Kunnen de kolencentrales al weg ?

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Peter Kleton » 13 okt 2018 18:16

Hallo,
Om de CO2 uitstoot te verminderen zouden de kolencentrales gesloten kunnen worden. Er hoeven dan (Voorlopig ) geen impopulaire maatregelen genomen te worden.
Ik betwijfel of dit uiteindelijk het gewenste resultaat zal hebben ,want ik neem aan dat het buitenland dan moet gaan bijspringen met mss wel "Atoom"stroom uit Frankrijk of "Bruinkool"stroom uit Duitsland .
Het is niet iedere dag zulk gunstig weer voor windmolens en zonnepanelen... ;)
Groeten ,
Peter

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Shrek » 13 okt 2018 18:38

België draait al een jaar of 4 zonder kolencentrales. 3 van de 4 jaren liep dat zonder enig probleem. Het andere jaar was er wel een bevoorradingsprobleem, maar dat lag aan onbetrouwbare kerncentrales. Zeker als er gascentrales in de mottenballen liggen om economische redenen kan je perfect als beleid kiezen om deze toch te activeren en (deels) uit de steenkool te stappen. Let wel: de oudere gascentrales kosten iets meer in gebruik dan kolencentrales, dus de elektriciteitsprijs zal licht stijgen.

Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Peter Kleton » 13 okt 2018 18:59

Bedankt voor je reaktie,maar heeft Ned. dan gascentrales in de mottenballen liggen om daarmee zelf voldoende energie op te kunnen wekken ,zonder aan te moeten kloppen bij het buitenland ??
Vr Gr,
Peter

Gebruikersavatar
vloktech
middenspanning
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2016 20:36

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door vloktech » 13 okt 2018 20:43

Alle beetjes helpen, meerdere kleinere gascentrale's kunnen een grote kolencentrale vervangen.

Als ik het goed heb liggen er twee van de 5 STEG-eenheden van de Eemscentrale stil, dat is toch weer goed voor 2x 265 MW.
En hoe zit het eigenlijk met de Flevo-centrale? Ik meen in het verleden gehoord te hebben dat deze geconserveerd om indien nodig weer opgestart te kunnen worden.

In Pernis stonden er toch ook nog wat nieuwe eenheden stil, ik meen dat er zelfs één weer is afgebroken en is verplaatst naar een locatie in het buitenland.... En in Roermond is zeer onlangs ook weer een gascentrale uit de mottenballen gehaald.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door BaDu » 13 okt 2018 21:00

Als ik het goed heb hebben we NL op dit moment nog 3,5GW aan kolencentrales draaien.
Deze centrales zijn vanwege de slechtere regelbaarheid maar lage kosten eigenlijk zo ongeveer vol continue in bedrijf.
We hebben in NL naar mijn idee ik onvoldoende reserve (gemothbalde) gascentrale capaciteit, wind/zon vermogen of import capaciteit om de tekorten op te vangen. Zeker gezien we een groot deel van onze export capaciteit richting België en Engeland al "verkocht" hebben. Ik las afgelopen week een tweet van professor Visser dat als we de 1GW export van stroom naar de UK niet doen en deze groene stroom zelf houden dat ca 3MTon/jaar uitstoot zou schelen (procenten van de NL uitstoot).

Het is echter wel de bedoeling van de regering om de kolencentrales op zo kort mogelijke termijn uit te faseren. De laatste zou dan rond 2028 oid dicht kunnen, maar daar zal nog wel wat discussie met de uitbaters ontstaan aangezien we een redelijk jong productiepark hebben in NL (maar wel een schoon park, weinig uitstoot van andere vervelende stoffen dan CO2). De sluiting van de oude (en meer vervuilende) kolencentrales Hemweg en Amer (goed voor 1,2GW) zal naar verluid ca 2,7MTon uitstoot schelen. Dit is mi wel haalbaar iets op korte termijn zeker gezien het nieuwsbericht van de NOS dat Maasbracht weer open gaat in 2020. Dit gaat wel helpen in de CO2 reductie aangezien de CO2 uitstoot van een gascentrale circa de helft is van die van een kolencentrale en ook nog eens beter regelbaar (waar tegenwoordig ook leuk geld mee te verdienen is en de trend is stijgend). Verder helpen de heffingen op CO2 ook om deze wederinschakeling mogelijk te maken.

Overigens ben ik het niet eens met je stelling dat we "dan (voorlopig) geen impopulaire maatregelen hoeven te nemen", het is echt de hoogste tijd om onze nationale (maar ook europese en wereld) CO2 uitstoot te verminderen en wel zo snel als mogelijk. Onze europees vastgelegde NL doelen voor 2020 gaan we NIET halen, die van 2025 en 2030 zijn al bijna niet meer te halen, alleen met een maximale inspanning van alle partijen zijn die nog bereikbaar. Na 2030 moeten we van het Groningsgas af de kraan daar gaat dicht (niet vreemd want het gas daar is ook al aardig op en worden we op dat gebied nog afhankelijker van de Russen) en moeten we wel een (of meer) oplossing(en) in-place hebben voor ons warmteprobleem. Dit is slechts 12 jaar weg!

Het wordt hoog tijd dat de politiek duidelijkheid en richting biedt, dat is iets waar iedere sector (die allemaal best wel willen) reikhalzend naar uitkijkt. De politiek is al veel te lang bezig geen beslissingen te nemen in de hoop dat de transitie dan goedkoper uit zal vallen. Gelukkig is nu ook de rechter en het hof het eens met Urgenda, dat de regering te weinig doet.. De regering overweegt in cassatie te gaan, maar dat zou mi de boel alleen maar onnodig vertragen. The time to act is now! (maar eigenlijk was een paar jaar geleden beter geweest).
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door BaDu » 13 okt 2018 21:07

vloktech schreef:
13 okt 2018 20:43
Als ik het goed heb liggen er twee van de 5 STEG-eenheden van de Eemscentrale stil, dat is toch weer goed voor 2x 265 MW.
Inderdaad liggen twee eenheden stil maar de plannen zijn om de boel te verkopen naar het buitenland, verder is de aansluiting van deze eenheden op station Eemshaven al ingebruik genomen door de noodverbinding naar Eemshaven Oudeschip. Ik verwacht niet dat deze al oudere units ooit nog opgestart gaan worden.
vloktech schreef:
13 okt 2018 20:43
En hoe zit het eigenlijk met de Flevo-centrale? Ik meen in het verleden gehoord te hebben dat deze geconserveerd om indien nodig weer opgestart te kunnen worden.
Deze is bij mijn weten na de verbouwing in 2010 gewoon in bedrijf.
vloktech schreef:
13 okt 2018 20:43
In Pernis stonden er toch ook nog wat nieuwe eenheden stil, ik meen dat er zelfs één weer is afgebroken en is verplaatst naar een locatie in het buitenland....
Klopt, de status daarvan ken ik niet, maar het vermogen van deze eenheden is bij lange na niet voldoende om het uitschakelen van alle kolencentrales mogelijk te maken.
vloktech schreef:
13 okt 2018 20:43
En in Roermond is zeer onlangs ook weer een gascentrale uit de mottenballen gehaald.
Dat is wat kort door de bocht statement, de beslissing om dat te doen is kort geleden genomen, de wederingebruikname (3xwoordwaarde) is geplanned voor 2020.
KML-generator generator

Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Peter Kleton » 13 okt 2018 22:53

Vloktech en BADu allebei bedankt alvast,
ik weet nu tenminste hoe de vlag er bij hangt. :grin:
Peter

Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Peter Kleton » 14 okt 2018 10:39

De aanleiding van mijn vraag was het artikel in de NRC van za 13 okt. over de Urgenda uitspraak.
Jullie antwoorden vullen dat artikel mooi aan. Met wat uit de mottenballen halen van gascentrales zou de reductie haalbaar zijn voor 2020 ,maar dan moeten toch in de latere jaren de door mij genoemde impopulaire maatregelen genomen worden, die een beetje buiten het kader van dit forum vallen ,zoals verminderen max snelheid naar 100km/h en uitbreiding van het electrische rail vervoer. :DD
Groeten ,
Peter

Dweep
150 kV
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Dweep » 15 okt 2018 12:53

BaDu schreef:
13 okt 2018 21:07
vloktech schreef:
13 okt 2018 20:43
In Pernis stonden er toch ook nog wat nieuwe eenheden stil, ik meen dat er zelfs één weer is afgebroken en is verplaatst naar een locatie in het buitenland....
Klopt, de status daarvan ken ik niet, maar het vermogen van deze eenheden is bij lange na niet voldoende om het uitschakelen van alle kolencentrales mogelijk te maken.
Ik meen van de 2 ex Intergen centrales, de oudste REC, goed voor ong 810 mw nu voor Uniper draait ipv kolencentrales Maasvlakte 1 en 2 welke offline zijn.
De andere MSEC draait meen in ook, goed voor 425 mw.
Samen toch 1200 mw+
Wel is in de Botlek (langs de snelweg A15) een ex Engie gasturbine van 70mw in demontage momenteel, wellicht die naar het buitenland gaat?

Maar 1200 MW op de Vondelingeplaat plus 1300 mw Claus C , nabij Maasbracht, is toch goed voor 2,5 GW ;)

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Shrek » 15 okt 2018 14:19

Dweep schreef:
15 okt 2018 12:53
Maar 1200 MW op de Vondelingeplaat plus 1300 mw Claus C , nabij Maasbracht, is toch goed voor 2,5 GW ;)
Die 1200 MW wind kan je niet meetellen wanneer het over regelbare reservecapaciteit gaat, de 1300 MW uiteraard wel.

Plaats reactie