Hoogspanningsmast als broedplaats voor de slechtvalk

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Hoogspanningsmast als broedplaats voor de slechtvalk

Bericht door Nico uit Gouda » 02 aug 2018 21:19

Hallo iedereen. Hoogspanningsmast als broedplaats voor de slechtvalk. Lees hierover op https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... lechtvalk/ en lees daarnaast ook https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... -lelystad/ en lees ook
https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... ngsmasten/
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. :-)

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Hoogspanningsmast als broedplaats voor de slechtvalk

Bericht door michel » 03 aug 2018 10:58

Goed dat Tennet dat doet.Ideaal voor de vogelspotters!Maar nu een discussiepunt;We weten dat sommige vogelsoorten redelijk oud worden,dus waarom dat overdreven microteslabeleid aanhouden terwijl dieren daar waarschijnlijk geen last van hebben.En ten 2e;Hoe willen ze zo'n nest in de breinaalden plaatsen als die de boventoon gaat voeren(helaas)in de toekomst?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hoogspanningsmast als broedplaats voor de slechtvalk

Bericht door Shrek » 03 aug 2018 11:42

michel schreef:
03 aug 2018 10:58
Goed dat Tennet dat doet.Ideaal voor de vogelspotters!Maar nu een discussiepunt;We weten dat sommige vogelsoorten redelijk oud worden,dus waarom dat overdreven microteslabeleid aanhouden terwijl dieren daar waarschijnlijk geen last van hebben.En ten 2e;Hoe willen ze zo'n nest in de breinaalden plaatsen als die de boventoon gaat voeren(helaas)in de toekomst?
Zoals je al zegt, de dieren hebben er waarschijnlijk geen last van, maar nog niemand heeft een grootschalige test gedaan om te zien of dat ook zo is. Net hetzelfde als bij mensen, die hebben er waarschijnlijk ook geen last van. Alleen is men voor mensen voorzichtiger dan voor dieren, vandaar de regels.
Slechtvalknesten kom je op vele plaatsen tegen, in kerk, antennemasten of hoogspanningsmasten. Ze zijn niet zo heel groot, daarvoor vinden ze vast wel een plekje op die breinaalden.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Hoogspanningsmast als broedplaats voor de slechtvalk

Bericht door michel » 03 aug 2018 22:08

;) Dank voor de uitleg,mastenmeester van België.Over een paar weken zit ik vlakbij Maldegem en ik vrees dat ik daar een aantal opnames ga maken.Even voor de duidelijkheid;de 0.5 norm in Nederland is naar mijn mening echt over the top.Ik kan mij begrijpen dat de 100 microtesla-norm wel normaal is en zeker met het uitkopen van bewoners.Maar hier dicht je het ene gat en de andere springt open door de hoge kosten van de kaasstengels.Maar even weer terug naar het onderwerp;slechtvalken zijn inderdaad vogels van klein formaat.En naar mij weten zou er eventueel op een zeldzame traverse van een combi-paal wel een mogelijkheid zijn om zo'n nest te plaatsen.Maar nu een ander euvel;Ooievaars!Die zijn van grotere proporties en die traversen zijn zo dun als tandenstokers.Ik vind de winsnack in alle opzichten zo beperkt en vraag mij af of het meer een imago-borstklopperij is dan natuur/landschapskwestie.

Plaats reactie