Kazachse 1150 kV lijnen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1633
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Kazachse 1150 kV lijnen

Load door Shrek » 11 apr 2013 21:01

Ot voegde de load toe:8 bundels zien we ook in japan bij Kita-Iwaki. er kan wel vierduizend tot zesduizend MVA overheen.
Hoe zal dat zitten met de transport verliezen? Die zijn vast ongelofelijk groot ondanks dat ze de spanning ongeveer naar het maximaal haalbare hebben opgejaagd.
De hoge spanning en de vele kabels zorgen er net voor dat de transportverliezen niet al te hoog oplopen. Als je zo'n lijn met 1 kabeltje zou bouwen krijg je pas verliezen

Mastbeeld van deze aansluiting
Mark
Globale moderator
Loads: 1172
Aangesloten op: 25 jan 2012 01:06
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse
Leg galvanisch contact:

Re: Kazachse 1150 kV lijnen

Load door Mark » 16 apr 2013 00:12

Maar waarom zou je 1150kV willen transporteren, als bijvoorbeeld de EU ons leert dat 380kV ook prima werkt?

(Ik heb het gevoel dat dit al eens eerder is uitgelegd maar ik kan het niet vinden...)

voltron
380 kV
Loads: 683
Aangesloten op: 25 apr 2012 13:28

Re: Kazachse 1150 kV lijnen

Load door voltron » 16 apr 2013 00:20

Kazachstan is half zo groot als de EU, met maar 16 miljoen mensen ofzo. Steden/centrales liggen veel verder uit elkaar dan hier denk ik.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1633
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Kazachse 1150 kV lijnen

Load door Shrek » 16 apr 2013 16:58

Mark voegde de load toe:Maar waarom zou je 1150kV willen transporteren, als bijvoorbeeld de EU ons leert dat 380kV ook prima werkt?

(Ik heb het gevoel dat dit al eens eerder is uitgelegd maar ik kan het niet vinden...)
Simpel: de kabels mogen 3 keer zo dun zijn, en dus 3 keer zo goedkoop. Als je over langere afstanden transporteert maakt dat de duurdere transfo's meer dan goed.

Plaats reactie