Landelijk stroomtekort vandaag afgewend

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Landelijk stroomtekort vandaag afgewend

Bericht door Shrek » 06 mei 2018 19:04

Ja maar dat gaat niet zomaar als pakweg Portugal hun halve centralepark in onderhoud zet omdat ze een contract hebben voor levering vanuit Nederland.

Wat ik mij meteen afvraag is: Hoe groot zijn die reservevermogens? Als een beetje verschil in wind ze al uitput zou het wel eens kunnen dat ze gewoon te klein zijn. Minder vermogen veilen is natuurlijk goedkoper voor Tennet, maar houdt meer risico in...

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk


BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Landelijk stroomtekort vandaag afgewend

Bericht door BaDu » 07 mei 2018 09:13

De grootte van deze reserve en nood-vermogens weet ik eerlijk gezegd niet, wel weet ik dat TenneT zich hierover al wat zorgen maakte en de afgelopen maanden extra vermogen heeft gecontracteerd. Helaas nog steeds te weinig dus. :)
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Landelijk stroomtekort vandaag afgewend

Bericht door Johan » 07 mei 2018 10:46

Een aardig artikel op NOS.nl over het stroomtekort.
https://nos.nl/artikel/2230510-grilligh ... tsnet.html

Van 9:00 uur tot 10:30 uur het gecontacteerde noodvermogen ingezet. Om 10:30 uur is men door het noodvermogen heen, ik denk dat ze bedoelen dat dit dan volledig is ingezet. Daarna een "alert emergency" voor extra vermogen bovenop het noodvermogen.
Pas om 15:00 uur is de toestand weer normaal.
Wat voor mij een grote vraag is, hoe bepalen ze het verbruik bij de energiebedrijven, en dus het tekort op dat moment. Vroeger was dit gemakkelijk, metingen tussen de netten van Nuon, Essent en Eneco gaven daar duidelijkheid omdat de klanten op de eigen netten zaten. Nu zitten er klanten van alle energiebedrijven op de netten van de netbeheerders. Van grootverbruiker is zijn het verbruik te zien, maar van de meeste woonhuizen en kleine bedrijven nog niet, daar zijn alleen maar jaarverbruiken van bekend

Een uittreksel uit het bericht.
!! Vreemd probleem, ik voer drie plaatjes in, zijn zichtbaar in het voorbeeld scherm, na versturen niet meer zichtbaar.
Opnieuw ingevoerd, weer zichtbaar in het voorbeeldscherm, na versturen weer niet zichtbaar :jaleuk

Edit beheer: er zijn twee dingen aan de hand. Dat bijlage 01 en 02 het niet deden is een technisch probleem waarvan op dit moment niet duidelijk is waarom dat niet werkte, maar het lijkt erop dat ET het ook had. Bijlage 03 deed het wel, maar die is door een beheerder (ik) handmatig uitgezet. Het tonen van een screenshot van een nieuwsbericht van een bekende nieuwsbrenger is een risico omdat het in sommige gevallen wordt opgevat als een citaat zonder gepaste bronvermelding. Dat kan aardig in de papieren lopen. Wanneer iets te linken valt zoals nu, is een screenshot ook niet nodig.
Laatst gewijzigd door Johan op 07 mei 2018 15:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Landelijk stroomtekort vandaag afgewend

Bericht door Knarvel » 07 mei 2018 12:48

Ik vermoed dat ze aan de ene kant de leverbedrijven hebben, (zoals NUON, RWE, Unper, enz.) en aan de andere kant verbruiksbedrijven als enexis, liander ect. Dan speelt het geen rol bij wie de kleine mens zijn energie koopt.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Landelijk stroomtekort vandaag afgewend

Bericht door Johan » 07 mei 2018 15:12

Knarvel schreef:
07 mei 2018 12:48
Ik vermoed dat ze aan de ene kant de leverbedrijven hebben, (zoals NUON, RWE, Unper, enz.) en aan de andere kant verbruiksbedrijven als enexis, liander ect. Dan speelt het geen rol bij wie de kleine mens zijn energie koopt.
Klopt, maar de veroorzaker moet betalen, dus diegene die onvoldoende hebben ingekocht. En die moeten verdeeld worden tussen Eneco enz. dat kan alleen maar met een verdeelsleutel aan de hand van het aantal kleinverbruikers en het gebruik van de grootverbruikers samen.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Landelijk stroomtekort vandaag afgewend

Bericht door maarten » 07 mei 2018 16:15

Is er ergens genoemd hoeveel (MWh) het tekort was?

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Landelijk stroomtekort vandaag afgewend

Bericht door BasH » 07 mei 2018 20:31

Johan schreef:
07 mei 2018 10:46
Een uittreksel uit het bericht.
!! Vreemd probleem, ik voer drie plaatjes in, zijn zichtbaar in het voorbeeld scherm, na versturen niet meer zichtbaar.
Opnieuw ingevoerd, weer zichtbaar in het voorbeeldscherm, na versturen weer niet zichtbaar :jaleuk

Edit beheer: er zijn twee dingen aan de hand. Dat bijlage 01 en 02 het niet deden is een technisch probleem waarvan op dit moment niet duidelijk is waarom dat niet werkte, maar het lijkt erop dat ET het ook had. Bijlage 03 deed het wel, maar die is door een beheerder (ik) handmatig uitgezet. Het tonen van een screenshot van een nieuwsbericht van een bekende nieuwsbrenger is een risico omdat het in sommige gevallen wordt opgevat als een citaat zonder gepaste bronvermelding. Dat kan aardig in de papieren lopen. Wanneer iets te linken valt zoals nu, is een screenshot ook niet nodig.
Iets vergelijkbaars had ik bij het plaatsen van meerdere bijlagen tegelijk in mijn berichten en het naderhand bewerken. Het lijkt erop dat de voorvertoning de boel in de war gooit. Voor de voorvertoning zag de tekst er zo uit:
tekst 1
{attachment=1}DSC_0002.jpg{/attachment}
tekst 2
{attachment=0}DSC_0007.jpg{/attachment}
Met vriendelijke groeten,
Bas
(Om te voorkomen dat de html parser reagert op de spekhaken heb ik ze door accolades vervangen...)

Op de voorvertoning stond staat vervolgens:
tekst 1
De bijlage DSC_0002.jpg is niet meer beschikbaar
tekst 2
Hier staat het plaatje met de naam DSC_0002.jpg
Met vriendelijke groeten,
Bas
En in het invoerscherm staat nog steeds de oorspronkelijke tekst die ik heb ingevoerd. Als ik vervolgens kijk naar het scherm met de bijlagen, dan is DSC_0007 verdwenen... Ik hoop dat dit helpt bij het opsporen van de oorzaak.

Met vriendelijke groet,
Bas

Dweep
150 kV
Berichten: 153
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Landelijk stroomtekort vandaag afgewend

Bericht door Dweep » 07 mei 2018 21:17

maarten schreef:
07 mei 2018 16:15
Is er ergens genoemd hoeveel (MWh) het tekort was?
Is meen ik mede afhankelijk hoeveel reserves er op dat moment beschikbaar over is.
Mocht er een grote opwekker afvallen dient dit gat direct opgeregeld te worden.
Aangezien momenteel veel outages (uit bedrijf ivm onderhoud) zijn, gaat dit ook vlot :?

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Landelijk stroomtekort vandaag afgewend

Bericht door BaDu » 07 mei 2018 21:40

maarten schreef:
07 mei 2018 16:15
Is er ergens genoemd hoeveel (MWh) het tekort was?
Ja dat is er
kijk op http://www.tennet.org/bedrijfsvoering/S ... etrrv.aspx en kies 30 april 2018
Als je de data in een grafiek zet krijg je dit:
onbalans 30-04-2018.jpg
onbalans 30-04-2018.jpg (71.88 KiB) 8785 keer bekeken
Op de vertikale as zie je kWh-waarden per kwartier
De oranje lijn loopt bovenaan vlak, dit is het moment dat het reserve vermogen was uitgeput en TenneT additioneel vermogen inkocht via de ALERT EMERGENCY regeling.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Fierr
middenspanning
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 apr 2018 20:19

Re: Landelijk stroomtekort vandaag afgewend

Bericht door Fierr » 08 mei 2018 22:17

Interessante grafiek. Het laat inderdaad zien dat voor 12 uur de onbalans het hoogst was. Dit was met andere woorden het meeste kritieke punt. Data van Elia laat vergelijkbare patronen zien: er is noodvermogen geactiveerd tussen 11:15-11:44 voor een vermogen van 156 MW.

Heb de noodvermogen cijfers op een rijtje gezet (iemand de exacte cijfers??):
1) Noodvermogen opregelen Q2 2018: 350 MW (bron: Entsoe Transparancy)
2) Noodvermogen opregelen maand april 170 MW (bron: Entsoe Transparancy)
3) TSO-TSO samenwerking: 350 MW (Tennet, 2015)

In navolging van de nieuwsberichten is met name de inzet van deze laatste TSO-TSO samenwerking bijzonder.

Plaats reactie