Station Vierverlaten wordt verbouwd
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Station Vierverlaten wordt verbouwd
Via Google Earth zag ik dat de ondergrond op werkzaamheden duidde. Aangezien ik toch in de buurt was zijn er wat foto's gemaakt. Het weer was waardeloos. Via de website vind je een ware shitload aan documentatie.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Station Vierverlaten wordt verbouwd
Dus de breinaaldenvirus gaat hier ook toeslaan. Weer een netgeschiedenis-afslachting voor de boeg.Wel leuke foto's,kerel.
Re: Station Vierverlaten wordt verbouwd
He dat is toevallig, vandaag ben ik ook op precies dezelfde plek bij de doodlopende weg vanaf de rotonde wezen kijken. Inderdaad is afgelopen maand druk gewerkt aan de tijdelijke omleiding van de 220 kV-lijn, om een nieuwe hoekmast te bouwen tussen mast 99 en 100 in. De 110 kV-lijn is inmiddels ingekort met een aantal masten om ruimte te maken voor de nieuwbouw.
Re: Station Vierverlaten wordt verbouwd
Mooie plaatjes ET! Bijzonder die omleiding bij de 220kV lijn naar Bergum! De 110kV lijn naar Winsum is sinds juni ongeveer al ingekort.
Cheers Ruben.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Station Vierverlaten wordt verbouwd
Mooi om de actuele situatie bij Vierverlaten te kunnen bekijken! Het is inderdaad goed te zien op Google Earth dat men al flink bezig is.
Re: Station Vierverlaten wordt verbouwd
Vierverlaten wordt inderdaad flink verbouwd (of beter aangebouwd):
Er komt een koppeling met 2x380kV vanaf Eemshaven Oudeschip, deze koppeling is voorbereid op 4x380kV
De koppeling zal inderdaad bestaan uit de bekende wintracks maar dan in de 4x380kV variant.
De koppeling zal in eerste instantie 2x380kV en 2x110kV voeren over een gedeelte van het tracé (analoog aan DTC-Wesel met 150kV)
Op Vierverlaten komt een compleet 380kV station met 5 of 6 (aantal weet ik niet zeker meer) koppeltrafo's 380/220kV
Het station is voorbereid op 4x380kV lijn naar Eemshaven Oudeschip, waarvan ik persoonlijk denk dat die optie snel zal worden ingeroepen
Verder een aantal reserve velden waarvan het doel nog onduidelijk is, daarover kun je speculeren (ligt wat gevoelig om hier dat die info te posten).
Het zou kunnen dat deze info wel ergens openbaar is (bouwvergunning oid).
Op het 220kV station vinden natuurlijk ook flinke wijzigingen plaats: Er komen velden voor de nieuwe koppeltrafo's, de lijnvelden naar Robbenplaat vervallen en de velden tbv Bergum worden verplaatst.
De bestaande 4(3)x220kV lijn vanaf Robbenplaat zal worden verwijdert, evenals de eerste ca 30 masten van de 110kV verbinding naar Winsum Ranum.
Het wordt dus hoog tijd alle te verwijderen masten netjes op de foto te zetten en op de webkaart te registreren.
Er komt een koppeling met 2x380kV vanaf Eemshaven Oudeschip, deze koppeling is voorbereid op 4x380kV
De koppeling zal inderdaad bestaan uit de bekende wintracks maar dan in de 4x380kV variant.
De koppeling zal in eerste instantie 2x380kV en 2x110kV voeren over een gedeelte van het tracé (analoog aan DTC-Wesel met 150kV)
Op Vierverlaten komt een compleet 380kV station met 5 of 6 (aantal weet ik niet zeker meer) koppeltrafo's 380/220kV
Het station is voorbereid op 4x380kV lijn naar Eemshaven Oudeschip, waarvan ik persoonlijk denk dat die optie snel zal worden ingeroepen
Verder een aantal reserve velden waarvan het doel nog onduidelijk is, daarover kun je speculeren (ligt wat gevoelig om hier dat die info te posten).
Het zou kunnen dat deze info wel ergens openbaar is (bouwvergunning oid).
Op het 220kV station vinden natuurlijk ook flinke wijzigingen plaats: Er komen velden voor de nieuwe koppeltrafo's, de lijnvelden naar Robbenplaat vervallen en de velden tbv Bergum worden verplaatst.
De bestaande 4(3)x220kV lijn vanaf Robbenplaat zal worden verwijdert, evenals de eerste ca 30 masten van de 110kV verbinding naar Winsum Ranum.
Het wordt dus hoog tijd alle te verwijderen masten netjes op de foto te zetten en op de webkaart te registreren.
KML-generator generator
Re: Station Vierverlaten wordt verbouwd
Komen er geen 380/110kV transfos? Het lijkt mij een beetje vreemd om al dat vermogen eerst nog langs de 220kV te sturen om het 50 meter verder weer door een transfo te jagen.
Re: Station Vierverlaten wordt verbouwd
Goed gelezen, kort gezegd, nee die komen er inderdaad niet. Exacte reden daarvoor ken ik niet, maar ik vermoed dat men het de extra investering (twee extra 380kV velden en twee 380/110 trafo's, die zijn natuurlijk niet goedkoop) niet waard vond. Verder zou het wellicht de bedrijfsvoering van het net lastiger maken met invoeding op 110kV met 380 en 220kV trafos.
KML-generator generator
Re: Station Vierverlaten wordt verbouwd
Ik zou dan de 220/110 transfos meteen vervangen door 380/110, dat kost natuurlijk wel wat, maar op termijn is het wel zuiniger. Misschien besluit men het later alsnog te doen wanneer de 220/110 tansfos einde levensduur zijn.BaDu schreef: ↑02 okt 2018 20:19Goed gelezen, kort gezegd, nee die komen er inderdaad niet. Exacte reden daarvoor ken ik niet, maar ik vermoed dat men het de extra investering (twee extra 380kV velden en twee 380/110 trafo's, die zijn natuurlijk niet goedkoop) niet waard vond. Verder zou het wellicht de bedrijfsvoering van het net lastiger maken met invoeding op 110kV met 380 en 220kV trafos.
Maar iets anders: op foto 2061B van ET zie ik iets wat verdacht veel op een 220kV/MS transfo lijkt. Ik dacht dat zoiets in NL niet bestond?
Re: Station Vierverlaten wordt verbouwd
Inderdaad staan daar twee stuks 220/20kV transfos.
Laten we maar zeggen dat de uitzondering de regel bevestigd
(de regel ging in mijn beeld ook meer over 380/MS trafos (hoe l*l je je eruit ))
KML-generator generator