Mel Kroon

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Mel Kroon

Bericht door Knarvel » 16 aug 2018 22:50

Dweep schreef:
15 aug 2018 20:44
Mel Kroon benoemd Dunkelflaute, maar zegt er over dat we dan beroep kunnen doen op buurlanden... maar als die daar ook of in mindere mate last van hebben hoe dan? Hij benoemd dat energie intensieve industrie even uitzetten? Makkelijk, echter dan zullen die bedrijven naar landen gaan waar ze minder moeilijk doen, precessen moeten draaien om geld binnen te harken. En sommige processen hebben geen aan en uit knop, die hebben uren soms dagen nodig om onspec te komen, geen fijne vooruitzichten.
Bedrijven zullen niet zo snel ophoepelen hoor! Wat MK hier aanspreekt is de energie variabel te beprijzen. Dat kan alleen maar vorm krijgen als energie-leverancier en -consument een contrakt met een dergelijk mechanisme uitonderhandelen. Energie verbruikers die het absoluut niet zonder permanente voeding kunnen stellen zullen andere contracten afsluiten als bv een steengroeve, waar als de incentive de moeite waard is, de stenenbrekers best wel een poosje kunnen zwijgen.
Overigens hebben zulke kritische verbruikers meestal eigen noodvermogensopwek, die ook in een situatie van "Dunkelflaute" lukeratief ingezet zou kunnen worden.
Dweep schreef: Hij gaat mijn inziens ook makkelijk voorbij aan meer hoogspanningslijnen vanaf zee naar het achterland, wie wil die in zijn tuin of horizon? Mel noemt de zware verbruikers al aan zee staan, maar hoe krijgen we dan de stroom op wijknivo voor alle elektrische auto’s? Hoogspanningslijnen ondergronds uit het zicht is duur en de blindlast die het opwekt moet je ook compenseren? Leuk lees stuk zeker, wellicht zie ik te veel beren?
in prncipe zou je het vermogen daar moeten opwekken waar het ook verbruikt wordt... Da's niet altijd even makkelijk, en daarom hebben we het koppelnet dat steeds meer een transportnet aan het worden is. Eigenlijk mi een minder wenselijke ontwikkeling. Ik denk dat in de toekomst decentrale opwek en opslag een steeds belangrijkere rol zal gaan spelen.

Plaats reactie