Pagina 5 van 17

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Geplaatst: 21 apr 2020 22:50
door Hans
Ruben schreef:
21 apr 2020 14:08
@Hans, misschien een nieuw spreekwoord gevonden: alles went, behalve kunstorfisolatoren. :lol:
Ruben, wat doe je me aan. Nu krijg ik een heel foute flashback naar mijn tijd lang geleden als nachtpompbediende op een snelwegtankstation, toen die soms nog 24/7 open waren. Stond je dan, saucijzenbroodjes warm te houden met op de radio van de shop een obscure show die tussen twaalf en drie werd uitgezonden. Een van de spellen: je kreeg de naam van een bekende (vrouwelijke) persoon met daarbij de vraag: zijn ze gewoon, of zijn ze silicoon. SMS je antwoord en win een T-shirt van Radio 538. :hamer:

Misschien wel een concept dat kan worden gebruikt bij toekomstige reconstructies. Blijven ze gewoon, of wordt het silicoon.
Er komen tenslotte nog heel wat meer verzwaringen aan, waarbij telkens opnieuw de vraag tussen AMS-620 of HTLS zal worden gesteld, en ook of men glaskappen handhaven wil of kunststof gaat gebruiken.

Het is wel een heel ander gezicht aan het worden. De HTLS-draden vallen niet op als zijnde anders, maar de dunne kunststof isolators geven de hele verbinding toch een wat minder potente indruk in plaats van de werkelijkheid die juist andersom is. Het is van dat fragiele spul waarvan de lengte doet suggereren dat we opeens 320 kV hebben gekozen in plaats van 400 (ja ja ja, 380 heet dat). In tegenstelling tot BaDu word ik er niet zo gelukkig van, hoewel de dubbele ketting aan de steunmasten er met deze twee bruggen niet per sé slecht uitziet. Het had zelfs mooi kunnen zijn als die kunststof stengeltjes maar gewoon net ietsje dikker waren geweest of zelfs maar waren geleverd in donkergroen. Bij de Ketelkruising gaan straks vanaf een afstandje die isolators helemaal wegvallen zodat visueel de draden welhaast zullen lijken te zweven.

Gelukkig dat ze daar in halfverankering hangen. En halfverankering is net als appelmoes: het kan overal bij en komt altijd goed.

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Geplaatst: 22 mei 2020 15:32
door ElektroThriller
Bijna klaar
Op de laatste masten bij station Lelystad na zijn alle masten van de upgrade voltooid. Wegens problemen met ViewNX-i van Nikon (niet meer het concept van bewerkte foto's opslaan), zijn schermafbeeldingen van de bewerkte foto's gebruikt. Van de resterende masten moet meestal maar één geleider worden afgehangen.
Update. Inmiddels is het nieuwe concept van bewerkte foto's bewaren (via Conversie) doorgrond.

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Geplaatst: 22 mei 2020 22:10
door Tom
Altijd vervelend computerproblemen, hoop dat je het snel weer werkend krijgt.

Mooie omstandigheden natuurlijk.
Mij valt op hoe de nieuwe isolatoren nog blinken in de zon.
De zichtbaarheid van de verzwaring van de kruisingsmasten valt naar mijn mening mee ten opzichte van wat ik verwachtte (vreesde).
Waren er nog coronageluiden te horen :DD ?

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Geplaatst: 22 mei 2020 22:26
door Shrek
Tom schreef:
15 apr 2020 20:43
Voor de oplettende kijker is te zien dat de benodigde fasewisseling op plaatsvindt doordat de bovenste geleider nu niet meer op het midden uitkomt op het portaal maar aan de buitenkant. Daardoor was er geen wisseling op de mast nodig, wel een subtiele onderlinge aanpassing van de zegen.
Dat is trouwens hoe in België alle fasewissels worden uitgevoerd. Halverwege de lijn is dit compleet nutteloos, maar op de eindpunten moet het natuurlijk wel juist uitkomen met de klokgetallen.

Weer een leuke fotoserie trouwens. Wel een vraagje: waarom gebruiken de de kortere isolatoren niet om de kabels hoger boven de grond te hangen? Nu hangt er zo'n stukje staal tussen dat geen nuttige functie lijkt te hebben waardoor de kabels op dezelfde hoogte blijven.

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Geplaatst: 22 mei 2020 22:42
door Peter
Ik vraag me nog altijd af, waarom geen langere isolatorkettingen? Vind het nog steeds geen vooruitgang zo. Hopelijk gaan ze dat bij vervolgprojecten wel doen, of weer gewoon met old-school glaskapisolatoren 8-)

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Geplaatst: 22 mei 2020 23:35
door Tom
Wel een vraagje: waarom gebruiken de de kortere isolatoren niet om de kabels hoger boven de grond te hangen? Nu hangt er zo'n stukje staal tussen dat geen nuttige functie lijkt te hebben waardoor de kabels op dezelfde hoogte blijven.
Dat lijkt inderdaad zo, maar de lengte is er voor om de overslagafstand van de geleider in het horizontale deel binnen de twee ophangpunten naar het dichtsbij zijnde niet onder spanning staande deel van de ketting (bovenste strip) voldoende groot te houden. De kunststof isolatoren hebben in tegenstelling tot de glaskap-isolatoren veldstuurringen, waardoor er net wat minder afstand is. Want dan komen we bij:
Ik vraag me nog altijd af, waarom geen langere isolatorkettingen?
De lengte van de isolatoren kan bij kunststof verkort worden vanwege de grotere kruipweglengte die bij de kunststof uitvoering mogelijk is ten opzichte van glas, er zijn simpelweg meer ribbels. Maar om onder alle condities waaronder uitzwaai door wind voldoende afstand te houden, horizontaal tot de mast en verticaal tot de traverse, zijn de verlengstrippen nodig. Dit luistert allemaal erg nauw.
De afweging glas-kunststof wordt voor ieder project opnieuw gemaakt, wie weet is er een andere keuze in de vervolgprojecten of een andere uitvoering van de strippen :) .

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Geplaatst: 25 mei 2020 09:49
door ElektroThriller
Vier extra foto's
Waaronder de laatste rechtstand in de Noordoostpolder vóór de Ketelmeerkruising.
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.35.18.png
Hemelvaartsdag 2020. DSC_3061.
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.35.18.png (1.71 MiB) 9559 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.37.49.png
Hemelvaartsdag 2020. DSC_3069.
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.37.49.png (902.04 KiB) 9559 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.39.51.png
Hemelvaartsdag 2020. DSC_3069.
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.39.51.png (1.75 MiB) 9559 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.42.50.png
Hemelvaartsdag 2020. DSC_3080.
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.42.50.png (1.12 MiB) 9559 keer bekeken

Re: BBB380kV

Geplaatst: 04 jun 2020 15:38
door ElektroThriller
Op opruimen na alles klaar
Een dixie, rijplaten, lege haspels, bouwhekken: dat moet nog worden verwijderd, waarna grond wordt aangeharkt.
Hierbij zeven foto's. Andere foto's verschijnen in Namen en Rugnummers.
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.23.55.png
3 juni 2020. DSC_3124. Vanaf locatie 163 in zuidelijke richting.
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.23.55.png (801.33 KiB) 9338 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.24.49.png
3 juni 2020. DSC_3126. Vanaf locatie 163 in noordelijke richting.
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.24.49.png (1.22 MiB) 9338 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.25.41.png
3 juni 2020. DSC_3129. Mast 164.
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.25.41.png (1.19 MiB) 9338 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.26.30.png
3 juni 2020. DSC_3131. Detail Mast 164.
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.26.30.png (1.29 MiB) 9338 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.27.23.png
3 juni 2020. DSC_3133. Detail Mast 164.
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.27.23.png (1.02 MiB) 9338 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.28.44.png
3 juni 2020. DSC_3135. Op de voorgrond hoekmast 163.
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.28.44.png (1.44 MiB) 9338 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.29.41.png
3 juni 2020. DSC_3137. Hoekmast 156.
Schermafbeelding 2020-06-04 om 15.29.41.png (953.24 KiB) 9338 keer bekeken

Re: BBB380kV

Geplaatst: 25 jun 2020 09:33
door ElektroThriller
KLAAR!
Sinds zaterdag 6 juni staat er weer spanning op beide circuits van 380 kV Ens - Lelystad, getuige een verslag van Tennet:

https://www.lelystad-ens380kv.nl/overig ... in-bedrijf

Er zijn vijf uitgebreide fotoreportages, inclusief met drones gemaakte foto's.
Schermafbeelding 2020-06-25 om 09.27.01.png
Uitsnede uit een van de fotoreportages. (c) Chris Pennarts. Dit is hoekmast 156.
Schermafbeelding 2020-06-25 om 09.27.01.png (2.09 MiB) 9078 keer bekeken
https://myalbum.com/album/4pUudggVWBAF
https://myalbum.com/album/36UJMFBtoYX8
https://myalbum.com/album/65xVMPQZTHa2
https://myalbum.com/album/fnbvZrSKjXqS
https://myalbum.com/album/X4tK3csYYTQA

Re: BBB380kV

Geplaatst: 31 mei 2021 11:43
door PJK
Volgens de Bouwapp liggen de eerste rijplaten klaar en wordt er begonnen met de werkzaamheden aan Diemen-Lelystad.