Netspanning en Netfrequentie versus Lichtsterkte

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Netspanning en Netfrequentie versus Lichtsterkte

Bericht door kevelek » 07 jun 2019 19:17

Hey iedereen.

Ik ben nieuw op het forum, hierbij hallo aan iedereen :)
Ik woon in Vlaanderen en werk zelf bij de kersverse vlaamse DNB Fluvius als nettechnicus.

Thuis meet ik (geheel op eigen initiatief) al enkele jaren de netkwaliteit (in feite als bijproduct, ik meet in de eerste plaats mijn verbruiksprofiel).
Ik heb hier al vele gesprekken gevolgd over netfrequentie, zonnepanelen en de spanningsschommelingen.
Dus hierbij een mooie grafiek waaruit je mooi de invloed van de lichtsterkte (zonnepanelen) op het net kan zien.
Laten ik stellen dat thuisopslag/thuisgebruik van energie een mooie aanwinst zou zijn voor het net...
Netkwaliteit.png
Netkwaliteit.png (110.81 KiB) 10181 keer bekeken
Groeten,
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netspanning en Netfrequentie versus Lichtsterkte

Bericht door BaDu » 07 jun 2019 22:25

Zeker een leuke grafiek.
Ik zal eens kijken of ik ook zo'n grafiek kan maken, wel met het zonnepaneel vermogen en de netspanning (ik meet de lichtsterkte niet :) )
Hier in mijn buurt weet ik dat we iig niet in de buurt komen van grenzen, maar bijv bij hans is dat anders.

In Nederland is er zeker tot 2023 geen economische stimulans om aan batterijopslag in huis te gaan doen, aangezien tot 2023 nog mogen salderen (aansluitingen tot 3x80A) en er dus 0,0ct verschil zit tussen in- en verkopen van stroom.

Ik verwachte de komende jaren wel een grote opkomst van lokale opslag bij grootschalige zonnestroom installaties omdat er zeker in het noorden hier op dit moment grote tekorten ontstaan in transportvermogen. De beschikbare capaciteiten zullen op steeds grotere schaal geveild gaan worden, degene met de grootste portemonnee op piekuren kan zn vermogen kwijt de rest moet afschakelen of lokaal opslaan. Dat zal de bodem slaan uit de business =case van heel veel grote zonneparken en installaties.

Persoonlijk verwacht ik dat veel installaties waarvoor inmiddels subsidie vergeven is niet zullen worden gerealiseerd. Er staat op dit moment nog 8,5GWp aan te realiseren projecten open waarvoor al wel subsidie is beschikt.
KML-generator generator

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Netspanning en Netfrequentie versus Lichtsterkte

Bericht door Allowee » 13 jun 2019 08:44

Wat voor software / hardware gebruik voor die meting? het zijn wel mooie grafiekjes namelijk :grin:

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Netspanning en Netfrequentie versus Lichtsterkte

Bericht door kevelek » 13 jun 2019 19:09

Allowee schreef:
13 jun 2019 08:44
Wat voor software / hardware gebruik voor die meting? het zijn wel mooie grafiekjes namelijk :grin:
De hardware is een PAC3200 van Siemens
PAC3200.jpg
PAC3200.jpg (42.42 KiB) 10006 keer bekeken
Iedere fasedraad loopt door een stroomtransfo 100/5A om de stroomsterkte te lezen.
Stroomtransfo.jpg
Stroomtransfo.jpg (19.17 KiB) 10006 keer bekeken
De Paneelmeter (PAC3200) communiceert met de centrale CPU van de domotica via ethernet. Deze stuurt op zijn beurt dan de meetwaardes door naar een server waar een SQL database op draait. De grafische interface heb ik zelf uitgewerkt.

Ik heb enkele jaren industriële software geschreven, vandaar dan ook dit projectje met een lichte overkill :DD
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netspanning en Netfrequentie versus Lichtsterkte

Bericht door BaDu » 14 jun 2019 10:34

Wow, das inderdaad grof geschut :D
Netjes hoor

Als je beschikt over een inverter voor zonnepanelen kan je de betreffende data daar vaak ook uithalen (iig de omnik inverter die ikzelf heb)
Een nadeel is wel dat de inverter waarschijnlijk geen data levert wanneer het donker is (bij mij is dat zo), verder is de nauwkeurigheid niet al te groot (frequentie 10mHz en spanning 0.1V resolutie).
KML-generator generator

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Netspanning en Netfrequentie versus Lichtsterkte

Bericht door kevelek » 14 jun 2019 18:55

Zonnepanelen heb ik (voorlopig) nog niet.
Op de MS cabine waar ik van gevoed wordt, zijn er ongeveer een 5 van de 25 huizen met zonnepanelen.

Binnenkort zijn er in Vlaanderen subsidies te krijgen voor batterijopslag. De politiek heeft eindelijk begrepen hoe zonnepanelen werken ten opzichte van de normale dagelijkse belastingscurve van het net.

Vorige week zaterdag was er zeer veel wind en behoorlijk wat zon, de totale belasting van het HS net dook tot net onder de 5GW.
Zo een laag vermogen op HS kwam tot enkele jaren geleden nooit voor.

Op het werk zien we steeds meer nieuwbouw wijken (waar de meerderheid in de straat zonnepanelen én een warmtepomp heeft) met klachten over spanningsproblemen.
Op een zonnige zomerdag meet je tot boven 250V, dan regent het klachten van mensen die opmerken dat de omvormer uitschakelt wegens een te hoge netspanning. En in de winter als de warmtepompen draaien na zonsondergang heb je op het einde van het net nog 215V. Daar kun je dan 2x per jaar de transformator in zijn tapstand gaan bijregelen.

Waarom heeft er nog niemand een inverter gemaakt die werkt zoals een dwarsregeltransfo , dan zou de netspanning vermoedelijk stabieler blijven.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Netspanning en Netfrequentie versus Lichtsterkte

Bericht door Shrek » 15 jun 2019 00:32

kevelek schreef:
14 jun 2019 18:55
Waarom heeft er nog niemand een inverter gemaakt die werkt zoals een dwarsregeltransfo , dan zou de netspanning vermoedelijk stabieler blijven.
Hoe bedoel je juist? Een dwarsregeltransfo verhoogt gewoon de impedantie die het andere net "ziet" zodat de stroom een andere weg zoekt. Als er maar één mogelijke weg is voor de stroom dan heeft zoiets geen enkel nut volgens mij.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Netspanning en Netfrequentie versus Lichtsterkte

Bericht door kevelek » 15 jun 2019 07:15

Daar heb je inderdaad gelijk in (wellicht ook de reden dat het niet wordt toegepast)
Ik bedoelde een inverter die vermogen op het net kan zetten zonder de spanning te verhogen (Maar helaas willen de natuurwetten dan niet mee :jaleuk ), zoals een dwarsregeltransfo in zijn toepassingsdomein energiestromen regelt zonder iets te wijzigen aan de spanning, maar daar is natuurlijk wel een alternatieve weg voor de energiestroom.

Er zijn wel al proefprojecten lopende om in een MS distributiecabine een transfo te plaatsen waarvan de tapstand net zoals in een HS net automatisch bijgeregeld kan worden tijdens bedrijf, in functie van de LS netspanning.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Netspanning en Netfrequentie versus Lichtsterkte

Bericht door Johan » 15 jun 2019 11:33

Een regelende MS/LS trafo heeft alleen zin als er grote schommelingen in het MSnet zitten. Als het spanningsverlies komt door een te lang en/of een te dun laagspanningsnet dan is dit alleen op te lossen door het net te verzwaren of er een nieuw MS/LS station er bij te plaatsen.

Op zich kan het wel is een idee zijn om de 150/15kV spanningsregeling aan te passen door de spanning van de 15kV met b.v. 5% te verlagen bij volle zonneschijn.

Johan

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Netspanning en Netfrequentie versus Lichtsterkte

Bericht door kevelek » 15 jun 2019 14:32

Wat betreft spanningsval op LS heb je 100% gelijk.
Bij zwakke LS netten zien we bij hoge PV opbrengsten op het einde van het net ook het verschijnsel van spanningsval, maar dan omgekeerd.
De hoogste spanningen op het einde van het net en aan de cabine de normale netspanning. Hier is dan ook alleen een versterking van het net een sluitende oplossing. Soms wordt er een boostertransfo (uitsluitend bij bovengrondse LS netten) geplaatst tegen het einde van het net om de spanning te verbeteren, maar dat is ook maar pleister op een houten been.

Echter zijn er ook situaties waar de transportcapaciteit van het LS net optimaal is, maar door een bovenliggend zwakkere MS net ontstaan er toch spanningsproblemen door een overaanbod van decentrale productie. In zo een situaties kan een regelbare transfo wel degelijk een verschil gaan maken om het LS net te stabiliseren. Natuurlijk verschuif je daarmee het probleem naar de MS netten waar het net nog sterker zal gaan fluctueren.
Zeker op de MS netten met een betrekkelijk lage spanning van 10,11 en 12kv duiken deze problemen het eerst op.
In mijn regio is de gemiddelde MS spanning de laatste jaren met ruim 100V gestegen (op 11kV)
Er liggen in België nog wel wat MS lussen anno 1950 in amper 25 of 35 mm² papier-lood kabel, je mag daar een zeer degelijk onderliggend LS net hebben, maar dat er hier problemen van komen behoeft geen uitleg.
De nodige investeringswerken zijn aan een hoog tempo bezig om dat aan te pakken, maar er zitten natuurlijk wel wat kilometers oude MS netten in de grond.

Op zich is er weinig anders te verwachten bij decentrale productie op LS niveau, als je de 2500MW aan actueel PV vermogen wil transporteren via een LS net krijg je hoe je het ook draait of keert een probleem met spanningsvariaties als die energie niet kort bij de bron wordt aangewend.
De transport en distributienetten zijn opgezet om de hoogste vermogens te transporteren bij de hoogste spanning. Op die manier krijg je de hoogste rendementen en dus de laagste spanningsval per deelnet.

Zonder decentrale productie op LS niveau heb je slechts transportverliezen en dus spanningsval in 1 richting,van HS naar MS en ten slotte naar LS.
Met decentrale productie die eerst van LS naar MS en mss nog eens naar HS moet en vervolgens bv 100km verder terug de omgekeerde volgorde doorloopt heb je de transportverliezen 2x en heb je effecten van spanningsval in 2 richtingen. Waarbij de grootste effecten hiervan zich manifesteren bij de laagste spanningsniveau's.
De hoogste concentratie zonnepanelen ligt vandaag niet in de zware industriegebieden maar in de woonwijken.

Ik denk dat iedereen voor een deel gelijk heeft, het is maar hoe je het bekijkt en vanuit welk perspectief je het bekijkt.
Ik ben absoluut niet tegen decentrale productie, laat staan tegen groene energie. Maar als morgen iedereen gemiddeld 5kWp op zijn dak heeft liggen in de huidige netstructuur zonder decentrale energieopslag. Dan zullen daar weinig mensen gelukkig van worden.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Plaats reactie