Prorail heeft meer stroom nodig voor de treinen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Peter Kleton
middenspanning
Loads: 26
Aangesloten op: 30 mar 2018 22:18
Favoriete mastsoort: Tractietransformator

Prorail heeft meer stroom nodig voor de treinen

Load door Peter Kleton » 29 aug 2019 21:27

Hallo,
Omdat NS en andere vervoerders meer reizigers verwachten ,moet Prorail zorgen dat er voldoende vermogen beschikbaar zal zijn.
Er moeten daarom schakelstations worden omgebouwd naar onderstations ,en ook zullen er onderstations bij moeten komen. Kan het hoogspanningsnet dat erbij hebben ?
(Onderstations worden gevoed met 10 kV, en hangen niet direkt aan het landelijke hoogspanningsnet,)
Groeten ,
Peter

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1859
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Re: Prorail heeft meer stroom nodig voor de treinen

Load door Shrek » 29 aug 2019 22:54

Ja dat heb je met die duffe 1800v natuurlijk, de verliezen zijn zo groot dat je quasi elke 100 meter een tractieonderstation moet hebben :mrgreen:
Op zich is dat geen probleem voor de middenspanning, omdat het er zoveel zijn en ze elk maar een klein aantal treinen moeten voorzien vallen de vermogens goed mee.
In België zitten we met 3000v (en dus ongeveer dubbel zoveel treinen per onderstation) net op de rand van wat de MS aankan, met 1800v val je dus ruim binnen de marges.
Reken iets van een 5MW per onderstation, dat lukt nog wel op 10kV.

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 949
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast

Re: Prorail heeft meer stroom nodig voor de treinen

Load door Knarvel » 30 aug 2019 07:39

Tja, daar wordt wel weer een veel te lang vooruit geschoven probleem tot beperkende bottleneck van de transportcapaciteit... De huidige tractiespanning is niet meer houdbaar en prorail heeft het nu zelf al over verhogen naar 3kvdc. Dat is welliswaar een verbetering, maar toch ook een laf compromis. Het zou beter zijn "meteen" naar 25kvac te gaan, sommige trajecten zijn hier al op voorbereid. Dat is weliswaar duur, en veel werk, maar wel toekomstvast. Dat zal dan de toekomstige groei van het treinverkeer niet meer beperken, en ook het MS-net ontlasten aangezien deze 25 kv onderstations direct vanaf het HS-net gevoed kunnen worden.

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 3079
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40

Re: Prorail heeft meer stroom nodig voor de treinen

Load door ElektroThriller » 30 aug 2019 12:52

Artikel in de Volkskrant van heden
SpoorwegenStroom.jpeg
SpoorwegenStroom.jpeg (1.54 MiB) 836 keer geschouwd
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

kevelek
middenspanning
Loads: 32
Aangesloten op: 05 jun 2019 20:00

Re: Prorail heeft meer stroom nodig voor de treinen

Load door kevelek » 30 aug 2019 19:50

Hoe is het eigenlijk mogelijk dat een gemeente zich in de positie kan stellen om een nationaal maatschappelijk nut als de spoorwegen (in tijde van ecologie en mobiliteit crisissen) te dwarsbomen op vlak van een marginaal kleine ingreep als het bijplaatsen van een transfohuisje? :uunk: :kopstoter:
Dat die daar al überhaupt een vergunning voor moeten aanvragen :o
Ik dacht dat dat typisch Belgisch was :vlaming:
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Peter Kleton
middenspanning
Loads: 26
Aangesloten op: 30 mar 2018 22:18
Favoriete mastsoort: Tractietransformator

Re: Prorail heeft meer stroom nodig voor de treinen

Load door Peter Kleton » 30 aug 2019 21:41

Het gebeurde in Vught ook, in de jaren 50 f 60. Gemeente V. wilde geen schakelstation,(dat is maar een klein gebouwtje.)
Men heeft toen de architectuur aangepast aan de omgeving ,en een bordje met een tekst geplaatst boven een deur :
"Van binnen nieuw,
Van buiten oud ,
Zo wil ons Vught dat wordt gebouwd."
Mss is dat de oplossing in Lunteren.
Peter

Henk
150 kV
Loads: 154
Aangesloten op: 19 mei 2013 18:31
Favoriete mastsoort: Deltamast

Re: Prorail heeft meer stroom nodig voor de treinen

Load door Henk » 01 sep 2019 12:21

Er is onderzoek gedaan waarbij 4 alternatieven zijn beschouwd.

- huidig systeem van 1500 (1800 volt bij onderstation, verlies +/- 20 %), maxi. 4000 ampere (6 MVA)
- 1500 volt met aanpassingen
- 3000 volt
- 25 kV DC, zoals op HSL en Betuweroute wordt toegepast, max. 1000 ampere (dus 25 MVA)

Er is ook een kosten-batenanalyse (KBA) gedaan.

Er moet iets gebeuren, niets doen leidt tot problemen, uiteindelijk moet (of wordt al ?) de dienstregeling aangepast worden.

Eerder is 25 kV AC gekozen om het 1500/1800 volt DC te vervangen. Bij nieuwbouw van de bovenleiding is het systeem voor 25 kV AC geïnstalleerd, zoals Amsterdam Bijlmer - Utrecht, Woerden - Utrecht, Utrecht - houten, Lelystad - Zwolle.

Inmiddels zien Prorail en NS 25 kV AC als niet haalbaar. De investering is erg groot, de KBA geeft waarde onder de 1 ("niet rendabel") en NS ziet problemen bij de overgangsfase (1500 en 25 kV naast elkaar), waarbij dus veel overgeschakeld moet worden met kans op storing. Blijkbaar zijn ervaringen met de HSL meegenomen.

Daarom wordt 3000 volt DC realistischer gezien. Er kan bv. ook gebruik gemaakt worden van bestaande onderstations en daarbij gelijkrichters in serie schakelen. In onderstations van Infrabel wordt de 3000 /3300 volt (10 % hoger ivm. verlies) verkregen door gelijkrichters in serie te schakelen.

De overwegingen om voor 3000 volt te gaan zijn wel apart. Nieuw materieel werd (wordt ??) altijd voorbereid op 25 kV door ruimte voor een trafo te reserveren.

Ook de investeringen voor 3000 volt zijn onzeker. Het ministerie van I en W laat nog eens een onderzoek uitvoeren i.v.p. geld reserveren voor de ombouw.

In België worden gelijkrichtergroepen met een nominaal vermogen van 4,2 MVA toegepast, waarbij in een onderstation 1 tot 4 groepen opgesteld staan. Soms wordt een groep met een hoger of lager vermogen toegepast. Daarnaast moet een groep een overbelasting van +50 % gedurende twee uur en een overbelasting van +200% gedurende 5 minuten aankunnen.

Deze eisen zijn de eisen van de "Amerikaanse Spoorwegen", zoals ook in 1924 in Nederland toegepast werden.

Peter Kleton
middenspanning
Loads: 26
Aangesloten op: 30 mar 2018 22:18
Favoriete mastsoort: Tractietransformator

Re: Prorail heeft meer stroom nodig voor de treinen

Load door Peter Kleton » 01 sep 2019 15:02

Hallo Henk,
Bedankt voor je uitgebreide informatie.

Je hebt het mooi samengevat wat er allemaal gaande is en was tot nu toe.
Het leek wel mooi, dat 25 kV plan uit de jaren 90,maar het is zeer ingrijpend.
Ook het 3 kV plan zal niet moeiteloos kunnen worden uitgevoerd .
De onderstations zijn inderdaad makkelijk aan te passen eigenlijk. Mss kunen de nieuwste types treinstellen ,die momenteel worden afgeleverd toch ook wel aangepast worden ,de gereserveerde ruimte voor de 25 kV trafo in de VIRM stellen zal mss goed voor de 3 kV te gebruiken zijn. :) .
Alleen de veiligheid zones rond de bvl moeten wel aangepast worden (Overkappingen ),en de isolatoren op de bvl masten ook, (Behalve die die voor 25kV zijn voorbereid.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat .
Groeten ,
Peter

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 949
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast

Re: Prorail heeft meer stroom nodig voor de treinen

Load door Knarvel » 02 sep 2019 14:07

kevelek voegde de load toe:
30 aug 2019 19:50
Hoe is het eigenlijk mogelijk dat een gemeente zich in de positie kan stellen om een nationaal maatschappelijk nut als de spoorwegen (in tijde van ecologie en mobiliteit crisissen) te dwarsbomen op vlak van een marginaal kleine ingreep als het bijplaatsen van een transfohuisje? :uunk: :kopstoter:
Dat die daar al überhaupt een vergunning voor moeten aanvragen :o
Ik dacht dat dat typisch Belgisch was :vlaming:
Nou in de regel is dat ook geen grote zaak, en worden die vergunningen gewoon verstrekt. In dit geval zal er sprake geweest zijn van een beschermd dorpsgezicht of een stationsgebouw met monumentenstatus. Dan is maatwerk gevraagd, zoals ook geschiedde. Dat gaat dan meestal gepaard met een nutteloze discussie wie de meerkosten nu moet dragen, vandaar die soms optredende vertraging... Op zich is er best wel wat te zeggen voor een evenwichtige inpassing van utiliteits-bouwerken in het straatbeeld, en het misstaat het die best wel kapitaalkrachtige betrokkenen dan over de centjes te zeuren.

Plaats reactie