Voor het eerst in Nederland heeft een drone werkzaamheden uitgevoerd in een bestaande hoogspanningsverbinding.

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Voor het eerst in Nederland heeft een drone werkzaamheden uitgevoerd in een bestaande hoogspanningsverbinding.

Bericht door Nico uit Gouda » 17 sep 2019 20:43

Hallo iedereen. Voor het eerst in Nederland heeft een drone werkzaamheden uitgevoerd in een bestaande hoogspanningsverbinding. Lees en zie hierover op https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... ningslijn/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. :-)

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Voor het eerst in Nederland heeft een drone werkzaamheden uitgevoerd in een bestaande hoogspanningsverbinding.

Bericht door Hans » 19 sep 2019 09:37

Ja, want als je geen drone hebt kan je het tegenwoordig wel schudden op het netbeheerderschoolplein. :lol:

Ik zie het al voor me. Amprion en RTE staan een voetbal over te schieten via de zijmuur van het fietsenhok, NationalGrid dreigt door zijn ouders van school te worden gehaald en Creos en Elia zitten op de rand van de zandbak tegen elkaar aan en kijken met hangende onderlip hoe ze hun gezamenlijke 220 kV-speeltje moeten repareren die deze zomer kapot ging na een tornado. En dan plotseling klinkt de stem van Energinet die richting de ietwat slungelige, tweetalige TSO uit Nederland en Duitsland wijst wanneer die het plein op komt. 'Wauw! Elia! Terna! Check dit man! Tennet heeft ook een drone!'

Het overvliegen van een bliksemdraad is trouwens een beetje teveel eer. De eerste nylondraad waarmee men de uiteindelijke bliksemdraad in kan trekken is overgevlogen. Anders zou de drone wel aardig groot moeten zijn. Al is de motivatie niet nieuw. Reeds in 1995 werd bij de bouw van Zwolle - Meeden al gekozen voor een helikopter om de eerste nylontouwen in te vliegen omdat men ze niet over de grond wou laten slepen vanwege bruinrotverspreiding in de aardappelen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Voor het eerst in Nederland heeft een drone werkzaamheden uitgevoerd in een bestaande hoogspanningsverbinding.

Bericht door Ruben » 23 sep 2019 18:06

Afgelopen zondag heb ik een kijkje genomen bij Haps - Venray. De gehele lijn is weer voorzien van een derde bliksemdraad. Volgens mij willen ze ook Haps - Cuijk weer gaan voorzien van een derde bliksemdraad. Bij eindmast 86 lag de houten juk in delen al klaar voor de weg te beschermen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie