Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Bericht door jk-5 » 20 okt 2018 22:15

Nu in heel Nederland de energietransitie in volle gang is kan zelfs zuid-oost Drenthe niet achterblijven. Vooral bij de omgeving rond Emmen is dit duidelijk te zien door de nieuwbouw van 2 grote zonneparken. Een hiervan is al in productie (Lange runde, 13.7MW), en de tweede is op dit moment in aanbouw. Een aantal weken geleden heb ik samen met reening op locatie een kijkje genomen bij lange runde. Ik zal in deze post vooral in gaan op hoe het veld is aangesloten op het net. Kiekjes van het park zelf houden jullie van me tegoed, die staan op een telefoon die recentelijk is gepromoveerd tot 'oude telefoon'.

Het station is aangesloten met 4 converterhuisjes. In deze huisjes wordt de gelijkstroom die uit de pannelen komt omgezet naar 10kV wisselstroom. Deze hutjes zijn met een flink stuk private kabel aangesloten op een extra huisje wat het inkoopstation van Enexis is. Vanaf hier loopt een 10kV kabel naar 110/10kV station Klazienaveen Zwet.

Afbeelding
Overview van het park. In rood omcirkeld zijn de converterhutjes. Bij de gele pijl staat een 10kV paaltje (zie volgende afbeelding) die de ligging van de kabel verraadt. Hierdoor is de met bruin ingetekende 10kV kabel ook niet moeilijk, vooral doordat er op de luchtfotos graafsporen te zien zijn.

Afbeelding
Het paaltje die de ligging van de 10kV kabel verraadt. Er stonden meer van deze paaltjes richting het inkoopstation.

Afbeelding

Afbeelding
Vanaf het paaltje en het zonnepark loopt de kabel door naar een 10kV inkoopstation van enexis, die een flink stuk verderop langs de straat staat. Gezien de paaltjes boven deze kabel(s) is het zeer waarschijnlijk privaat aangelegd tot het inkoopstation, omdat Enexis geen paaltjes plaatst boven 10kV.

Afbeelding
Het inkoopstation van Enexis. Dit huisje is in beheer door enexis, te herkennen aan de gele sticker met nummer op de deur. Ook zit op deze deur een waarschuwingssticker voor een photovoltaisch systeem. De installatie is pas spanningsloos als hij van beide kanten is afgeschakeld.

Afbeelding
Vanaf het inkoopstation is het niet moeilijk. Verderop in dezelfde straat zit toevallig een 110/10kV station. We hebben geen aanwijzingen qua graafsporen voor deze kabel kunnen vinden, maar gezien het vermogen is het onwaarschijnlijk dat het inkoopstation is ingelust in een bestaande verbinding van Enexis.

Tot zover het veldwerk bij zonnepark Lange Runde. Er gaan zeker nog meer van deze posts volgen voor andere stations in de regio.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door Hans » 20 okt 2018 23:08

jk-5 schreef:
20 okt 2018 22:15
kan zelfs zuid-oost Drenthe niet achterblijven

Niet zo denigrerend over onze uithoek tussen de hunebedden. ;)

In ieder geval, zonnepark Lage Runde was/is bekend en staat al enige tijd op de netkaart. Het andere park bij Oranjedorp overigens nog niet en de aansluiting op 10 kV ook nog niet, dus daar zit nog een stukje huiswerk.

Overigens krijgen wij beiden er ook nog eentje vrijwel in jouw en mijn achtertuin. Ten zuidwesten van Sleen gaat men er ook eentje aanleggen, beraamd op 11 MWp. Die wordt heel wat interessanter om aan te sluiten, want (helaas, nu ondergraaf ik mijn eigen openingszin) in de wijde omtrek is het een anonieme streek van dorpjes, boerderijen, Zwolle - Meeden en verder helemaal niets. Dus is er ook niets voorhanden waar je zomaar even 11 MW invoeding op kan aansluiten. Dat redt zelfs de nabijgelegen rioolwaterzuivering niet. Het kan wel zijn dat Enexis een dikke steeklijn helemaal naar Veenoord of naar Emmen Weerdinge moeten graven om dit plan aan het net te kunnen hangen. Dat gaat ongetwijfeld niet goedkoop worden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door jk-5 » 20 okt 2018 23:24

Van het park bij Sleen/Noord-sleen had ik nog niet gehoord, dat is wel interessant. Dat zou dan inderdaad waarschijnlijk een lijn uit Emmen komen. Enige zware 10kV wat hier in de buurt ligt is het transportstation in Sleen, waar ook een biocentrale in Het Haantje op invoed. Misschien zelfs al in de toekomst op 20kV vanuit Emmen Weerdinge? Wie weet?

Het park bij oranjedorp is de volgende die ik op zal leveren op deze manier. Ik heb er afgelopen week een kijkje genomen, en hij wordt met 2 nieuwe circuits 10kV aangesloten op Emmen Bargermeer. Ze hebben meteen de kans genomen om in het hele industrieterrein die ertussenligt ook alle 10kV kabels en trafos te vervangen. Flink project dus waar 1 10kV circuit uit productie wordt genomen en 3 nieuwe terugkomen. Meer details later ;)
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door Hans » 23 jan 2019 17:05

Voorlopig blijft het even bij deze zonneparken. :s
Sinds twee weken hebben we natuurlijk dat er een rem is gezet op alles boven 80A en met name op Hoogeveen is de situatie dermate volgepland dat er zelfs een echte stop is. Het grote zonnepark bij Hollandscheveld (45 MW uit het hoofd) halsoverkop in de wacht is gegooid, vermoedelijk voor drie jaar. Ook het park bij Sleen (11 MWp) lijkt in de penarie te zitten. Het enige grote park dat voorlopig nog verschijnt in het gebied is een exemplaar bij Pesse, omdat die al wat verder is in de vergunde procedure en/of in de eerste constructiefase zit en daardoor net op tijd ontsnapt.

Als ze nou Hoogeveen - Veenoord hadden laten staan, was er in ieder geval meer mogelijk geweest in het heen en weer schuiven van vermogens tussen de beide plekken. Ook had de lijn gebruikt kunnen worden om in niet-redundante toestand ruim 100 MWp te faciliteren en af te voeren richting beide uiteinden. Eigenlijk eeuwig zonde dat ie weg is, ook al zagen we hier de bui al wat langer hangen.

Ze hadden achteraf ook wel wat dikkere meelifters onder Zwolle - Meeden moeten hangen. Had tweebundels gedaan, dat had tegen betrekkelijk weinig moeite gekund en dan had je 540 MVA richting Zwolle kunnen jagen in plaats van de huidige 270 MVA.
Het had zo mooi kunnen zijn, maar nu is er eerst weer een berg werk nodig om uit de problemen te komen. En werk is tijd. Eén ding is zeker, de volgende KCD's van Enexis en ook die van Tennet worden spannender dan ooit.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door Tom » 24 jan 2019 22:01

Dat is toch wel beklemmend om te lezen, dat er mogelijk toch nog een rol zou zijn weggelegd voor deze toch zeer bescheiden hoogspanningslijn.

Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door Peter Kleton » 26 jan 2019 16:34

Naar aanleiding van bovenstaande stukken en artikelen in de krant over het weigeren van een aansluiting van zonneparken in dun bevolkte gebieden , vraag ik mij af , wat de normen zijn van de verhouding van het ingevoerde vermogen en het beschikbare vermogen voor de aangesloten verbruikers.
Of hangt dat af van de reserve capaciteit van kabels en trafo's die er nog is ?
Met vriendelijke groet ,
Peter

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door Johan » 28 jan 2019 11:56

@ Peter,
Normen tussen terug levering en gebruik zijn er volgens mij niet. Dat dit heel scheef kan groeien, een gebied in mijn omgeving.
Hier was tot 2013 een veilige aansluiting van 40 MVA. In 2014 is deze verzwaard naar 300 MVA.
In de KCD van Tennet 2017 verwachten ze dat binnen enkele jaren de grens van 300 MVA bereikt wordt door terug levering van Wind en Zon.
Dus in een vijftal jaren het gebruik nagenoeg niet toegenomen en terug levering met 250 MVA toegenomen.

Dit staat delen van het net in Drenthe ook te wachten denk ik, alleen is het probleem hier veel sneller ontstaan. Windparken hebben een veel langere voorbereidingstijd zodat de netbeheerder hier op in kan spelen.

Johan

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door BaDu » 04 mar 2019 10:28

Een van de aanpassingen in de wetgeving waar de netbheerders op doelen gaat over het N-1 criterium.
Dit betekend dat vanaf een bepaald vermogen (en dat is redelijk laag ergens rond de 1MW) een redundante aansluiting moet worden gerealiseerd.
Deze eis zou bijvoorbeeld voor zonneparken en ook windparken op land mi prima kunnen worden versoepeld naar een enkele aansluiting (is goedkoper voor de klant ook). Als je met een zonnepark een beperkt aantal uren niet kan leveren zal niet heel veel verschil maken, immers de kans dat de uitval net op een piekuur valt is klein.

Verder is door deze aanpassing ook geen redundant trafovermogen nodig hierdoor hoeven (door slim verdelen over trafos) deze ook minder snel verzwaard te worden. Hetzelfde geldt hoger in het net.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door Johan » 04 mar 2019 11:37

Zover ik weet zijn er nooit redundante aansluitingen gemaakt voor windmolenparken.
De parkeigenaar kan afzien van een dubbele aansluiting waardoor de kosten lager zijn.
Ze nemen zelf het risico van een storing.

Johan

maarten
220 kV
Berichten: 335
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door maarten » 11 mar 2019 09:52

Hans schreef:
23 jan 2019 17:05
Voorlopig blijft het even bij deze zonneparken. :s
Sinds twee weken hebben we natuurlijk dat er een rem is gezet op alles boven 80A en met name op Hoogeveen is de situatie dermate volgepland dat er zelfs een echte stop is. Het grote zonnepark bij Hollandscheveld (45 MW uit het hoofd) halsoverkop in de wacht is gegooid, vermoedelijk voor drie jaar. Ook het park bij Sleen (11 MWp) lijkt in de penarie te zitten. Het enige grote park dat voorlopig nog verschijnt in het gebied is een exemplaar bij Pesse, omdat die al wat verder is in de vergunde procedure en/of in de eerste constructiefase zit en daardoor net op tijd ontsnapt.
Is er geen terugkoppeling van de netbeheerder naar het zonnepark om in het geval van te grote teruglevering de productie in te perken? Dat soort koppeling bestaat bij windparken toch ook? De problemen zijn toch niet al zo erg dat tijdens het overgrote deel van de productie er geen transportcapaciteit is?

Plaats reactie