Nimby bij Van der Valk

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Nimby bij Van der Valk

Bericht door ElektroThriller » 19 okt 2018 09:20

Gisteravond bezocht ik een bewonersbijeenkomst rond het thema Beter Benutten Bestaande 380 kV. Bewoners beklagen zich over het feit dat hen werd verteld dat de masten zouden worden verplaatst of dat de lijn zou worden verkabeld. Dit nepnieuws werd hen verteld door dubieuze lieden die er belang bij hebben om toekomstige bewoners gerust te stellen om van het gedonder af te zijn, bijvoorbeeld makelaars. Ik zie en hoor nog hoe medewerkers van Tennet werden belaagd met beloften die zeker niet door Tennet zijn gedaan, en vond dat ik deze organisatie in dat opzicht moest verdedigen.
De feiten. Allereerst vraag ik mij af hoe veel van de 43 (#37 t/m #79; toevallig gisteren #37 gefotografeerd) masten op Almeers grondgebied zich enigszins in de buurt van woningen bevinden. Ik denk dat het er minder dan de helft zijn. Verder: de lijn is in 1972 aangelegd; toen Almere nog niet bestond. De stad van 205.000 inwoners is om de lijn heen gebouwd en er zijn nada gevallen van uitkoopregeling.
Ook hoorde ik dat de hele lijn hetzelfde klokgetal krijgt. In dat geval kies je de configuratie waarbij componenten van magnetische velden elkaar deels tegenwerken (de 3 in 'donaudriehoek' en 'drie fasen'), waardoor de netto magnetische straling lager wordt. Badu weet hier ongetwijfeld meer van. Het zou me niets verbazen als wisselmast 81, net niet meer op Almeers grondgebied, in de toekomst een gewone hoekmast wordt.
Een nichtje van mij is aan leukemie overleden en zou nu net zo oud zijn geweest als mijn oudste zoon (43 jaar). Toch vind ik het argument tegen de straling van hoogspanningsmasten verre van overtuigend. These are my two cents.
NIMBY: Not In My BackYard. Eigenlijk dus: 'Ga jullie je goddelijke gang, maar niet bij mij voor de deur'.
DSC_2196B kopie.JPG
18 oktober 2018. Mast 37 is de eerste mast op Almeers grondgebied. De landtong is te nauw om een gewone foto te maken. In een andere foto (N&R; Nazomermasten) is een foto op afstand gemaakt.
DSC_2196B kopie.JPG (1.33 MiB) 4494 keer bekeken
DSC_2199B kopie.JPG
18 oktober 2018.
DSC_2199B kopie.JPG (957.02 KiB) 4494 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

voltron
380 kV
Berichten: 783
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Nimby bij Van der Valk

Bericht door voltron » 21 okt 2018 17:01

heeft men (Tennet, overheid) nog iets gedaan met die berichten over straling bij ondergrondse hoogspanningslijnen?

Ben verder wel benieuwd hoe (of) de masten aangepast gaan worden.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Nimby bij Van der Valk

Bericht door Peter » 21 okt 2018 19:47

Ik hoop eerlijk gezegd dat de masten niet al te rigoureus aangepast gaan worden met bijvoorbeeld v-ophangingen zoals tussen Vierverlaten en Hoogeveen is gedaan met de 220kV verbinding. Ik vrees dat een railing wel onvermijdelijk zal zijn...

Plaats reactie