Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Nico uit Gouda » 25 apr 2018 14:34

...vraag nog. Hoe worden de hoekmasten in deze lijn geschilderd? Ook op deze manier of op de gewone manier? Nico. :-)

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door BaDu » 25 apr 2018 16:00

Nico uit Gouda schreef:
25 apr 2018 14:34
...vraag nog. Hoe worden de hoekmasten in deze lijn geschilderd? Ook op deze manier of op de gewone manier? Nico. :-)
Het idee is dat de wintrack masten gecoat zijn voor zo ongeveer de levensduur. Overschilderen is voor wintracks dus niet nodig.
KML-generator generator

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Nico uit Gouda » 25 apr 2018 21:56

Hallo BaDu. Bedankt voor jouw antwoord. Nico. :-)

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Nico uit Gouda » 28 apr 2018 23:37

Lees nu ook mijn ideeën hierover op https://www.facebook.com/TenneTTSO/ en ik laat ze hieronder volgen. Nico.:-)

Nico Gouda ...kan zo'n mast aan de voet ook losgeschroefd worden en dan vervolgens door een helicopter omhoog getakeld worden? Dan vervolgens plat op de grond op 'blokken' leggen om daar dan overgeschilderd te worden. Want kan overal wel werkwegen aangelegd worden? Hoe moet dit als in moerassig gebied gewerkt moet worden? Hartelijke groeten van Nico uit Gouda

Derk Folkers Beste Nico, deze oplossing kan inderdaad alleen als je kranen in de buurt kan krijgen. In moerassig gebied kan je dit zo niet doen. Interessant idee met die helicopter

Nico Gouda ...misschien kunnen zulke masten ook als volgt onderhouden worden: zorg voor één 'reserve' mast, gebruik een heli met een groot apparaat er onder die machinaal de fasedraden losmaakt en dan vervolgens de mast aan de onderkant ook machinaal losschroeft vervolgens de mast in zijn geheel omhoog aan 'kop en kont' takelt door een luik tot in het laadruim van de heli (de mast gaat dan van verticaal naar horizontaal) en dan in de helicopter met mankracht deze mast van de takels (boven en onderaan de mast) losmaken en deze beide takels aan de reservemast die uiteraard goed is onderhouden bevestigen en deze dan laten zakken, aan de voet weer machinaal vastschroeven en als laatste de fasedraden weer aan de isolatoren bevestigen. De bliksemdraad aan de top van de mast moet dan ook losgemaakt worden en aan een wiel vastgehouden worden tijdens deze 'operatie'. Hiervoor is dan wèl een heli nodig die groot is, en veel kan tillen. Mijn idee komt uit de bosbouw, daar bestaan machines die bomen omzagen en vervolgens de bast er af schillen en dan vervolgens de stam horizontaal vervoeren aan twee takels. Nico. :-)

Nico Gouda ...na het op deze wijze verwisselen van een mast landt de helicopter iets verderop op de grond (of in moerassig gebied op de dichtbijzijnste harde grond) en kan in een loods de verwisselde mast worden afgeschuurd, opnieuw geverfd enz. Hét hele grote milieuvoordeel is dat dan geen verfschilfers enz. op de open(!) grond terecht komen (is trouwens ook wettelijk verboden!) maar op een vloer in de schilderloods en dat kan uiteraard op de wettelijke(!) werkwijze verwijderd worden. Denk aan het onderhoud van vakwerkbruggen waar steeds wettelijk verplicht(!) een brugdeel in meestal wit ondoorzichtig plastic wordt verpakt voor onderhoud. Nico.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Shrek » 29 apr 2018 00:10

Dat lijkt mij helemaal onmogelijk. Helikopters kunnen nooit 2 masten tegelijk dragen. De kabels wegen bovendien veel te veel om door een helikopter in de lucht gehouden te kunnen worden (bij het trekken van geleiders is het een nylon-koord dat aan de heli hangt, geen geleider).
En vooral: een heli mag NOOIT, maar dan ook NOOIT, vasthangen aan eender wat. Elke heli-constructie moet ten allen tijden kunnen afgeworpen worden. Bij een trekkoord of mastonderdeel valt dit dan gewoon op de grond, bij een geleider onder spanning krijg je een levensgevaarlijke situatie.
Kortom: onrealistisch idee.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Nico uit Gouda » 29 apr 2018 14:28

Hallo Shrek.
En vooral: een heli mag NOOIT, maar dan ook NOOIT, vasthangen aan eender wat. Elke heli-constructie moet ten allen tijden kunnen afgeworpen worden. Bij een trekkoord of mastonderdeel valt dit dan gewoon op de grond, bij een geleider onder spanning krijg je een levensgevaarlijke situatie.
Hartelijk bedankt voor jouw antwoord. Dit wist ik nog niet! Nico.:-)

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Shrek » 30 apr 2018 00:16

En los daarvan kloppen de gewichten ook helemaal niet. De helikopters die je in België en Nederland kan inhuren voor dergelijke klussen hebben doorgaans een maximum payload van +-1000kg.
Verder in Europa heb je grotere helikopters die tot 8000kg kunnen heffen. Dat is nog steeds ruim onvoldoende om een volledige mast te kunnen heffen.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Nico uit Gouda » 30 apr 2018 14:58

Hallo Shrek. 'Ja en amen'. Nico. :-)

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Nico uit Gouda » 30 apr 2018 22:59

Zie en lees nu ook https://myalbum.com/album/uGjLV23GTstH Nico. :-)

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Shrek » 30 apr 2018 23:15

Nico uit Gouda schreef:
30 apr 2018 22:59
Zie en lees nu ook https://myalbum.com/album/uGjLV23GTstH Nico. :-)
Zeer interessant. Ik denk dat we dit in de toekomst wel vaker gaan zien :)

Plaats reactie