Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door Peter Kleton » 22 apr 2018 11:22

Hallo ,
Ik had het kunnen weten ,dat bij dichtbij gelegen draden de magnetische velden elkaar opheffen. :s
Heel lang geleden ,op de MTS heb ik het ook wel geleerd ,maar nu.... Er was ook nog iets met de eenheden in Gauss (Het z.g.n. Oude stelsel ) ,nu uitgedrukt in Tesla met een factor x verschillend.

Hoe je vrij hangende hsp kabels zou kunnen afschermen boven huizen zou in- theorie - met Mu metaal kunnen.. Wel heel erg kostbaar, ik ken het alleen als afschermingsmateriaal voor oscilloscoop buizen.

Groeten ,
Peter

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door BaDu » 22 apr 2018 13:17

Eigenlijk werken alle geleidende (liefst geaarde) materialen goed genoeg voor dit soort relatief zwakke velden. mu-metaal is perfect hiervoor maar zoals je aangeeft, erg duur.
Gewoon staal of koper gaaswerk of zou al een flink deel van de ellende weg kunnen nemen en is vele malen goedkoper en ook nog een goed te verwerken in de constructie. Het best zou het zijn als je er rondom een kooi van faraday van maakt en deze goed op meerdere punten verbindt met aarde.
Waarom werkt de huidige beton wapening in gebouwen dan niet?
De stalen delen zijn niet onderling verbonden en vaak ook niet geaard, daarmee is de kooi niet dicht.
De boel is wel voldoende om zwakke hoogfrequentie straling af te schermen (daarom heb je bijv. geen GPS ontvangst in dit soort constructies)
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door BaDu » 22 apr 2018 13:29

Ik heb nog een goede discussie gevonden voor de berekening van de magenetische veldsterkte
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/24540

Maak bij het voorbeeld de afstand tussen de geleiders 3mm, de afstand van punt P een halve meter en maak de stroom in de geleiders even groot.
Dan heb je een aardige indicatie (let ook nog even op het vectorisch optellen), het resultaat zal erg klein zijn.
KML-generator generator

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door maurice » 22 apr 2018 21:59

BaDu schreef:
22 apr 2018 13:17
Eigenlijk werken alle geleidende (liefst geaarde) materialen goed genoeg voor dit soort relatief zwakke velden. mu-metaal is perfect hiervoor maar zoals je aangeeft, erg duur.
Gewoon staal of koper gaaswerk of zou al een flink deel van de ellende weg kunnen nemen en is vele malen goedkoper en ook nog een goed te verwerken in de constructie. Het best zou het zijn als je er rondom een kooi van faraday van maakt en deze goed op meerdere punten verbindt met aarde.
Waarom werkt de huidige beton wapening in gebouwen dan niet?
De stalen delen zijn niet onderling verbonden en vaak ook niet geaard, daarmee is de kooi niet dicht.
De boel is wel voldoende om zwakke hoogfrequentie straling af te schermen (daarom heb je bijv. geen GPS ontvangst in dit soort constructies)
Helaas werkt dit voor extreem lage frequenties als 50 Hz nauwelijks. In EMC-termen is 50 Hz zo ongeveer gelijk aan DC. En om DC (of 50 Hz) magneetveld af te schermen heb je heel veel materiaal met hoge mu_r nodig (ijzer/staal) of materiaal met een hele hoge mu_r nodig (zoals mu-metaal). In de praktijk is het allemaal erg onhandig, erg zwaar en erg duur.
Op zich kan het wel. Misschien kent iemand die monitoren nog wel (voordat de platte schermen kwamen) die op sommige stations op de perrons hingen om de treinen aan te kondigen. Ik ken ze van Eindhoven, ergens eind jaren 90 toen ik daar studeerde, maar ze zullen vast op meer stations hebben gehangen. Die hingen in een lompe vierkante bak om het mageetveld van de bovenleiding af te schermen. Zonder die bak zouden de kleuren volledig uit de bocht vliegen omdat de elektronenstraal door het magneetveld wordt afgebogen en dan niet op de juiste R, G of B fosforpixel terecht komt. Was ook altijd een leuk proefje met een CRT-monitor. Ding op z'n zijkant leggen (dan komt het aardmagnetisch veld onder een andere hoek binnen) en je verwonderen over de psychedelische kleuren :o

En verder zijn er nog wel technieken om kabels om een object heen te leggen, het externe magneetveld te meten en dan stromen te laten lopen om het externe magneetveld te compenseren, zodat je lokaal op (vrijwel) nul uitkomt. Maar ook dat is duur en werkt alleen voor kleine ruimtes, niet voor een heel huis of iets van die omvang.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Uitbreiden advies gezondheidsraad hoogspanning

Bericht door BaDu » 23 apr 2018 08:59

Inderdaad is de door mij weergegeven "oplossing" niet echt realistisch en duur/zwaar om in een gebouw te verwerken (afscherming bij de ontvanger). In een mast (afscherming bij de bron) al helemaal niet realistisch.

Mbt de verkleuringen : Ik kan me een gevalletje herinneren uit het begin van m'n carierre waarbij de monitoren van de procesleiding (ouderwetse CRT's) af en toe rare kleuren vertoonden.
Oorzaak : het magneetveld van de gietharstrafo die aan de andere kant van de wand waartegen de monitoren stonden. We hebben toen een geaarde (sowieso! in een MS-ruimte) stalenplaat gemonteerd tegen de wand van de trafobox. Dit werkte voldoende om de monitoren tot rust te laten komen.
KML-generator generator

Plaats reactie