Pagina 3 van 3

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Geplaatst: 06 mei 2018 22:41
door maurice
BaDu schreef:
23 apr 2018 21:37
Deze proef is een een voorloper op live-line working in Nederland.
TenneT wil (of beter moet) dit gaan gaan gebruiken vanwege de kleine afstanden tussen de circuits in wintrack-masten.
Als ze daar niet de hele lijn (beide circuits) willen uitschakelen moet er naar live-line working gegaan worden.
Dus ja, op de lijnen bij Bleiswijk zal dit ook gaan gebeuren, complicerende factor is nog de aanwezigheid van 150kV op dezelfde masten bij een aantal lijnen.
Beetje late reactie, maar voor zover ik weet is dit niet juist. Bij Wintrack is de afstand tussen de circuits zodanig, dat je in een pyloon kunt werken (met de circuits in die pyloon uit bedrijf) met de circuits in de andere pyloon in bedrijf. Bij de W6 masten (4 circuits 380 kV) zoals ze toegepast gaan worden bij ZuidWest en NoordWest is de afstand nog wat groter zodat je zelfs kunt werken in een pyloon met slechts één circuit in bedrijf (en het ciruit waar je aan werkt uiteraard uit bedrijf).

Wat ik heb begrepen, is dat er bij het ontwerp van deze lijn bij Dedemsvaart uiteraard wel bekend was dat beide circuits uit bedrijf zouden moeten voor schilderwerk en andere vormen van onderhoud, maar dat het destijds nog mogelijk was om Dedesmvaart via het lokale middenspanningsnet te voeden. Door toename van de belasting is dat nu niet meer mogelijk, zodat een andere oplossing gezocht moest worden.

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Geplaatst: 07 mei 2018 09:10
door BaDu
OK, jouw informatie waarschijnlijk beter dan de mijne vwb werken in Wintracks, ik weet wel dat er zorgen waren (of misschien nog zijn) bij de ARBO diensten tav deze masten. Wel goed om te zien dat de afstanden wat vergroot zijn.

Zou het kunnen zijn dat de afstanden nu bepaald zij n op basis van een juist en correct gebruikt van gereedschappen etc. en dat de ARBO-diensten zich wellicht zorgen maken om het onverwacht uitzwaaien hiervan (hiervoor zou een extra veiligheidsafstand nodig zijn)?

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Geplaatst: 07 mei 2018 21:39
door maurice
Over zorgen i.v.m. uitzwaai is mij niets bekend.

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Geplaatst: 08 mei 2018 23:59
door vloktech
Welke afstand wordt er als veilig beschouwd bij 400KV-wintracks? Ik komt de laatste weken zeer regelmatig langs de wintracks-lijn Wateringen-Delft en zie daar eigenlijk elke dag wel werkzaamheden in de masten, zo te zien worden alle bretels vervangen. Aangezien men met hoogwerkers bezig is tussen de masten in ga ik er vanuit dat in dit geval beide circuits spanningsloos zijn. Alleen aan het circuit waaraan men daadwerkelijk werkt zijn aardingskabels te zien.

Een paar weken geleden was men meestal bezig aan de masten 3, 4 en 14 terwijl men deze week bezig is aan mast 6.

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Geplaatst: 19 mei 2018 21:39
door voltron
beeld wat bij de vorige post aansluit :DD