Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
arie
150 kV
Loads: 151
Aangesloten op: 30 jan 2016 19:18
Favoriete mastsoort: concordemast alsbij Wateringen

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Load door arie » 22 mei 2019 17:57

Tennet vraag nu voor delen van het net structurele congestie aan
zie link https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... congestie/

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3164
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Load door Hans » 22 mei 2019 21:23

arie voegde de load toe:
22 mei 2019 17:57
zie link https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... congestie/

:shock: :shock:
Jeetje, dit is best ernstig.

Als ik die getallen en de ramingen zo lees woon ik in deze voorheen uithoek van Nederland plotseling in de totaalhotspot van congestieproblematiek. Met terugwerkende kracht word ik kwaaier en kwaaier over het afbreken van Hoogeveen - Veenoord. Hoewel die niet had bijgedragen aan het transporteren van overschotten weg uit het gebied, had hij wel kunnen helpen in het uitbalanceren van pieken over meerdere delen van het net.

Een interessant aantal van de grote knelpunten culmineert rond het gebied van almighty Zwolle - Meeden. Als ik een inschatting mag maken is het niet onmogelijk dat zowel op Stadskanaal alsook op Emmen een intak in de 380 nodig gaat zijn. Kijken we over tien jaar aan tegen een opgeknipte verbinding Zwolle - Emmen - Stadskanaal - Meeden, voorzien van 110 kV-meelifters die allemaal 300 MVA moeten kunnen? Of, wanneer men er tweebundels in hangt, ruim 500 MVA?

Er zijn heel wat alternatieve varianten denkbaar. Als je kijkt naar de tussenruimte tussen de fasen in de nogal breed opgehangen meelifters, zou je voor het knelpunt Stadskanaal ook kunnen denken aan opwaardering van de meelifters naar 220 kV, om op die manier via een nieuwe 110/220 kV-trafo en tweebundel HTLS-geleiders een vermogen van 953 MVA weg te duwen naar Meeden. Dat scheelt een nieuw volwaardig 110/380 kV-station.

Een andere oplossing is ook denkbaar: gematigde netuitbreiding (niet all-out gaan) en accepteren dat het net in dit betrekkelijk verlaten deel van het land nu eenmaal vol zit. Dat betekent een rem op het aantal zonneparken en een stimulans voor proeftuinen met lokale opslag of directe conversie van energie richting bijvoorbeeld waterstof. Gezien de combinatie met opslag en bewaring, maar ook voor peak shaving. Er is nog een ander voordeel, want gas kan door de bestaande, zeer sterke gasinfrastructuur eenvoudig worden verplaatst. Omdat men toch het Slochterenveld wil afbouwen zou je denken dat daar nog wel wat laaghangend fruit in de vorm van pijpleidingen in de grond ligt.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

BaDu
Globale moderator
Loads: 1876
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Load door BaDu » 23 mei 2019 18:01

Of regelgeving aanpassen zodat voor zonvermogen geen N-1 transportcapaciteit hoeft te worden aangeboden en enkele andere maatregelen.
Dat zal wel flink gaan schelen vermoed ik.
KML-generator generator

maarten
middenspanning
Loads: 33
Aangesloten op: 22 mei 2017 10:38

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Load door maarten » 24 mei 2019 13:45

Dat is hoogstens een tijdelijke oplossing. Als je graag een energietransitie wil moet je de groene energie niet gaan curtailen.
Het is wel een goede tijdelijke oplossing. Want het wordt hier wel heel erg zwaar aangezet, maar de tijden dat de capacitieit (ook in n-1 bedrijf) nodig is zijn beperkt. Alleen op zonnige dagen gedurende de ochtend en middag.

BaDu
Globale moderator
Loads: 1876
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Load door BaDu » 24 mei 2019 21:45

maarten voegde de load toe:
24 mei 2019 13:45
Dat is hoogstens een tijdelijke oplossing. Als je graag een energietransitie wil moet je de groene energie niet gaan curtailen.
Het is wel een goede tijdelijke oplossing. Want het wordt hier wel heel erg zwaar aangezet, maar de tijden dat de capacitieit (ook in n-1 bedrijf) nodig is zijn beperkt. Alleen op zonnige dagen gedurende de ochtend en middag.
Ik heb het over het niet bieden van redundantie in het transporteren van het vermogen. Dit betekend dat je in een zelfzaam geval (minder dan 1x per jaar gedurende bijv 6 uur van een dag) niet kan leveren als zon/wind doordat er een storing in het net is. Gepland onderhoud kan bijvoorbeeld in de korte zonarme winterdagen worden gedaan waardoor productie verlies minimaal is.

Het is niet exact gelijk aan curtailment waarbij de aangeslotene (gedwongen) zn maximaal uitgestuurde vermogen altijd beperkt op ..% (bijv 20%) van het piekvermogen (wat overigens ook flink helpt in de net capaciteit), dit kost het aangesloten zonnepark een beperkt aantal procenten aan geleverde energie.

Overigens houdt de congestiemanagement in dat er kan worden geboden (als in een veiling) op de beschikbare capaciteit, als je als aangeslotene daaraan niet mee wilt doen kan je niet leveren. Ook al doe je dat al jaaaaren zonder deze veling. Je zult dus wel mee moeten doen als je je energie kwijt wilt. Bij ernstige congestie (en dus met hoge prijzen) kan het ineens aantrekkelijk worden om de energie (gedeeltelijk) op te slaan in accu's (en snachts te leveren) of te converteren naar waterstof. Zeker is dat het een bommetje legt onder de businesscase van de zonneparken en het zal de energieprijs thuis gaan opdrijven. Ik voorzie de komende jaren een gouden toekomst voor "mobiele" en "tijdelijke" container accu-installaties of elektrolysers.
KML-generator generator

Mastbeeld van deze aansluiting
Tjerco
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Loads: 1
Aangesloten op: 26 mei 2019 21:42

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Load door Tjerco » 08 jun 2019 20:22

Zou die doorverbinding waar het over gaat in opmerking bij mast ZL-MEE-380-56 iets wezen om meer capaciteit te krijgen ?

Emmen weerdinge een 380kv aftak helpt ook alleen dat duurt langer en moet de inlussing toch op circuits ipv 1 zoals nu

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3164
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Load door Hans » 08 jun 2019 20:54

In een ouder KCD-rapport van Tennet wordt wel gezinspeeld op de stichting van een station of in elk geval een doorverbinding. Dat was in 2014. Het zou dan gaan om minimaal een galvanische, harde verbinding tussen de overkruisende meelifters en de daaronder passerende circuits van het oudere, plaatselijke 110 kV-net. (De 380 die bovenlangs passeert is helemaal niet aan de orde en in feite irrelevant.)

Afbeelding

Het jaartal 2014 geeft ook direct een probleem aan: het is nogal gedateerd. Dat gaat momenteel behoorlijk snel.
De groei van zonvermogen en de plekken waar dat gebeurt zijn een speelveld dat zich pas in de laatste drie, vier jaar ten volle begint te ontwikkelen. Dat betekent dat de load, loadflow en de fysieke plekken met overproductie zich met enige waarschijnlijkheid heel anders hebben ontwikkeld dan hoe dat in 2014 werd voorzien en hoe dat destijds aanleiding gaf tot het idee van koppeling bij mastpositie 56. Bij veranderde omstandigheden kan een harde koppeling wel eens resulteren in een plotseling doortransport binnen het 110 kV-deelnet in een heel andere grootte en richting dan waar destijds de loadflowberekeningen op waren gestoeld.

De meeliftende circuits zijn twee stuks van 270 MVA ontwerpcapaciteit. Onderlangs passeert Hoogeveen - Hardenberg (93 MVA) en Hardenberg - Dedemsvaart (63 MVA). Dat is een aardig verschil in transportvermogen op de circuits.

Waar misschien in 2014 was voorzien dat een harde koppeling meer import van vermogen vanuit de meelifers omlaag op het oudere 110 kV-net richting Hoogeveen, Dedemsvaart en Hardenberg mogelijk zou maken. Misschien gecombineerd met een beetje netverzwaring zou dat het onderliggende gebied wat beter ontsluiten. Maar nu, met al die zonneparken, zou het in de praktijk ook kunnen betekenen dat het (geplaagde) dunne lijntje vanaf Hoogeveen tot aan Sluis7 opeens overbelast raakt doordat er een enorm zonvermogen vanuit de richting Hoogeveen opeens 'omhoog' wil de meelifers van Zwolle - Meeden in, waarna ook het resterende deel van de 110 kV-meelifters richting Zwolle Hessenweg over hun capaciteit heen zouden kunnen gaan.

Het plan zal er zeker nog steeds liggen, maar voordat men hier wat mee kan doen is eerst een gedegen set nieuwe loadberekeningen nodig.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

BaDu
Globale moderator
Loads: 1876
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Load door BaDu » 08 jun 2019 21:41

Je zou de vermogensstroom naar het onderliggende net kunnen regelen met een dwarsregeltrafo.
Wel een duur ding maar zeker goedkoper dan een station om de boel te verschakelen.
Of als je zeker weet dat het een tijdelijke situatie is, kan je een 110kV GIS station in een paar containers realiseren.
KML-generator generator

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1768
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe

Load door Shrek » 08 jun 2019 22:43

Vroeg of laat gaat er ergens tussen Zwolle en Meeden toch een extra 380/110 transfo moeten komen. Stel dat die in Veenoord zou komen heb je op deze plek toch een volledige dubbelrailspost nodig om de stromen in goede banen te leiden. Een post oprichten lijkt mij dan ook de enige lange termijn oplossing.
Een dwarsregelaar installeren op 110kV is volgens mij een zeer slechte investering op termijn.

Plaats reactie