Zuyderzon in mijn achtertuyn

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door ElektroThriller » 11 jul 2019 15:15

Zuyderzonde
Edit 15 juli: tekst aangepast
Onlangs startte ik infoshoppen bij HVC Groep. Resultaten:
Ik moet u helaas teleurstellen in uw vraag naar schema's, deze kunnen wij niet delen.
en:
De rede[n] dat er een aggregaat bij het inkoopstation stond is dat de netbeheerder spanning nodig had om e.e.a. testen uit te voeren alvorens het in bedrijfstellen.Hierna wordt het via het dichtstbijzijnde trafostation omgezet en op laagspanning o.a. teruggevoerd naar het inkoopstation.
Ik heb verder geen tekst meer m.b.t. Zuyderzon.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 15 jul 2019 10:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door Knarvel » 11 jul 2019 21:31

Elektrothriller schreef:Wie kan trouwens hier chocola van maken: De rede dat er een aggregaat bij het inkoopstation stond is dat de netbeheerder spanning nodig had om e.e.a. testen uit te voeren alvorens het in bedrijfstellen. Hierna wordt het via het dichtstbijzijnde trafostation omgezet en op laagspanning o.a. teruggevoerd naar het inkoopstation.
Weet het niet uit de praktijk, maar ik denk dat Liander eerst een koude loop-check wil doen voordat de MS erop gaat, en ook zal men in de bouwfase energie nodig gehad hebben voor het zwaardere gereedschap. Kan me voorstellen dat de huur van een aggregaat goedkoper en flexibler is als een bouwstroomaanvrage voor x kVA.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door ElektroThriller » 12 jul 2019 10:23

Edit 15 juli: aanvullende info in blessuretijd:

Er is naderhand telefonisch contact geweest.
1. Er is sowieso nog geen volledige documentatie; daar wordt aan gewerkt. Een en ander is mede afhankelijk van onderaannemers. Ik geloof daarom niet in het beschikbaar komen van dit soort info in de een of andere toekomst.
2. Bij alle negen transformatorstations is sprake van lokaal gerealiseerde LS. Het dichtstbijzijnde transformatorstation levert die LS tevens aan het inkoopstation (dus het station waarvan ik de nodige foto's heb gemaakt). Dit is dus de achtergrond van 'dichtstbijzijnd' in het oorspronkelijke bericht.
3. Er schijnt slechts één 10kV-circuit in gebruik te zijn; het andere circuit is er in het kader van de redundantie.
4. Momenteel zijn nagenoeg alle 110 inverters ingeregeld en kan er op basis van zonnesterkte en zonneduur maximaal worden gepresteerd. Zoals Knarvel al zei is het vermogen lager dan geadverteerd. Daar wil ik het maar bij houden.
5. De negen stations staan dus altijd op ca. 10 kV. In de situatie donker levert de Vaart de LS. In de stand licht leveren de zonnepanelen die. De vermogensrichting hangt samen met de toestanden donker en licht.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door ElektroThriller » 15 jul 2019 11:17

Homeopathische verdunning
Naar aanleiding van dit Almeerse zonnepark realiseer ik me dat groene energie nog lang niet de overhand heeft. Het is nog steeds bijna allemaal grijze stroom. Mensen die obligaties in groenestroomprojecten kopen denken dat ze voortaan witte stroom in hun meterkast ontvangen. Dat is naïef.
Hierbij een vloeistofanalogon. Je hebt een groot volume grijze vloeistof en een klein volume groene vloeistof. Voeg je de de laatste aan de eerste toe, dan verandert de kleur nagenoeg niet. Er is sprake van de term die bovenaan deze bijdrage staat (en door een bekende klimaatpessimist wordt gehanteerd).
Er is overigens in Almere een tweede zonnepark in een voorbereidende fase. Eveneens in Almere Buiten en langs de A6. Aan de rand van dit terrein staan de hoogspanningsmasten (73 t/m 76 & 77 t/m 78) van 380 kV Diemen - Lelystad.
Schermafbeelding 2019-07-15 om 11.20.15.jpg
Schermafbeelding 2019-07-15 om 11.20.15.jpg (217.33 KiB) 7015 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door BaDu » 22 jul 2019 09:04

Dat de elektronen gemend worden in de grijze stroom klopt natuurlijk.
De groene stroom die je als huishouden kunt kopen in je contract met de energieleverancier is dan ook in die zin pas groen wanneer alle grijze/zwarte/witte/blauwe stroom van het net is.

Het kopen van groene stroom is echter niet een wassen neus
De groene stroom contracten die je als consument kunt afsluiten wel "groen" in administratieve zin, de energiebedrijven zijn voor de hoeveelheid groene stroom verkoopcontracten die ze afsluiten ook een equivalente hoeveelheid groen stroom certificaten in te kopen/genereren. Dit is al sinds enige jaren zo, maar niet alle contracten zijn op die manier gebalanceerd (zie de bekende Lubach-aflevering), bij mijn weten zitten we in een overgangsperiode waarin de energiebedrijven de gelegenheid krijgen de situatie zsm in orde te brengen.

Obligaties zijn niet meer dan een belegging in groene stroom opwekking en dan ook geen enkele garantie dat je groene stroom koopt (ook niet administratief). Soms worden de beleggingen gekoppeld aan jouw energiecontract, dan zou eea administratief weer in orde moeten zijn.

Ook in fysiek opzicht (de elektronen) geldt dat gebieden/wijken met veel groene stroom invoeding op het LS/MS zullen naar verhouding meer groene elektronen via de meter binnen krijgen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door ElektroThriller » 26 jul 2019 10:13

Curtailment en MLOEA
In een artikel in de Volkskrant van vandaag gaat het over de problematiek van de geringe netcapaciteit bij het aanbod van zon en wind. In het geval van Zuyderzon zal het allemaal wel meevallen, allen al omdat het maximumvermogen 20 MW bedraagt. Iets minder dus dan die geadverteerde 34 MW.
Maatregelen zoals het gebruik van de 'vluchtstrook' (het redundante circuit), netwerkverzwaring en omzetting in waterstof zijn er: zonneparken alleen waar het kan (dus bijvoorbeeld niet in de Drentse veenkolonieën) en de categorie bestemmingsplan, curtailment en MLOEA. Van die laatste volgt hier een scan.
ArtVk.jpeg
Scan van een deel van het onderhavige artikel
ArtVk.jpeg (1.12 MiB) 6774 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door ElektroThriller » 03 okt 2019 14:07

Netkrapte
In De Volkskrant van vandaag staat een artikel over de krapte van elektriciteitstransport in het werkgebied van Liander. Almere zit nog in het blauw. Maar vanochtend leerde ik bij de officiële opening van Zuyderzon (kom ik nog op terug) dat er van Liander hooguit 20 MW mag worden geleverd.
Ik heb het krantenknipsel een beetje verknipt, zodat de leesergonomie verbetert.
VkArtikel1.jpeg
(c) De Volkskrant 3 oktober 2019.
VkArtikel1.jpeg (1.27 MiB) 6343 keer bekeken
VkArtikel2.jpeg
(c) De Volkskrant 3 oktober 2019.
VkArtikel2.jpeg (2.51 MiB) 6343 keer bekeken
VkArtikel3.jpeg
(c) De Volkskrant 3 oktober 2019.
VkArtikel3.jpeg (1.05 MiB) 6343 keer bekeken
VkArtikel4.jpeg
(c) De Volkskrant 3 oktober 2019.
VkArtikel4.jpeg (1.04 MiB) 6343 keer bekeken
VkArtikel5.jpeg
(c) De Volkskrant 3 oktober 2019.
VkArtikel5.jpeg (283.92 KiB) 6337 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie