Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door voltron » 20 apr 2018 10:49

Gezondheidsraad geeft advies voorzorgsbeleid bovengrondse hoogspanningslijnen uit te breiden naar ondergrondse verbindingen en transformatorhuisjes.
Er zijn al langer aanwijzingen dat kinderen die in de buurt hoogspanningslijnen wonen een hogere kans hebben om leukemie te krijgen dan andere kinderen. Mogelijk heeft dat te maken met de magnetische velden die de lijnen opwekken. Uit een analyse van de nu beschikbare onderzoeksgegevens concludeert de Gezondheidsraad dat niet bewezen is dat magnetische velden de oorzaak zijn, maar dat er wel aanwijzingen zijn voor een oorzakelijke verband. Een voorzorgsbeleid rondom hoogspanningslijnen blijft daarom nodig. De raad geeft de staatssecretaris van IenW in overweging om het voorzorgsbeleid uit te breiden naar ondergrondse elektriciteitskabels en andere bronnen van langdurige blootstelling aan magnetische velden uit het elektriciteitsnetwerk, omdat magnetische velden niet tegengehouden worden door bodem of bouwmaterialen.
link

Als dit advies wordt opgevolgd, worden ondergrondse verbindingen dan niet te duur als deze ook niet meer door bewoond gebied mogen lopen?

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door ElektroThriller » 20 apr 2018 11:06

Ik heb dat item eerder deze week in het zesuurjournaal voorbij zien komen. Ik zag een dame bij een MS/LS-station met een handmeetapparaat met uitlezing in nT. NanoTesla dus. Nano is 10 tot de macht -9, micro is 10 tot de macht -6, dus 400 nanoTesla is het welbekende drempelcriterium. Twee jaar geleden heb ik een aantal MRI-scans ondergaan, Ik vroeg de operator hoe sterk het magnetisch veld is. Het antwoord: 1 Tesla. Ach, het kan verkeren. Ik fotografeer nog wel eens masten. Een enkele keer sta ik zelfs binnen het broekstuk. WTF.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door Shrek » 20 apr 2018 11:12

Het grote problem hier is dat er niemand exact kan zeggen hoeveel Tesla, µT of nT schadelijk is. Zonder cijfermateriaal blijft het een filosofische discussie en zal iedereen zijn eigen mening blijven hebben.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door Hans » 20 apr 2018 15:02

Het nieuwsitem is zeker niet onopgemerkt gebleven. Zelden kregen we op één dag zoveel email over exact dit thema. Opmerkelijk genoeg zonder één uitzondering door vrouwen ingestuurd en vrijwel altijd in de context van het kopen van huizen.
Zoals altijd verwijzen we voor de gezondheidsvraagstukken zonder pardon door naar het RIVM of het LNE. Hier branden we geen vingers aan.

Nu dat is gezegd en het hier uit de weg is: wat valt er nog meer op?
Kennelijk zijn in de ogen van de meeste mensen de hoogspanningsmasten de boosdoeners. Dat is interessant, want ik dacht altijd dat de draden een magneetveld afgeven en dat hoogspanningsmasten (zolang ze geen 4G antennes dragen) alleen passieve dingen zijn die uitsluitend in het thermisch infrarood uitzenden. Blijkbaar heb ik dat mis. :roll:

Interessant is verder dat nu ook grondkabels en trafohuisjes genoemd worden. Als je bovenop een 150 kV XLPE-kabel gaat zitten picknicken krijg je beduidend meer magneetveld door je heen dan wanneer je onder een luchtlijn gaat zitten. Dat weet of beseft bijna niemand. Maar stel nu dat er ergens iets mis gaat in de publieke opinie en grondkabels krijgen de schijn eveneens tegen? Dan zijn we nog lang niet jarig.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door Shrek » 20 apr 2018 15:55

Hans schreef:
20 apr 2018 15:02
Interessant is verder dat nu ook grondkabels en trafohuisjes genoemd worden. Als je bovenop een 150 kV XLPE-kabel gaat zitten picknicken krijg je beduidend meer magneetveld door je heen dan wanneer je onder een luchtlijn gaat zitten. Dat weet of beseft bijna niemand. Maar stel nu dat er ergens iets mis gaat in de publieke opinie en grondkabels krijgen de schijn eveneens tegen? Dan zijn we nog lang niet jarig.
Dat is in België al lang het geval. Elia heeft enorme problemen om nog 150kV-kabels in de Brusselse ondergrond te krijgen. Het project Woluwe - Charles-Quint heft al bijna 2 jaar vertraging hierdoor. De lokale autoriteiten hebben immers heel veel schrik gekregen om nieuwe kabels te vergunnen omdat er vanuit de bevolking vragen rezen over de magnetische velden.
Laatst gewijzigd door Shrek op 14 mei 2018 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door ElektroThriller » 20 apr 2018 18:37

Uitkoopregeling
Naar aanleiding van het verhaal van de Gezondheidsraad van een paar dagen geleden kwam het NOS-journaal (20 april 1800 uur) met het verhaal van de uitkoopregeling. De reportage was in Zaandam en Nieuw-Lekkerland. In Zaandam gaat het om het Blauwe Arendspad, een stukje linkerzijde van de Texelstraat en het appartementencomplex De Dikkerd (dat deels gesloopt zou moeten worden).
Schermafbeelding 2018-04-20 om 18.27.26.jpg
In het houten Zaanse huis naast het gele busje zijn mijn vader, zijn twee broers en vijf zusters geboren en getogen.
Schermafbeelding 2018-04-20 om 18.27.26.jpg (217.99 KiB) 9005 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door Knarvel » 20 apr 2018 18:52

Ik vraag mij eigenlijk af (speciaal in het geval van dat flatgebouw) of men niet boven deze gebouwen een em-dichte constructie kan bouwen die deze straling en/of magnetisme tegenhoud. Kan toch niet zo moeilijk zijn?

Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door Peter Kleton » 21 apr 2018 20:11

Hallo ,
Het is natuurlijk mooi ,als iemand van het Journaal laat zien hoe "sterk "de straling wel is.
Maar ik denk aan een practische situatie bij ons thuis:
Ik lees een boek bij een lamp ,die een stroom trekt van 1 Amp.Het snoertje loopt op een halve meter afstand langs mij heen. Hoe sterk is het magnetische veld dan ?
Groeten ,
Peter (Niet bang van stroom voerende geleiders :DD )

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door BaDu » 21 apr 2018 22:39

Hoi Peter, allereerst welkom op het forum.

De stroom van 1A gaat idd door het snoertje, maar gaat door één ader heen en door de ander weer terug.
Dit heeft als resultaat (omdat de beide draden erg dicht bij elkaar liggen) dat de magnetische velden van beide draden elkaar nagenoeg helemaal opheffen.
Het resulterende veld zal dus extreem klein zijn (<1% van het veld van één enkele geleider).
De exacte waarde is met een beetje basis elektriciteitsleer wel te berekenen (ik kan me zon sommetje van de HTS wel herinneren, maar vraag me niet wat de formule ook weer was)
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door Shrek » 21 apr 2018 23:36

inderdaad, de "problemen" beginnen pas wanneer de geleiders niet vlak naast elkaar lopen. Dit zien we in hoogspanningsluchtlijnen omwille van de isolatieafstand en in grondkabels omwille van warmtedissipatie.
Bij middenspanning en laagspanning zijn zowel grondkabels als luchtlijnen (in België toch) uitgevoerd als geïsoleerde getordeerde bundels en is er van magnetosche velden dus amper sprake.

Plaats reactie