Enkele masten van de schaarmastenlijn Wageningen Nude - Ede sneuvelen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Enkele masten van de schaarmastenlijn Wageningen Nude - Ede sneuvelen

Bericht door Hans » 24 okt 2018 20:54

Slecht nieuws mensen. Zojuist troffen we in de hoogspanningsmail een tip aan van een anonieme inzender.
Hij of zij wees ons op een artikel in de Gelderlander vandaag, waarin bevestigd staat dat volgend jaar een aantal masten van de verbinding Wageningen Nude - Ede (Hemmen - Ede 50 kV voor de puristen) zullen gaan verdwijnen. Ze worden ingeruild voor een grondkabel.

Het betreft in ieder geval de twee mastposities direct in de Nude (positie 23 en 24, plus aanpassingen aan het stijgjuk op het trafostation). De gemeente wil ze daar weg hebben. Aangezien de universiteit graag ook het studentencomplex op de Haarweg hoogspanningsvrij wil hebben, heeft Wageningen UR aangehaakt op het plan en willen ze een deel van de kosten delen. Daardoor lijkt het onvermijdelijk dat de twee verhoogde posities uit de jaren 70 (25 en 26) er ook aan moeten geloven. In het gunstigste geval wordt dan achter positie 27 een opstijgportaal neergezet, maar ik zal niet verbaasd zijn als het hele mastvak tot en met hoekpositie 31 eraan gaat, want de gemeente aast sterk op dit stuk grond voor stadsuitbreiding. Wij meteostudenten kunnen het weten, het heeft ons een jaar of wat geleden al ons meteoveld gekost. :jaleuk

Nu kan ik als hoogspanningsminnende meteostudent in Wageningen dus legitiem mopperen over dat ze een deel van mijn collegegeld daadwerkelijk ergens in steken waar de zon niet schijnt, namelijk een 50 kV XLPE-grondkabel. :jaleuk
Toch wil ik nog even heel voorzichtig zijn met mopperen. Deze verkabeling is weliswaar heel jammer, maar de Zwarte Giraf, de Wageningse Binnenhavenkruising en nog een heel aantal schaarmasten inclusief enkele speciale exemplaren blijven tot nader order nog overeind. Laten we snel onze zegeningen maar tellen.

Artikel in de Gelderlander (cookiewall)

Netkaart

Foto (gemaakt door Ruben) die drie mastposities toont die in elk geval zullen verdwijnen:

Afbeelding
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Enkele masten van de schaarmastenlijn Wageningen Nude - Ede sneuvelen

Bericht door Tom » 24 okt 2018 22:08

Dat is heel jammer, want met name de verhoogde hoekmast is een fraai en toch wel tamelijk uniek exemplaar.
Ik lees ook dat de minister in 2019 meer verkabelingstracé´s gaat bekendmaken, dan zal er nog meer duidelijk worden. Ik vrees dan ook voor het tracé door Ede wat überhaupt nog bijzonder is dat het anno 2018 nog bestaat.

Bijgaand een scan van een dia uit 2001 van de hoekmast en het stationsportaal.
2001-07-06_j_Portaal 50 kV lijn Wageningen kl.jpg
2001-07-06_j_Portaal 50 kV lijn Wageningen kl.jpg (405.88 KiB) 13191 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Enkele masten van de schaarmastenlijn Wageningen Nude - Ede sneuvelen

Bericht door Ruben » 25 okt 2018 07:34

Oef, dat is even schrikken!!

Zoals Tom al aangeeft is mast 23 een zeldzaam type, doordat het een verhoogde hoekmast is die alleen daar nog staat!

Zoals Hans aangeeft blijven de Zwarte Giraf, de Binnenhaven crossing en de overige masten nog bespaard, maar iedere schaarmast die nu verdwijnt is er een teveel, aangezien Hemmen - Ede nog als enige over is van de schaarmasten lijnen van de PGEM.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Enkele masten van de schaarmastenlijn Wageningen Nude - Ede sneuvelen

Bericht door Peter » 25 okt 2018 09:15

Als het zo door gaat blijven er wel heel weinig schaarmasten over :( Het zou leuk zijn als deze masten de 100 jaar gaan halen...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Enkele masten van de schaarmastenlijn Wageningen Nude - Ede sneuvelen

Bericht door Hans » 17 nov 2019 19:54

Zoals bekend is de verkabelingsoperatie inmiddels bezig. Afgelopen maanden is de kabel ingegraven en is er een nieuw afspanportaal verschenen in een weiland net ten zuiden van mastpositie 31. Inmiddels heeft een en ander vaste vorm gekregen. Sterker nog, het gaat harder dan we dachten. De kabel is al in gebruik!

IMG_20191117_135226.jpg
IMG_20191117_135226.jpg (122.94 KiB) 11587 keer bekeken

Veldwerk doe ik nog maar weinig. Dat heeft niks met berusting, verzadiging of verbittering te maken. Eerder domweg met praktische problemen.
Ik pas akelig goed in het profielplaatje van iemand die voorverkenning doet voor een koperdiefstal. Steeds in mijn eentje, een busje vol met kaarten, zooi en wat gereedschappen, verrekijker, laarzen, vaak op momenten ver buiten kantoortijden en met een mager uiterlijk met stekeltjeshaar zodat ik zelfs een keer zomaar in het Pools werd aangesproken.
Het is al een paar keer op hals en keel goed gegaan. Dingen als de netkaart op mijn telefoon, de aanwezigheid van een exemplaar van de hoogspanningskalender en een T-shirtje met een Ton Mast printje en ad-hoc geïmproviseerd praten als brugman over capaciteitsknelpunten heeft me al een paar keer op het nippertje gered van twee handboeien en een kop koffie met de sterke arm. Met andere woorden, ken je zwakten en handel ernaar. Doe wat je niet laten kan, maar laat wat je niet doen kan. (De vacature voor een Lekker Veldwerkwijf m/v/l/h/b/t/i/x/q staat overigens nog steeds open. Interesse? Kijk even of je het in je hebt en bij een score van Freileitungsmeister of hoger kunnen we praten. :tongetje: )

Maar in Wageningen is de situatie anders. Hier kan ik gewoon op een brakke fiets naartoe. En een fiets, Ruben kan het weten, dat is onschuld op twee wielen. In Wageningen kan ik het dus alsnog eh.. wagen. (Jeetje Hans wat slecht.)

De verkabeling is nauwelijks langer dan een kilometer. Dat is makkelijk, want dan kan je gewoon kiezen aan welke kant van de zaak je beginnen wil. In dit geval was dat het nieuwe afspan- en opstijgportaal in een wei op de Veenkampen. De vorige keer werd daar druk gewerkt en ik was benieuwd hoe ver ze nu waren.

IMG_20191117_135506.jpg
IMG_20191117_135506.jpg (110.62 KiB) 11587 keer bekeken

Dat was schrikken. Qirion is al klaar. De kabels staan zelfs al onder spanning. Er rest qua nieuwbouw nog slechts het netjes dichtmaken van de stalen kasten onder de eindsluiters, het dichtgooien van de sleuven en wat detailwerk zoals het opruimen van de rommel, rijplaten en overgebleven stukjes XLPE.

Het interessante is dat er geen verbodsbord stond. Geen gesloten toegangsverklaring, geen beveiliger, geen lintje, helemaal niets.
Dat geeft je nog steeds niet het recht om privégrond te betreden (het is hier Zweden niet), maar het leek de jaren 90 opeens wel, toen ik als blond jochie met twee Bambi-ogen ook gewoon zomaar overal nog kon komen. Hopla, deze is voor mij, met de kaplaarzen de rijplaten op.

IMG_20191117_135547.jpg
IMG_20191117_135547.jpg (115.84 KiB) 11587 keer bekeken
IMG_20191117_135624.jpg
IMG_20191117_135624.jpg (131.04 KiB) 11587 keer bekeken

Die resten XLPE zijn wel interessant. Verdorie, geen enkel ding op zak om de doorsnede van de geleiderkern mee op te meten. :evil:
De isolatiewaarde is zo te zien op 66 kV gedimensioneerd (het is te dun allemaal voor 110), maar van de kern kunnen we alleen met zekerheid zeggen dat het een aluminium staaf is. Dat wordt de Prysmian-gids er weer bij pakken.

IMG_20191117_135712.jpg
IMG_20191117_135712.jpg (135.62 KiB) 11587 keer bekeken

We zullen het moeten gokken. Een diameter van 2,5 cm komt het dichtste bij. Maar op 50 kV lijkt dit toch zeker wel in staat tot 36 MVA, de capaciteit van de luchtlijn. Zelfs met de geleiders in driehoeksvorm tegen elkaar aan.

Daarover gesproken, Liander had er behoorlijk zin in toen ze draad voor de bretels naar de eindsluiters bestelden. Holy schnitzel, wat een loeders van kabels zijn dat. :o

IMG_20191117_135934.jpg
IMG_20191117_135934.jpg (105.41 KiB) 11587 keer bekeken

Als Liander deze verbinding nog eens dynamisch wil gaan reeten (vijf reeten, goedzo rooie) hoeven ze het opstijgpunt in elk geval niet als knelpunt aan te duiden tot minimaal 100 MVA. Functioneel en lekker bruut is het opstijgpunt zeker, en het is ook netjes in de stijl van de bestaande opstijgpunten in de 50- en 150 kV-populatie van Liander. Al zijn die dikke bretels wel een beetje raar gezicht met de dunne koperdraden uit 1929. Alsof je een kinderwagen op een Harley Davidson aansluit.

De metalen kappen en de twee installatiekasten aan de noordzijde van de eindsluiters zijn de enige onderdelen die nog wat afwerking vereisen. Waarschijnlijk zit het materiaal daarvoor in de houten lootbox die stond te prijken midden voor het portaal, maar waar ik met een boogje omheen ben gelopen. Stom eigenlijk, misschien had er een interessant etiket op gezeten.

IMG_20191117_135816.jpg
IMG_20191117_135816.jpg (108.59 KiB) 11587 keer bekeken

De kabels vertrekken vervolgens na een slinger die ongetwijfeld extra kabellengte onder de grond verbergt. Maar de bocht zelf was nog niet dichtgegooid met klei. Dat bood zicht op het kabelbed en de signalering van de kabels. Een brede plastic strip met Hoogspanning, kiek uut of soortgelijk moet aangeven dat er gevaar loert. In tegenstelling tot het materiaal dat we bij 'echte' hoogspanning aantreffen is dit spul boven 50 kV niet opgewassen tegen schrapen of aantikken met de bak van een kraan. De signalering moet van de kleur alleen komen.

IMG_20191117_140034.jpg
IMG_20191117_140034.jpg (206.21 KiB) 11587 keer bekeken

Even verderop stonden remtrommelwagens de spanning (mechanisch) op de draden van het te slopen verbindingsdeel te houden. Als het een beetje wil gaan de draden er deze week nog af en halen de masten de kerst niet.

Al moet ik zeggen dat het logo op het trekkertje toch wel heel erg lekker is. :love

IMG_20191117_140112.jpg
IMG_20191117_140112.jpg (194.43 KiB) 11587 keer bekeken
Trekkertje van Qirion met logo.jpg
Trekkertje van Qirion met logo.jpg (75.83 KiB) 11587 keer bekeken

Het volgende deel van de operatie is een stuk grondkabel in een kabelbed dat reeds weer opgevuld is. Op zich weinig eer aan te behalen. Verder was de dichtheid van recreanten met honden me ook net wat te groot om er aardigheid aan te hebben onder de verdoemde masten door te lopen. Deels ook omdat hier vreemd genoeg juist weer wel een verbodsbord stond.

Door naar de Haarweg.

IMG_20191117_141201.jpg
IMG_20191117_141201.jpg (131.95 KiB) 11587 keer bekeken
IMG_20191117_141530.jpg
IMG_20191117_141530.jpg (109.29 KiB) 11587 keer bekeken

Oh oh... een naar de grond afgespannen geleider. Hier was het zo te zien vrijdagmiddag vijf uur toen ze de handrem van de wagen maar aantrokken en de boel de boel hebben gelaten tot morgenvroeg half negen. Vermoedelijk gaan deze week de draden er nog af, waarna het wachten is op een hijskraan, een container, een knipmachine en een half leger studenten in de woningen eromheen die het wel fijn vinden dat hun buurman verdwijnt.

Aan de andere kant van de Haarweg is het momenteel nog een oase van bedrieglijke rust. Mast 24 staat nog in een driefasen-ontkenningsfase in de akker terwijl de grondkabels zich verstoppen voor het oog van mensen die kennelijk in staat zijn om behalve 400 tot 700 nanometer ook 0,4 microtesla te kunnen waarnemen.

De vraag was alleen wat doet die verdwaalde 20 kV-anaconda hier doet. :uhokee:

IMG_20191117_141429.jpg
IMG_20191117_141429.jpg (139.31 KiB) 11587 keer bekeken

Dat is overduidelijk geen 50 kV-waardige kabel. Sterker nog, verderop stond ook een schaftkeet met een haspel met soortgelijk draad erop.
We kunnen ervan uitgaan dat Liander, nu ze toch de sleuf open hadden, meteen een paar 10 kV (maar 20 kV-ready) circuits mee in de grond heeft begraven tussen trafostation Wageningen Nude en de rand van de nieuwe woonwijk waar die verkabeling in feite allemaal om te doen is. Tja, geef ze eens ongelijk. :)

Door naar de woonwijk zelf, de wijk waar het trafostation zijn naam deels aan dankt en waar buitenlandse studenten bij hun aankomst in Wageningen altijd ontzettend lacherig over doen, totdat ze ontdekken dat er helemaal geen studenten-naaktstand aan de Rijn ligt.
Ook voor liefhebbers van hoogspanning valt er met de naakte feiten zoals ze er nu bij liggen weinig te lachen hier in de wijk. Het afspanportaal blijft staan omdat die nog nodig is voor de verbinding vanaf Dodewaard (die vooralsnog gelukkig geen gevaar loopt), maar de afstap van 50 kV vanaf de kant van de fotograaf zal eraf worden gesloopt.

IMG_20191117_142316.jpg
IMG_20191117_142316.jpg (139.49 KiB) 11587 keer bekeken
IMG_20191117_142223.jpg
IMG_20191117_142223.jpg (147.41 KiB) 11587 keer bekeken

Het woont hier zeker niet verkeerd voor een pylon geek. Maar ondertussen stond ik op straat chagrijnig om me heen te loeren. Waar de f(___) is nou al die graafschade die te zien had moeten zijn in de twee straten die in het verkabelingsplan van een jaar geleden stonden aangegeven als de kabelroute?

Oh wacht. Ik snap het al. Een lastminute-wijziging van de plannen. Er is ge-HDD'd. Heel leuk. :hamer:

IMG_20191117_142509.jpg
IMG_20191117_142509.jpg (213.95 KiB) 11587 keer bekeken

En inderdaad, pal voor de ingang van het trafostation was een kleiige bende te zien die weinig anders kan wezen dan de weggepoetste restanten van het uittredepunt van een HDD-boring onder de Nude door. Dus zover zijn we al, dat HDD nauwkeuriger en goedkoper is dan tweehonderd meter straat opengraven, zelfs in een aftandse studentenwoonwijk. Op zich een triomf voor een mooie techniek, maar wel knap lastig voor ons als netcartografen bij toekomstige projecten. Luchtfoto's kijken was voorheen een prima oplossing. Maar straks moeten we zorgvuldig op zoek naar piepkleine in- en uittredepunten.

Toch bood die bult klei ook voordelen. Anderhalve meter in niveau stijgen en je hebt een eh.. budget-luchtfoto.

IMG_20191117_142542.jpg
IMG_20191117_142542.jpg (228.01 KiB) 11587 keer bekeken
IMG_20191117_142531.jpg
IMG_20191117_142531.jpg (236.14 KiB) 11587 keer bekeken

Nieuwe grijze kunststof eindsluitertjes tussen het keramiek. Een tikje aan de grote kant voor 50 kV, maar ja, daar maken de Prysmians, ABB's en Dätwylers van deze wereld immers geen materiaal meer voor. 66 kV kan het ook prima doen. Verder doet het deugd dat de schakeltuin echt maar nauwelijks is aangetast door de aansluiting van de nieuwe grondkabels. Zelfs het grind is netjes terug geharkt. Subtieler dan dit had men het echt niet kunnen doen en dat verdient een dikke pluim. :DD

En hee, zien we daar niet ook een haspel staan voor die luie anaconda?

IMG_20191117_142600.jpg
IMG_20191117_142600.jpg (235.63 KiB) 11587 keer bekeken

Dat dan weer wel. De theorie dat die is meegeboord is nu zo goed als waterdicht te maken. Al weegt dat stukje kennis lang niet op tegen het verlies van een lijndeel met karakteristieke schaarmasten uit 1929, waaronder positie 23, een type die de enige in zijn soort is.
Binnen nu en enkele weken zal de schaar er wel in gaan en vanuit de flat heb ik er helaas (ja, helaas) rechtstreeks zicht op.

Het al dan niet kunnen horen van krijsend en knappend staal uit 1929 zal bepalen of ik de waarheid onder ogen durf te zien of dat ik de gordijnen maar dichtdoe.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Enkele masten van de schaarmastenlijn Wageningen Nude - Ede sneuvelen

Bericht door Ruben » 17 nov 2019 20:04

Treurig gezicht... Andere woorden heb ik er niet voor...

Ik mag dan verdomd blij zijn dat ik de masten op tweede paasdag dit jaar nog in hun volle glorie heb mogen fotograferen! Vooral voor mast 23 vind ik het zonde, een fraaie hoge hoekmast! De enige in zijn soort moet helaas het veld gaan ruimen...

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Peter_S
110 kV
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Enkele masten van de schaarmastenlijn Wageningen Nude - Ede sneuvelen

Bericht door Peter_S » 17 nov 2019 23:16

Erg mooi verslag Hans. Helaas gaat er dus weer een stukje historie verdwijnen in ons mooie landje. Onlangs las ik ergens in het sufferdje van Gelderland een artikel dat men in 2021 ook hoop te starten met de verkabeling van deze lijn in de gemeente Ede. Zou dan gaan om het stuk over het industrieterrein en de aansluitende woonwijk. https://www.gelderlander.nl/ede/op-deze ... ~ad70cc87/ voor meer informatie.

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Enkele masten van de schaarmastenlijn Wageningen Nude - Ede sneuvelen

Bericht door jk-5 » 19 nov 2019 20:59

Nu zou misschien de enige hoop op behoud van mast 23 nog kunnen zijn de T-Mobile antennes die er bovenop staan, hoewel die mast dan waarschijnlijk zijn armen moet missen. Heel erg waarschijnlijk is het niet. Deze antennes hebben al een aantal upgrade rondes gemist en lijken niet erg belangrijk voor de dekking in west-wageningen.
Zonde dat deze masten gaan verdwijnen. Een paar vrienden wonen toevallig in een flat aan de Groen van Prinsterstraat, met vanaf de bank een geweldig uitzicht op mast 23. Zonde dat deze gaat verdwijnen.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Enkele masten van de schaarmastenlijn Wageningen Nude - Ede sneuvelen

Bericht door Hans » 05 dec 2019 09:09

In die sterflat heb ik ook wat kennissen wonen. Logisch natuurlijk, afstudeerders komen wel vaker in die flat terecht.
In lek geval, dit voorjaar heb ik nog zo'n plaatje geschoten van mast 23.

Sloop schaarmasten 510.jpg
Sloop schaarmasten 510.jpg (123.72 KiB) 11209 keer bekeken

Maar hij gaat er wel aan. Maandag 09 december, volgens de planning.

Vanuit het raam van een andere, maar vrijwel identieke flat was gisteren te zien dat er kranen en knipmachines werden opgetuigd naast mastpositie 24 en dat er van positie 25 en 26 al niks meer over was. Oei. Hoewel het geen fijn gezicht is, moet er toch maar eens een blik worden geworpen.

Sloop schaarmasten 190.jpg
Sloop schaarmasten 190.jpg (190.78 KiB) 11209 keer bekeken

De Haarweg is zijn hoogste bewoner inmiddels kwijt. En een paar honderd meter verderop was het beeld nog dramatischer.

Sloop schaarmasten 50.jpg
Sloop schaarmasten 50.jpg (106.23 KiB) 11209 keer bekeken
Sloop schaarmasten 60.jpg
Sloop schaarmasten 60.jpg (85.58 KiB) 11209 keer bekeken

Zo groot is ie dus toch nog. Die minuscule railing op de traversen (est. 2008) blijkt gewoon op heuphoogte te zijn voor klimmers van normale lengte.

Sloop schaarmasten 90.jpg
Sloop schaarmasten 90.jpg (113.5 KiB) 11209 keer bekeken
Sloop schaarmasten 80.jpg
Sloop schaarmasten 80.jpg (146.17 KiB) 11209 keer bekeken

Daarna werden de kranen demonstratief als een bijl aan de voet gezet. Vervolgens stapt de crew uit, loopt naar een of andere partytent vijftig meter verderop en jawel hoor, ze houden gewoon een borrel! Met koffie dan, maar de schaamteloosheid van dit alles is stuitend vanuit het oogpunt van een pylon geek. Zo gaan we niet om met een eerbiedwaardige negentig jaar oude mast. :grmbl:

Sloop schaarmasten 110.jpg
Sloop schaarmasten 110.jpg (151.02 KiB) 11209 keer bekeken

Het fotomoment bleek als oorzaak te hebben dat de grens was bereikt tussen de stake van de gemeente Wageningen en die van de universiteit. Beiden betalen een deel van de verkabeling en bij mast 24 was blijkbaar een overdrachtspunt. Uiteraard een applausmomentje, een paar korte speeches op de werkvloer en een drone voor de foto's en nouja, je snapt het wel.

Sloop schaarmasten 130.jpg
Sloop schaarmasten 130.jpg (140.62 KiB) 11209 keer bekeken
Sloop schaarmasten 120.jpg
Sloop schaarmasten 120.jpg (94.36 KiB) 11209 keer bekeken
Sloop schaarmasten 130.jpg
Sloop schaarmasten 130.jpg (140.62 KiB) 11209 keer bekeken

En toen was het moment daar. Men stapte in de machines, joeg de motors op toeren en het nare geluid van knappend en brekend staal klonk over de vlakte. De hele mast zwaaide en bewoog, draaide half weg en brak los toen de laatste staaf werd geknipt.

Waarschijnlijk weegt het karkas niet meer dan een ton of twee, drie. Een grote kraan is het tenslotte niet.

Sloop schaarmasten 150.jpg
Sloop schaarmasten 150.jpg (157.44 KiB) 11209 keer bekeken
Sloop schaarmasten 160.jpg
Sloop schaarmasten 160.jpg (109.9 KiB) 11209 keer bekeken
Sloop schaarmasten 170.jpg
Sloop schaarmasten 170.jpg (110.51 KiB) 11209 keer bekeken

Verrassend snel veranderde de negentig jaar oude mast in een hoogspanningslijk die in delen in de containers eindigden.
Op dat moment heb ik het er maar bij gelaten. Doe mij maar bouw. Een stuk leuker om naar te kijken.

Sloop schaarmasten 180.jpg
Sloop schaarmasten 180.jpg (87.99 KiB) 11209 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Enkele masten van de schaarmastenlijn Wageningen Nude - Ede sneuvelen

Bericht door Tom » 05 dec 2019 19:34

Triest ja voor de liefhebber.
Er is weer een stukje schaarmasten verdwenen, maar nog altijd blijven ze staan hoewel de verbinding Ede - Hemmen nu toch bij Wageningen echt is onderbroken.

Plaats reactie