Beter Benutten Bestaande 380kV-verbindingen
Afgelopen week stond het BB'en (beter benutten) van 380 kV Diemen - Lelystad in het Staatsblad. Er wordt verwezen naar een startnotitie, die ook al als pdf te downloaden is. Donderdagavond 18 oktober ga ik infoshoppen in Van der Valk Hotel Almere.
Goed nieuws voor onder meer Michel, want de bestaande lijn lijn wordt niet door wintrackmasten vervangen!
We zien in de overzichtskaart dat onder meer de stations Vierverlaten en Diemen worden gemoderniseerd. Bij Diemen zien we de bypass van één circuit vanuit Krimpen richting Oostzaan. Het was mij al bekend dat dit circuit alsnog op station Diemen wordt aangesloten.
Een aantal masten rond het SAA-project is al aangepast; daar volstaan nieuwe geleiders.
De lijn kruist de A6 nabij station Lelystad. Een bekend punt, waar 380 kV moet buigen voor 150 kV. In de notitie staan drie mogelijkheden om de kruising van de A6 veiliger te maken:
Bovenstaande info is afkomstig van het Bureau Energiezaken. Voor Tennet zie:
https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... ns-380-kv/
BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
- ElektroThriller
- Loads: 3020
- Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
- Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- Peter
- Loads: 3091
- Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
- Favoriete mastsoort: Donaumast
- Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Dat is goed nieuws, al zou ik het jammer vinden als de hele lijn v-ophangingen gaat krijgen zoals men ook tussen Vierverlaten en Hoogeveen gedaan heeft, maar het is altijd nog beter dan wintracks. Ik zie overigens dat men Ens - Zwolle - Hengelo ook wil opwaarderen. Ik ben benieuwd hoe ze dat willen gaan doen...
Wat betreft de overspanning van de A6 bij Lelystad, ik zeg een nieuwe mast er tussen

Wat betreft de overspanning van de A6 bij Lelystad, ik zeg een nieuwe mast er tussen


- ElektroThriller
- Loads: 3020
- Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
- Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
HTLS
In het concept-document is sprake van het geleidertype HTLS: High Temperature Low Sag. 'Sag' is Engels voor 'doorhang'. Dit geleidertype is geschikt voor 4kA, niet dikker of zwaarder dan de huidige geleiders en vergt minder aanpassingen dan een normale upgrade.
Iemand al bekend met dit geleidertype?
In het concept-document is sprake van het geleidertype HTLS: High Temperature Low Sag. 'Sag' is Engels voor 'doorhang'. Dit geleidertype is geschikt voor 4kA, niet dikker of zwaarder dan de huidige geleiders en vergt minder aanpassingen dan een normale upgrade.
Iemand al bekend met dit geleidertype?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- Shrek
- Loads: 1709
- Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
- Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
- Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
In België is dit al gebruikt op Zutendaal-Van Eyck en Horta-Eeklo Noord. Op dit moment worden ze ook geïnstalleerd op Mercator-Horta. Veel speciaal is er niet aan imo.ElektroThriller voegde de load toe:HTLS
In het concept-document is sprake van het geleidertype HTLS: High Temperature Low Sag. 'Sag' is Engels voor 'doorhang'. Dit geleidertype is geschikt voor 4kA, niet dikker of zwaarder dan de huidige geleiders en vergt minder aanpassingen dan een normale upgrade.
Iemand al bekend met dit geleidertype?
- Peter
- Loads: 3091
- Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
- Favoriete mastsoort: Donaumast
- Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
HTLS heeft men toch ook toegepast op 220kV Vierverlaten - Zeyerveen - Zwolle? Ervaring is er dus al mee en heeft Westerlee - Wateringen niet ook HTLS geleiders in driebundels? Anders zou dit deel de zwakste schakel in de 380kV ring om Rotterdam zijn.
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Tussen Vierverlaten en Hessenweg zit geen HTLS geleiders. Er zit een 882 mm2 AMS geleider tussen Vierverlaten en Hoogeveen en een ACSR geleider (ik meen 725/50 mm2) tussen Hoogeveen en Hessenweg.