Dan heb je het alleen over de zuivere aanschafwaarde, niet over de totale kosten van de komende 100 jaar dat deze masten in het landschap staan... Door een in de fabriek industrieel aangebrachte coating zijn deze masten veel minder onderhoudsgevoelig. De coating houdt tientallen jaren, mogelijk zelfs de gehele nuttige levensduur van de mast. Ook het opstellen gaat veel sneller dan een vakwerkmast, typisch staat zo'n wintrack in minder dan één dag. Als je al deze meer- en minderkosten bij elkaar optelt, zal de wintrack vermoedelijk aan het einde van de rit de goedkopere variant zijn.Peter_S schreef:Yep een Wintrack mast is tot 1,5 maal duurder dan een vakwerkmast. Komt bij dat een vakwerkmast door iedere "smid" te maken is die een zaagmachine heeft en een boormachine om de profielen op lengte te zagen en de gaten erin te boren. Een vakwerkmast, de naam zegt het al, is eigenlijk een simpel ding dat bestaat uit hoeklijnen en daar hoef je geen hogere wiskunde voor gestudeerd te hebben om die te zagen en boren.
Maar er zijn natuurlijk ook andere aspecten, de betere coating zorgt voor minder onderhouds-gerelateerde voorziene-niet-beschikbaarheid van de lijn. Verder kan ik me voorstellen dat deze constructie windvaster is, en ook hufterproof en voor onbevoegden onbeklimbaar is.
Allemaal aspecten die het beheer en gebruik door de netbeheerder rationaliseren.
Onder de streep verwacht ik dat dit alles een geringere "total cost of ownership" zal veroorzaken, en rationeel gezien de betere keuze is.
Dit alles gaat uiteraard volledig voorbij aan de optische indruk (vervuiling?) van het landschap waarin de mast staat. Daar scoort de wintrack behoorlijk slecht, ondanks de lofzangen in de veelkleurige tennet-brochures die de goede inpasbaarheid in het landschap aanprijzen. Dit inzicht heeft zich intussen ook bij de plaatselijke bestuurders doorgezet, en wel zodanig dat ook de minister omgegaan is.
Brabant krijgt dus een nieuw type mast, hulde. Zou mooi zijn als de bestuurders in Groningen en Zeeland ook in beweging komen voor eenzelfde resultaat, dan blijft deze provincies bespaart wat Noord- en Zuid-Holland overkomen is.