Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door jk-5 » 02 aug 2019 22:26

20kV is in deze hoek van het land inmiddels al veel meer aan het opduiken. In stadskanaal en in Gasselte zijn al nieuwe 20kV middenspanningsruimtes opgeleverd, en de eerste kabels zijn al gegraven. Misschien een moment om deze als 20kV te markeren op de netkaart. De fotos van de stations houden jullie van mij te goed, die heb ik nu helaas niet bij de hand.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door jk-5 » 31 okt 2019 08:04

In de omgeving hoogezand wordt aan het einde van dit jaar een nieuw zonnepark opgeleverd met maar liefst 103MWp aan vermogen. Dit park krijgt zijn eigen 110kV station, welke zal worden aangesloten op hoogezand kropswolde met een eigen grondkabel. De infield spanning is 33kV. Dit is dan meteen het eerste zonnepark in Nederland met een eigen aansluiting op het hoogspanningsnet van Tennet.

https://www.kivi.nl/act/vakafdelingen/e ... 019-gereed
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door maarten » 31 okt 2019 08:43

Is zo'n park dan immuun voor de krapte op de transmissiemarkt? Of zit die krapte ook op de 110 kV?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door Hans » 31 okt 2019 17:50

Immuun zijn zulke grote parken zeker niet, hoewel in het geval van dat zware park in Kropswolde (die we inmiddels ook op de netkaart hebben gezet, hoera, een nieuw 110 kV-station :DD ) zit ie ergens op het net waar voldoende ruimte was/is om dit gewoon te kunnen. Kropswolde is een plek waar voornamelijk consumptie zat en er was vanuit Meeden richting Kropswolde voornamelijk transport richting Groningen-stad. Een joekel van een zonnepark verandert weinig aan de loadflow richting Groningen en de lijn vanuit Meeden naar Kropswolde krijgt het juist minder zwaar omdat het eigenverbruik van Kropswolde er niet meer overheen hoeft als het park voluit loopt.
Kort gezegd, vermits handig gekozen hoeven zulke parken nog niet meteen in krapte te resulteren. Al geeft een fikse stapelwolk wel een flinke slinger door de loadflowrichting in het plaatselijke 110 kV-net vanaf Meeden. Maar dat zal wel doorberekend zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door jk-5 » 08 nov 2019 20:08

Misschien niet heel relevant voor dit draadje, maar ook een beetje overbodig om een eigen voor te openen: De kabeltraces van windpark de drentse monden is ook bekend op het internet en zou ingetekend kunnen worden. De ene windmolen die nu al staat is dus aangesloten op stadskanaal 20kV. Binnen stadskanaal heb ik een aantal graafsporen gezien naar het nieuwe 20kV gebouw bij het hoogspanningsstation daar.

Stadskanaal:
Afbeelding

Gasselte:
Afbeelding

Musselkanaal:
Afbeelding
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door jk-5 » 08 nov 2019 20:55

Maar meteen even doen waarvoor ik dit topic een jaar geleden heb aangemaakt, een aantal zonneparken in Drenthe in te tekenen. Deze keer zonnepark pitrus en zonnepark oranjedorp bij Emmen. Ik ben bij beide stations vlak na de oplevering wezen kijken, toen de graafsporen nog vers waren. Ik heb bij de nieuwe kabels naar park oranjedorp zelfs de graafwerkzaamheden uitgebreid gevolgd. Enexis heeft hier 3 nieuwe circuits gegraven, waarvan eentje als vervanging van de oude 10kV kabel door het industrieterrein heen, waar ook allemaal nieuwe trafo's op zijn aangesloten. De andere 2 circuits gaan naar het inkoopstation van zonnepark oranjedorp. Vanaf daar is het nog een beetje onbekend. Er is nog geen duidelijke luchtfoto. Er zijn wel wat fotos op het internet waar een aantal trafos op te zien zijn, maar ik wil eerst iets meer zekerheid.

Voor zonnepark pitrus weet ik zeker dat deze ligging van de kabels klopt. Het enige wat onzeker is is of de trafostations zijn doorgelust of allemaal met een eigen kabel zijn aangesloten op het tweede huisje naast het inkoopstation. Het feit dat hier een tweede huisje is neergezet zegt misschien dat deze trafos allemaal een eigen kabel hebben, die daar wordt gecombineerd. Het inkoopstation bij pitrus is hetzelfde exemplaar als bij oranjedorp en als bij lange runde.

De shapefiles zijn te vinden op https://drive.google.com/open?id=124nP5 ... KVVOZhqy9Z. De stations shapefiles bevatten ook een 'name' veld. Ik weet niet welke manier van aanleveren practisch is voor jullie? Als een ander formaat nodig is zal ik dat regelen.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door Hans » 10 nov 2019 11:45

De stations shapefiles bevatten ook een 'name' veld. Ik weet niet welke manier van aanleveren practisch is voor jullie? Als een ander formaat nodig is zal ik dat regelen.
We werken zelf met KML. Voor achtergrondkennis van hoe we normaal gesproken te werk gaan, lees deze pagina of het exemplaar voor editors maar eens door.

De reden dat we met KML werken is dat het opensource is, maar ook dat het legacy is. Ooit in 2011 was KML in Google Earth de enige manier waarop geo-informatie in een netkaart kon worden getekend en aan anderen weergegeven in een computerprogramma dat eenvoudig toegankelijk was voor iedereen, zowel laagdrempelige gebruikers als cartografen. Later werd dat KML 2.2 (dynamisch), maar voor het tekenwerk van nieuwe objecten gebruiken we nog altijd KML, gevat in een systeem van mappen en submappen. Ons systeem met die mappenboom en imports is natuurlijk lang niet zo geavanceerd als dat van OSM of andere open kaartprojecten. Maar die zijn ook wel een miljoen keer zo groot. Daarmee moet je niet willen vergelijken. :engel: Voor versie 7 wordt overigens in een efficiëntere mappenboom voorzien.

Intekeningen zijn zeker welkom. Shapefiles zijn goed naar KML te converteren, maar dan ontbreekt de mappenstructuur die voor imports noodzakelijk is. Bij kleine datasets zijn de objecten dan wel handmatig via knippen en plakken te verhuizen naar een leeggerammelde mappenboom, maar bij hele grote sets wordt dat een crime en dan is van begin af aan werken in KML waarschijnlijk handiger.

Ook wie geen beheerdersrechten heeft kan op deze manier een map met submappen aanleggen, al moet die dan uiteindelijk wel worden geïmporteerd door iemand die die rechten wel heeft.

Overbodig om te zeggen is het bronbeleid (hier te vinden), het wederzijdse verbod tussen ODBL en Creative Commons en het zelf dienen in te tekenen van iedere meter object om discussies over rechten op het database-element voor te blijven.
Tenslotte geldt ook dat we een object normaal gesproken pas intekenen wanneer de fysieke aanleg is gestart. De reden is het vermijden van boze mailtjes als een tracé nog wijzigt of nog niet onherroepelijk is vastgesteld. Gebruikers van dit forum zien het niet, maar als je ziet wat er af en toe in onze mailbox binnenloopt van mensen die ons ten onrechte verwarren met de netbeheerders zelf, dan eh... nouja, dan is duidelijk waarom die onderste alinea onder ons colofon staat. :uhokee:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door jk-5 » 10 nov 2019 21:14

Ja ik kan me best voorstellen dat er een enorme bak ellende binnenkomt op de emailbox. Datzelfde maak ik mee op mijn side-project https://antennekaart.nl. Een beetje hetzelfde doel als hoogspanningsnet, alleen dan voor antennes. Ik schat dat de aard van de vragen/opmerkingen daar redelijk overeenkomen (gezondheid, invloed willen uitoevenen op de plaatsing, dat soort dingen). Dat de windmolenparken in het noorden van de provincie om die reden nog niet ingetekend worden snap ik.

Ik heb de kml versies in dezelfde drive link gezet (https://drive.google.com/open?id=124nP5 ... KVVOZhqy9Z). Ik zal me een keer gaan verdiepen in hoe de datastructuur bij hoogspanningsnet werkt, altijd interessant om te weten.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door arie » 02 mei 2020 13:20

in het nieuwe Ontwerp investeringsplan van tennet staan twee nieuwe locaties voor 380 kv stations
een bij Ter Apelkanaal
en een Veenoord Boerdijk
zie https://www.tennet.eu/fileadmin/user_up ... 200501.pdf
blz 51

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Bericht door Hans » 02 mei 2020 16:51

Ja klopt. Dat investeringsplan staat pas sinds gisteren online, hoewel er al wat langer roddels in die richting waren.
Het klinkt ook wel logisch, want na de realisatie van Noordwest-380 (in elk geval tot aan Vierverlaten) samen met het enigszins omlaag halen van het kolenvermogen in de Eemshaven zou er ruimte op de 380 kunnen ontstaan waarop meer zonvermogen kan worden ingeduwd.

Op minder lange termijn komen er zonneparken bij Noordseschut (vermogen onbekend maar in aanbouw), Wachtum (9 MW) en Sleen (ook 9 MW) online. De vergunningen lijken allemaal rond te zijn.

Plaats reactie