolator op 150kV vervangen zonder een 380kV-circuit te moeten uitzetten. Moest de 150kV buitenaan hangen dan zou zo'n operatie een stuk complexer zijn.
Een 150kV-circuit uitzetten bij een interventie op de 380kV is dan weer niet zo erg, de overdimensionering op 150kV is veel groter dan op 380kV.
Ga er maar van uit dat beide circuits aan één zijde van de mast worden uitgeschakeld als er onderhoud aan één van beide nodig is. De afstanden zijn kleiner dan de afstanden die nodig zijn voor veilig werken in de nabijheid van hoogspanning.

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Geplaatst: 11 aug 2020 11:21
door maurice
Nog een aanvulling: ik denk dat deze configuratie is gekozen vanwege magneetvelden. Doordat de 150kV geleider dichterbij de mast kan worden opgehangen dan de 380kV, kan de mast als geheel smaller blijven. De minimale afstand tussen de 150 en 380kV is immers gelijk, ongeacht de volgorde.

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Geplaatst: 11 aug 2020 15:44
door Bram Gaastra
maurice schreef:
11 aug 2020 11:21
Nog een aanvulling: ik denk dat deze configuratie is gekozen vanwege magneetvelden. Doordat de 150kV geleider dichterbij de mast kan worden opgehangen dan de 380kV, kan de mast als geheel smaller blijven. De minimale afstand tussen de 150 en 380kV is immers gelijk, ongeacht de volgorde.
Aha op die manier.
Zelf vraag ik me alleen af waarom de hele verbinding niet bovengronds wordt maar dat hij waarschijnlijk bij het eerste stukje vanaf Rilland naar iets ten oosten ondergronds gaat wat ik in de Atlas zag.
Als het 380 kv is , dan is het toch zo dat de hele verbinding beter bovengronds kan of moet ?

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Geplaatst: 11 aug 2020 16:53
door voltron
maurice schreef:
11 aug 2020 11:21
Nog een aanvulling: ik denk dat deze configuratie is gekozen vanwege magneetvelden. Doordat de 150kV geleider dichterbij de mast kan worden opgehangen dan de 380kV, kan de mast als geheel smaller blijven. De minimale afstand tussen de 150 en 380kV is immers gelijk, ongeacht de volgorde.
grappig dat het bij de Wintracks dan andersom is. Er komt bij de Vlake tunnel toch een crossing mast die erg lijkt op 4 circuits masten uit deze lijn, maar hier is de 380 kV aan de binnenkant

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Geplaatst: 11 aug 2020 21:17
door Hans
Meteen de eerste dag na het einde van de vakantie. Daar is ie dan eindelijk. 8-)
Kijk, zo begint het nieuwe werkseizoen toch nog leuk. Morgen maar eens een artikel op de voorpagina slingeren.

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Geplaatst: 13 aug 2020 19:29
door PJK
Mark schreef:
10 aug 2020 22:00
In de visualisatietool die nu online staat, staat een andere (simpelere) oplossing voor Tilburg (zie hieronder). Zou dit niet meer actueel zijn, gezien de aparte procedure die hiervoor opgestart is?
De tekening op de website voor de lijn Rilland-Tilburg is wat simpeler dan die op de aparte site voor het station Tilburg, dat als eerste wordt gebouwd. Zie de schets op deze pagina:
https://www.zuid-west380kv.nl/oost/meer ... on-tilburg

Overigens vraag ik me wel af hoe die drie trafo's aan die ene/dubbele 150kv grondverbinding gekoppeld worden als op dit station geen 150kV schakelveld komt. Want daarvan heb ik nergens een indicatie gezien.

Schets 380kV Tilburg.png
Schets 380kV Tilburg.png (504.3 KiB) 8353 keer bekeken

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Geplaatst: 13 aug 2020 19:39
door Shrek
Men heeft uit gemak twee 150kV-circuits getekend, maar dat kunnen er even goed 3 worden. Buiten wij merkt niemand zoiets op ;)

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Geplaatst: 13 aug 2020 19:41
door PJK
Hans schreef:
11 aug 2020 21:17
Meteen de eerste dag na het einde van de vakantie. Daar is ie dan eindelijk. 8-)
Kijk, zo begint het nieuwe werkseizoen toch nog leuk. Morgen maar eens een artikel op de voorpagina slingeren.
Leuk stuk geworden hoor... Ben benieuwd naar die caravelles. Er is één aftak in de tracékaart bij Zevenbergschen Hoek die van dichtbij is ingetekend, en daar zie ik ze niet. Maar of deze spaghetti enigszins realistisch is kan ik slecht inschatten. Zelfs in de virtele wereld zul je zien dat er nét een vrachtwagen voor rijdt.

150kVZBHoek.png
150kVZBHoek.png (1.11 MiB) 8345 keer bekeken